вторник, 7 июля 2020 г.

იეზუიტები: ეკლესიები რომში, ისტორია, საიდუმლოება და არქიტექტურა ერთ ექსკურსიაში

იეზუიტები: ეკლესიები რომში, ისტორია, საიდუმლოება და არქიტექტურა ერთ ექსკურსიაში
Poetry fettered, fetters the human race. Nations are destroyed or flourish in proportion as their poetry,

painting, and music are destroyed or fourish." William Blake

ეკლეზია ძველი საბერძნეთის ან ეკლესიის წევრების მიერ განსაზღვრულია, როგორც მოქალაქეთა პოლიტიკური შეკრება. ძველი ბერძენი პოლიტიკოსების ჯგუფი, რომელიც ათენში ჩავიდა განსახილველად, ეკლესიის მაგალითია. ეკლესიის კოლექტიური კრება წარმოადგენს ეკლეზიის მაგალითს.


 ჩვენ არ გვაქვს მონასტრები, ხოლო ჩვენი კონგრეგაციის სავანე ერთგვარი სამხედრო ბანაკია: დღეს აქ ვართ, ხვალ გზას გავუდგებით, რათა აღმოვჩნდეთ იქ, სადაც ორდენის გენერალს მოესურვება. ჩვენ მუდმივ მოძრაობაში ვართ მიზნისკენ და დრო არ გვაქვს გაჩერებისთვის...
                                                                                           ვ.ს. პიკული. უფლის ძაღლები
 2013 წლის 13 მარტს, ფრანცისკი გახდა პირველი იეზუიტი პაპი წმინდა ტახტის მრავალსაუკუნოვან ისტორიაში. ამ ისტორიულმა მოვლენამ მხოლოდ კათოლიკური სამყარო არ ააფორიაქა. პოლიტიკოსებმა, სოციოლოგებმა და თეოლოგებმა დაიწყეს პროგნოზების გაკეთება, მსოფლიო შეთქმულების თეორიის მიმდევრებმა მიიღეს ახალი „არგუმენტები“, ხოლო მორწმუნეებმა ეს ამბავი ცნობისმოყვარეობითა და იმედით მიიღეს.
ვის ეძღვნება ეს ექსკლუზიური გასეირნება რომში?
 ექსკურსია ორდენის ისტორიაში და იეზუიტის ეკლესიების გაცნობა ტარდება იმ ცნობისმოყვარე ტურისტებისთვის, რომლებიც უკვე იყვნენ რომში, იცნობენ ძირითად ღირსშესანიშნაობებს, ნამყოფი არიან მუზეუმებსა და გალერეებში, მაგრამ განაგრძობენ მარადიულ ქალაქში უჩვეულო და იდუმალი შეხვედრის ძებნას. ეს ძალიან საინტერესო იქნება მათთვის, ვინც დაინტერესებულია ვატიკანისა და კათოლიკური ორდენების  საიდუმლოებით.
 რომში არსებული იეზუიტების ეკლესიების დათვალიერება ნამდვილი აღმოჩენა იქნება ბაროკოს არქიტექტურის, ქანდაკებისა და ფერწერის მოყვარულთათვის. ექსკურსიის უჩვეულო ფონი - ამბავი კათოლიკური ეკლესიის ყველაზე დახურული და მძლავრი ორდენის შესახებ, რომელიც სალაპარაკო და პოლიტიკური ინსინუაციების საბაბი გახდა. ჩვენ შევიტყობთ იეზუიტების როლის შესახებ პაპის ძლიერი სახელმწიფოს ჩამოყალიბებაში, ორდენის ბედში რუსი იმპერატორების როლის შესახებ  და ვისაუბრებთ რუსეთში იეზუიტების შესახებ. ივანე მრისხანეს ეპოქიდან დაწყებული.
     რას შევიტყობთ იეზუიტთა ორდენის შესახებ
ვატიკანის შავი გვარდია, უფლის ძაღლები, კაზუისტები, მონარქების მკვლელები - თქვენ, ალბათ, შეგხვედრიათ იეზუიტების ასეთი აღწერილობები, განზავებული ემოციებითა და ვარაუდებით. ჩვენ მოგვიწევს ზოგიერთი კონსპიროლოგიური ვერსიის (მაგალითად, ჰოლანდიაში იეზუიტების მიერ პეტრე დიდის შეცვლა) გაბათილება. ბევრი რამ ორდენის საქმიანობაში ჩვენთვის სრულ საიდუმლოებად დარჩება. მიუხედავად ამისა, იესოს საზოგადოების ჩამოყალიბება (წმ. იგნატიუსის ორდენის), მისი სწრაფი ზრდა, ორდენის წესდება და მიზნები დიდწილად იყო ნაკარნახევი XVI საუკუნის ეკლესიის უდიდესი განხეთქილებით და ევროპაში პოლიტიკური ძალების განაწილებით.
ჩვენ შევიტყობთ იმის შესახებ, რატომ გახდა მისიონერობა და განათლება იეზუიტების ძირითადი მიზანი. შევეცდებით გავიგოთ, რა დგას ორდენის  დამფუძნებლის, იგნატიუს ლოიოლას ცნობილი ფრაზის უკან: „გახდი ყველაფერი ყველასთვის, რათა შეიძინო ყველა“. ამით ხომ არ ხელმძღვანელობდა იეზუიტთა კოლეჯის აღზრდილი  და მომავალი რევოლუციონერი ფიდელ კასტრო?
რა იზიდავდა კეთილშობილი რუსი ოჯახების წარმომადგენლებს იეზუიტთა კოლეჯებში: გოლიცინებს, ტოლსტოებს, პუშკინებს, კუტუზოვებს, ოდოევსკებს, გლინკას?
რას ვნახავთ?
იესოს წმინდა სახელის ეკლესია რომში
პირველ რიგში ჩვენ ვეწვევით ეკლესიას ჯეზა (იტალ. La chiesa del Santissimo Nome di Gesù) - იეზუიტთა მთავარ ეკლესიას. ჩვენთვის ყველაფერი იქნება საინტერესო - ფასადით და შიდა ინტერიერით დაწყებული, წმინდა ნაწილებით დამთავრებული. ამაში კი ჩვენ დაგვეხმარება ფრესკის მხატვრობის ოსტატის ჯოვანი ბატისტა გაულის (ეკლესიის კამარა), არქიტექტორის ა. სარტის (საკურთხეველი), პომპეო ბატონის (იესოს წმინდა გული), კარლო მარატის (წმ. ფრანცისკის კაპელა), ანდრეა დელ პოცოს (ჭურჭლის საცავი), ფედერიკო ძუკარის (ღვთისმშობლის კურთხევა) შესანიშნავი ნამუშევრები.
ეკლესია სანტ-ინიაციო
წმინდა იგნატიუსის ეკლესია მარსის მინდორზე (იტალ. Chiesa di Sant'Ignazio di Loyola) - ჩვენი ექსკურსისს შემდეგი ეტაპია. ჩვენ აღმოვჩნდებით დიდი ოსტატის ანდრეა დელ პოცოს ხელით შექმნილ ოპტიკური ილუზიის სამეფოში. თქვენ რამდენიმე სიურპრიზი გელოდებათ.
ჩვენ გავეცნობით ალესანდრო ალგარდის ნამუშევრებს (რელიგია და დიდებულება), პიერ ლე გროს სკულპტურებს (ლუიჯი გონზაგას საკურთხეველი),  და, რა თქმა უნდა, ვნახავთ ნეაპოლიტანელი ოსტატის ვინჩენცო პანდოლფის მიერ აგებული ყველა ეკლესიის დედა ეკლესიის, ან, როგორც მას ხშირად უწოდებენ, მეფე იესოს ტაძრის უნიკალურ მოდელს.
ამ მოდელზე ოსტატი მუშაობდა 28 წლის განმავლობაში.
ეკლესია სანტ-ანდრეა-ალ-კვირინალე
წმ. ანდრიას ეკლესია კვირინალის ბორცვზე (იტალ. Sant’Andrea al Quirinale) - ჩვენი ექსკურსიის ბოლო ეტაპია. მოვინახულებთ დიდი ჯოვანი ლორენცო ბერნინის სამეფოს. მისხალია, მაგრამ ძვირფასი. ბერნინი ამაყობდა, რომ ეკლესია თავიდან ბოლომდე იყო მისი პროექტი.
 ეკლესია აგებულია იეზუიტი ნოვაციატების სკოლის ტერიტორიაზე. ჩვენ ვიხილავთ ბაროკოს ფანტაზიების  მრავალფეროევნებას ქანდაკების, არქიტექტურისა და მხატვრობის ერთიანობაში.
 კოლეჯო რომანო პირველი უფასო სასწავლო დაწესებულებაა, რომელიც იეზუიტებმა გახსნეს რომში. მისი თავდაპირველი სახელწოდებაა გრამატიკის, ჰუმანიტარულ მეცნიერებათა და ქრისტიანული სწავლების სკოლა. ამჟამად ის პაპის გრიგორიანული უნივერსიტეტია (ახალ შენობაში). ჩვენ ვნახავთ იეზუიტთა ალმა-მატერს და დეტალურად ვისაუბრებთ ორდენის  სკოლებში საშუალო და უმაღლესი განათლების სისტემის შესახებ.


ვინ არიან იეზუიტები - წმინდანები  თუ დიდი მანიპულატორები?
 ამ ულამაზესი ქალაქის არცერთი მოსახლეს არ გააკვირვებს საკუთარ ბოსტანში ძველი მონეტების ან კერამიკის აღმოჩენა. ოდესღაც მსტისლავლი იყო ვოევოდობის ცენტრი რეჩი პოსპოლიტაიას შემადგენლობაში. 1640 წელს აქ აღიმართა იეზუიტთა წმ. მიქაელ მთავარანგელოზის სახელობის ეკლესია, მონასტერი და იეზუიტთა კოლეგიუმი.
კეთილშობილური დასაწყისი

ვინ არიან იეზუიტები? როგორ შეიქმნა ორდენი, რომლის მიმდევრები დღემდე მთელ მსოფლიოში ცხოვრობენ? მისი ისტორია დაიწყო ესპანელი ჰიდალგოს დონ იგნაზიო ლოპეს დე რეკალდო ლოიოლას (რომელიც მოგვიანებით ცნობილი გახდა, როგორც იგნატიუს ლოიოლა) ისტორიით. იგი დაიბადა 1491 წელს, იყო მეცამეტე შვილი კეთილშობილ, მაგრამ გაღატაკებული ბასკი დიდებულების ოჯახში. დედამისი მშობიარობის შემდეგ მალევე გარდაიცვალა, და ბიჭის აღზრდა დეიდამ იკისრა, რომელიც ქორწინებამდე დედოფალ იზაბელას სეფექალი იყო. თავის „ავტობიოგრაფიაში“ იგნატიუსი წერდა, რომ „26 წლის ასაკამდე ის იყო ადამიანი, რომელიც მაღალ საზოგადოებაში ტრიალებდა“.
იგნატიუსმა სამხედრო კარიერა აირჩია და ბრწყინვალე ოფიცერი გახდა. თითქოს, მისი ცხოვრების გზა წინასწარ იყო განსაზღვრული, მაგრამ ბედმა სხვაგვარად განსაჯა: ოცდაათი წლის ლოიოლა ბრძოლაში მძიმედ დაიჭრა - ზარბაზნის ერთ-ერთმა ჭურვმა ორივე ფეხის ძვლები დაუმსხვრია. ჭრილობა ძალიან სერიოზული იყო, იგნატიუსი თითქმის სიკვდილის პირას იყო, და ის აზიარეს კიდეც. მაგრამ,  ყველას გასაკვირად, მამაცი მეომარი გადარჩა.
თუმცა, გამოჯანმრთელება ნელა მიდიოდა, და ლოიოლას დრო ჰქონდა ფიქრისთვის.
ლოიოლა იძულებული იყო დაეცვა წოლითი რეჟიმი, ამიტომ მან გადაწყვიტა წიგნების კითხვით გაერთო თავი. მაგრამ ციხესიმაგრეში არ აღმოჩნდა არც ერთი იმ დროს მოდური რაინდული რომანი. მხოლოდ ორი წიგნი მოიძებნა: ლუდოლფ საქსონელის „ქრისტეს ცხოვრება“ და იაკოვ ვორაგინსკის „წმინდანთა ცხოვრება“.
იგნატიუსმა თავისთვის განსხვავებული სამყარო აღმოაჩინა  - წმინდანთა ფრანცისკის, დომინიკის და მრავალ სხვათა სამყარო, სადაც ყველას უყვარდა, იბრძოდა, იტანჯებოდა და დიდებას იხვეჭდა, მაგრამ სხვა უფლისა და სხვა სიყვარულის სახელით. გამოჯანმრთელების შემდეგ, იგნატიუსმა აღსარება ჩააბარა. ტაძრიდან რომ გამოდიოდა, მათხოვარი დაინახა, რომელიც მოწყალებას ითხოვდა, მისცა მას თავისი მდიდარი სამოსი, თვითონ კი მისი ძონძები ჩაიცვა. მთელი მეორე ღამე მან მუხლებზე დაჩოქილმა ლოცვებში გაატარა და გადაწყვიტა გამხდარიყო უფლის და ყოვლადწმიდა ქალწულის რაინდი.
ხანგრძლივი გზა
იგნატიუსმა ქადაგება დაიწყო. მაგრამ მისი გამოსვლები იმდენად ქაოტური და დაულაგებელი იყო, რომ ადგილობრივმა მღვდლებმა დასცინეს და რჩევა მისცეს - „ჯერ ღვთისმეტყველება შეისწავლე!“
და უკვე ასაკში შესული იგნატიუსი მერხს მიუჯდა. ლათინური არც კი იცოდა, როდესაც სწავლა დაიწყო სკოლაში, სადაც მდიდარი ოჯახებიდან ბიჭები სწავლობდნენ. ლოიოლა იმდენად ხარბი აღმოჩნდა ცოდნის მიმართ, რომ მასწავლებლები ვერც კი ბედავდნენ მისგან სწავლის საფასურის აღებას.
ღვთისმეტყველის განათლების მისაღებად ლოიოლა სწავლობდა 10 წლის განმავლობაში. 1532 წელს მან მიიღო ბაკალავრის წოდება, ხოლო ერთი წლის შემდეგ - ღვთისმეტყველების მაგისტრის. მან იგრძნო თავისი მისია - დაიცვას კათოლიკური სარწმუნოება და დედამიწაზე გაავრცელოს. ეს იყო გეოგრაფიული აღმოჩენების დრო. იგნატიუსმა გადაწყვიტა, რადაც არ უნდა დაჯდომოდა, ყველანაირი  რწმენის შუქი მოეფინა  ახლად აღმოჩენილ ქვეყნებში.
1534 წელს ლოიოლა და მისი ექვსი ახლო მეგობარი შეიკრიბნენ ერთად სულიერ რაინდთა რაზმის შესაქმნელად. მათ სიღარიბის და მოწყალების აღთქმა მისცეს. მათი ფიცი დასრულდა შემდეგი სიტყვებით: „Omnia ad maiorem Dei gloriam“ – „ყველაფერი ღვთის დიდებისთვის!“. ითვლება, რომ სწორედ მაშინ დაარსდა იეზუიტთა ორდენი ან „იესოს საზოგადოება“.

გენერლის ხელმძღვანელობით

1540 წელს პაპმა პავლე III-მ დაადასტურა ახალი ორდენის დაარსება, და იგნატიუს ლოიოლა გახდა მისი პირველი გენერალი. ყურადღება მიაქციეთ, სწორედ რომ გენერალი, როგორც ჯარში! ორდენის ყველა წევრს მოეთხოვებოდა უსიტყვო მორჩილება.
იეზუიტების მთავარ სათნოებად ითვლებოდა უფროსებისადმი უპირობო მორჩილება (უმცროსი გაიგივებული იყო კვერთხთან უფროსის ხელში) და საკუთარი ნება-სურვილის უარყოფა. ორდენი გამოირჩეოდა მკაცრი იერარქიითა და თითქმის სამხედრო დისციპლინით. ის იყო რაღაც საშუალო ჯარსა და საიდუმლო საზოგადოებას შორის, რადგან ხშირად მისი მიზნები მკაცრ საიდუმლოებად  ინახებოდა.
ორდენის წევრების გაწვევა ხდებოდა ფიზიკური, გონებრივი და კლასობრივი შერჩევის პრინციპის მიხედვით - იღებდნენ ჯანმრთელ ადამიანებს, კარგი გონებრივი შესაძლებლობებით, შეძლებისდაგვარად, კარგი წარმოშობის. ორდენში ქალები არ მიიღებოდნენ.

შუა საუკუნეების საიდუმლო აგენტები

 რატომ მისცა მაშინვე პაპმა ახალ ორდენს საგანგებო პრივილეგიები? რატომ აღმოჩნდა ბერების სათავეში გენერალი? რა დამსახურებისთვის შერაცხეს ლოიოლა გარდაცვალებიდან სამოცი წლის შემდეგ წმინდანად? ნებისმიერი ეკლესია ხომ ასეთ გადაწყვეტილებამდე მიდის აწონ-დაწონილად  და ფრთხილად.
 აქ იმალება „იესოს საზოგადოების“ ერთ-ერთი მთავარი საიდუმლოება. მრავალი მკვლევარი მიიჩნევს, რომ ახალი სამონასტრო ორდენის პროექტის შემუშავების შემდეგ, დე რეკალდო ლოიოლამ პაპს შესთავაზა შეექმნა ... კათოლიკური პოლიტიკური დაზვერვა! ლოიოლა დარწმუნებული იყო, რომ ინკვიზიტორებს არ შეეძლოთ ეფექტურად შეესრულებინათ თავისი ფუნქციები - ისინი უბრალოდ უხეში ჯალათები იყვნენ.
თანამედროვე სპეცსამსახურების თვალსაზრისით, ორდენის სტრუქტურა ასე გამოიყურებოდა. როგორც სამხედრო ორგანიზაცია, ორდენი კატეგორიებად დაიყო. პირველს შეადგენდნენ ნოვაციები (მორჩილები). ორი წლის განმავლობაში მათ გაიარეს დისციპლინის მკაცრი სკოლა, რომელსაც დაუშვებლად მიაჩნდა ეჭვი და  ოდნავი ყოყმანი უმაღლესი იეზუიტი უფროსის ბრძანების შესრულებისას.
მეორე, უმაღლესი იეზუიტის იერარქიის კატეგორიას მიეკუთვნებოდნენ სქოლასტიკოსები. ხუთი წლის განმავლობაში ისინი სწავლობდნენ ზოგად მეცნიერებებს და ღვთისმეტყველებას. მაგრამ ყველა მორჩილი არა, არამედ მხოლოდ ყველაზე ნიჭიერები, ხდებოდნენ სქოლასტიკოსები და იღებდნენ იმ დროისთვის ძალიან კარგ განათლებას.
თუმცა ნოვაციები და სქოლასტიკოსები ორდენის წევრები იყვნენ, მათ შეეძლოთ თავისუფლად ცხოვრება ერისკაცობაში.
მესამე კატეგორიას შეადგენდნენ კოადუტორები, რომლებიც იღებდნენ ბერმონაზვნურ აღთქმას და ეწეოდნენ შესაბამისი ცხოვრების წესს. თავის მხრივ, ისინი ორ კატეგორიად იყოფოდნენ. ზოგი ხდებოდა სულიერი კოადუტორი, იღებდნენ სასულიერო წოდებას და ეწეოდნენ ახალგაზრდობის აღზრდას, მისიონერობას და ქადაგებას. საიდუმლო საქმიანობის ხაზით მათ მოვალეობებში შედიოდა ყველა სახის საიდუმლოების დადგენა და იეზუიტებისთვის საჭირო ინფორმაციის და ჭორების გავრცელება.
სულიერის გარდა არსებობდნენ საერო კოადუტორებიც, რომლებიც მუშაობდნენ ეკონომებად, მზარეულებად, მმართველებად და ა.შ.. ერთი შეხედვით, უცნაურია, რომ ადამიანები, რომლებმაც თითქმის საუნივერსიტეტო განათლება მიიღეს, იმ დროს ასეთი იშვიათი ევროპაში, მსახურებად მიდიოდნენ. მაგრამ ეს ყველაფერი მარტივად აიხსნება: დროთა განმავლობაში, ეკონომებისა და მმართველების ხელში უზარმაზარი თანხები აღმოჩნდება, ხოლო იეზუიტ მზარეულებზე დამოკიდებული იყო პოლიტიკოსების სიცოცხლე. ასე რომ, „იესოს საზოგადოებას“ შეეძლო ორივეს განკარგვა.
ორდენში ზიარების ყველაზე მაღალ ხარისხს წარმოადგენდნენ ე. წ. პროფესები, რომლებმაც, გარდა სამი ჩვეულებრივი საბერმონაზვნო აღთქმისა, ასევე იღებდნენ მეოთხეს - პაპისადმი უპირობო მორჩილების აღთქმას. პროფესები, როგორც წესი, ინიშნებოდნენ მისიონერებად რომელიმე ქვეყანაში, ანუ პროფესიონალ მზვერავებად, რომლებიც ხელმძღვანელობდნენ მთელ აგენტურ ქსელს მასში, ან თუნდაც მთელ რეგიონში.
კოლეგიუმები: საუკუნის საუკეთესო განათლება
თავიდანვე იეზუიტები დიდ ყურადღებას აქცევდნენ განათლებას. უფრო მეტიც, განათლება, რომელსაც ისინი სთავაზობდნენ,  უფასო იყო ყველა მსურველთათვის.
მალე ორდენი გადაიქცა ფაქტობრივ მონოპოლისტად კათოლიკურ ქვეყნებში განათლების სფეროში. მომდევნო საუკუნეებში იეზუიტებმა დააარსეს 24 უნივერსიტეტი და დაახლოებით 600 კოლეგიუმი.
XVI საუკუნის 60-იან წლებში იეზუიტებმა პოზიციები განამტკიცეს რეჩი პოსპოლიტაიში. წმ. მიქაელ მთავარანგელოზის სახელობის იეზუიტთა ეკლესია, კოლეგიუმი და იეზუიტთა მონასტერი აშენდა მსტისლავში 1640 წელს. ეს არის ბაროკოს არქიტექტურის ტიპიური ძეგლი. ეკლესია მძლავრი სამსართულიანი ქვის ბაზილიკით და 2-კოშკიანი მთავარი ფასადით, რომელიც დაყოფილია ვიწრო კარნიზით   ორ იარუსად.
ამ ნაგებობის ინტერიერი ახლაც შთამბეჭდავია თავისი მასშტაბით, მასიური საყრდენით, ბაროკოს ხასიათის ძერწვით. ცნობილია, რომ კოლეგიუმის კედლებში ასწავლიდა ვინცენტი ბუჩინსკი, ბელორუსი ფილოსოფოსი, თეოლოგი და კრიტიკოსი. ამ ადამიანმა დაარსა ბელორუსიაში პირველი ლიტერატურულ-სამეცნიერო ჟურნალი „პოლოცკის ყოველთვიური ჟურნალი“. მან დატოვა მდიდარი ხელნაწერი მემკვიდრეობა, რომელიც მოიცავს ნაშრომებს ფილოსოფიის ისტორიაში, პოლონეთის, ბელორუსის ისტორიაში, რუსეთში მართლმადიდებლობის ისტორიაში.
შანტაჟი, მკვლელობა, მოწამვლა...
როგორ მოხდა, რომ ორდენი, რომელიც დააარსეს კეთილშობილმა ადამიანებმა, გადაიქცა ორგანიზაციად, რომლის წინააღმდეგ ამხედრდა ყველა ერი, ხოლო სიტყვა „იეზუიტმა“ მიიღო შავ სუტანაში გამოწყობილი მოხერხებული, მზაკვარი მატყუარას, ფიცის გამტეხის მნიშვნელობა?
აღმოჩნდა, რომ ადამიანებმა, რომლებმაც მიზნად დაისახეს ქრისტესთვის სამყაროს დაპყრობა, გადაწყვიტეს, რომ კეთილი მიზანი ამართლებს საშუალებებს. ცნობილია იგნატიუსის ცნობილი ფრაზა, რომელიც შევიდა ორდენის წესების კრებულში: „ჩვენ ყოველთვის უნდა გვახსოვდეს, რომ რასაც ვხედავთ, როგორც თეთრს, შავია, თუ ეკლესია ასე ამბობს“.
იეზუიტები ყველა გზით ცდილობდნენ ევროპის დაბრუნებას ეკლესიის მმართველობის ქვეშ. ისინი აწყობდნენ გადატრიალებებს, ამხობდნენ არასასურველ მმართველებს, მიდიოდნენ ნებისმიერ დანაშაულზე თავისი გავლენის გასავრცელებლად, და ამავე დროს ყოველთვის რჩებოდნენ ჩრდილში. ისინი მეფეების აღმსარებლები გახდნენ და მათი პირველი მრჩევლები - მონარქებით მანიპულირებდნენ, არსებითად, მართავდნენ ქვეყნებს.
იეზუიტთა უპატიოსნობამ და მზაკვრულობამ იმდენად მოახერხეს ორდენის დისკრედიტაცია, რომ მისი ადეპტები ყველა ქვეყნიდან გააძევეს, ხალხი კი მხოლოდ მათ ბოროტ საქმეებს იხსენებდა.
და ეს იმის მიუხედავად, რომ მათ ისტორიაში ნათელი მხარეებიც იყო. ორდენი აგზავნიდა მისიონერებს მთელს მსოფლიოში. აფრიკის, ჩინეთის, იაპონიის ქვეყნები, სამხრეთ ამერიკის ესპანური კოლონიები, ინდიელთა ტომები პირველად იგებდნენ ამბავს სახარების შესახებ იეზუიტებისგან. ისინი არ თაკილობდნენ მძიმე სამუშაოს, მიდიოდნენ გაუვალ ჯუნგლებში, ადგილობრივი ტომებისთვის მიჰქონდათ არა მხოლოდ სახარებისეული ამბავი, არამედ ცივილიზაციის მიღწევებიც.

ეკატერინეს რჩეულები

1616 წლისთვის ორდენი ითვლიდა უკვე თვრამეტ ათასზე მეტ წევრს - იმ დროსისთვის უზარმაზარი არმია იყო! - და მოახერხა აგენტურული ქსელში მსოფლიოს მრავალი ქვეყნის ჩათრევა.
იეზუიტთა ბინძურმა ინტრიგებმა, ჯაშუშობამ, მოქრთამვამ, მოწამვლამ და სხვა არასასიკეთო საქმეებმა ბევრ ქვეყანაში გამოიწვია აღშფოთება. 1759 წელს ორდენი განდევნეს ფანატიკურად მორწმუნე კათოლიკურ პორტუგალიიდან, 1764 წელს - განმეორებით საფრანგეთიდან, ხოლო 1767 წელს იეზუიტები პირდაპირი მნიშვნელობით გამოაგდეს კათოლიციზმის ციტადელიდან ესპანეთიდან. დაბოლოს, მონარქების უმრავლესობის ზეწოლის ქვეშ, 1773 წლის 21 ივნისს პაპმა კლიმენტ XIV თავისი ბულით ორდენი ყველგან ლიკვიდირებულად გამოაცხადა.
იესოს საზოგადოება აგრძელებდა არსებობას მხოლოდ რუსეთის იმპერიაში, სადაც ეკატერინე II არ მისცა პაპის ბულის გამოქვეყნების უფლება, რადგან ფარულად თანაუგრძნობდა იეზუიტებს.
XIX საუკუნეში ორდენი კვლავ აღმოჩნდა დარტყმის ქვეშ - ამჯერად ლიბერალური და სოციალისტური რევოლუციების ტალღის გამო, რომელმაც მოიცვა ევროპა. დროდადრო მათ განდევნიდნენ ან ერთი ქვეყნიდან ან მეორედან: ბელგიიდან, რუსეთიდან, საფრანგეთიდან, იტალიის სახელმწიფოებიდან, ესპანეთიდან, გერმანიიდან, პორტუგალიიდან და შვეიცარიიდან.
იეზუიტთა საქმიანობა გადავიდა „არალეგალურ მდგომარეობაში“. თუმცა, „იესოს საზოგადოებისთვის“ ოქროს დრო უკვე დასრულდა.
დღეს
... კათოლიკური ეკლესიის ეს ყველაზე დიდი ორდენი ბევრ იეზუიტს საშუალებას აძლევს საერო ცხოვრების წესის მიხედვით ცხოვრებას. მათი საქმიანობა ორიენტირებულია განათლებაზე და ინტელექტუალურ განვითარებაზე, პირველ რიგში, კოლეჯებსა და უნივერსიტეტებში. 2006 წლის მონაცემებით, ისინი აწარმოებენ მუშაობას მსოფლიოს 122 ქვეყანაში, მსახურობენ 1.536 ეკლესიაში.
რა დაემართა წმ. მიქაელ მთავარანგელოზის იეზუიტთა ეკლესიას, მონასტერს და კოლეგიუმს მსტისლავში?
ეკლესია გადაკეთდა 1730-38 წლებში, 1842 წელს იგი გარდაქმნეს ნიკოლაევსკის ტაძრად, ხოლო მონასტერი -  წმინდა ნიკოლოზის მონასტრად.
ამჟამად მონასტრის კოლეგიუმის შენობაში სკოლა-ინტერნატია.

იგნატიუს ლოიოლა, იეზუიტური ორდენის დამფუძნებელი: ეკლესიას უნდა მისცე ყველაფერი, მათ შორის საკუთარი გონებაც

         იგნატიუს ლოიოლა დაიბადა 1491 წლის 24 ოქტომბერს, ლოიოლას ციხესიმაგრეში - მისი მშობლების ადგილ-მამულში, რომელიც ბასკთა ქვეყნის გიპუსკოას პროვინციაშია, ქალაქ ასპეიტიაში. იგი წარმოშობით უძველესი და კეთილშობილი, მაგრამ გაღატაკებული ოჯახიდან იყო. საინტერესოა, რომ იგნატიუსი მე-13 ბავშვი იყო 14 შვილიან ოჯახში და მეშვიდე ვაჟიშვილი. მოქმედი მაიორატის პრინციპის თანახმად, უძრავი ქონების მემკვიდრე მხოლოდ უფროსი ვაჟი იყო, ასე რომ პერსპექტივაში  იგნატიუსს არაფერი რჩებოდა. დაბადებისას მას დაარქვეს ინიგო დე ონიასი, გვარი ლოიოლა - საგვარეულო ციხესიმაგრისადმი კუთვნილების თანახმად, სახელი იგნატიუსი კი მან თვითონ დაირქვა მოგვიანებით. მისი მამა იყო სენიორ ბელტრან იბანიეს დე ონიასი, დედა - სენიორა მარია სანჩეს დე ლიკონა, ის ასევე ბასკური ქვეყნის დიდგვაროვან ოჯახს ეკუთვნოდა. აღსანიშნავია, რომ მისმა ბავშვობამ ესპანეთის ჩრდილოეთით გაიარა, რომელმაც ყველაზე ნაკლებად განიცადა პირინეის ნახევარკუნძულის ნაწილის მავრების გავლენა. აქ გოთების დროიდან ქრისტიანული რწმენა არსებობდა და ვითარდებოდა.
          მან მშობლები ადრე დაკარგა. 1506 ან 1507 წლებში დედა გარდაიცვალა, მამა კი უფრო ადრე.
        რადგან წარჩინებულ გვარს ეკუთვნოდა, ბავშვობაში ინიგო პაჟი გახდა, აღმოჩნდა სამეფო კარზე კასტილიის ხაზინადრის ხუან ველასკესის მეშვეობით. ის სამსახურს იწყებს ფერდინანდ II-ე არაგონელის, იზაბელა I კასტილიელის ქმრის კარზე. აქ მიმდინარეობდა მისი სამსახური, რომელიც არაფრით იყო გამორჩეული.

ცნობა:
სიცოცხლის წლები: 1491 წლის 24 ოქტომბერი – 1556 წლის 31 ივლისი
იესოს საზოგადოების დამფუძნებელი (იეზუიტების ორდენი).
ინიგო დე ონიასი, Ignacio de Loyola, Iñigo de Oñaz
          დრო მიდიოდა, ინიგო უკვე გახდა რაინდი ფერდინანდის კარზე და ასევე ცხოვრობდა მისი მდგომარეობის ადამიანისთვის ჩვეულებრივი ცხოვრებით. არ ყოფილა მისთვის უცხო ყველა რაინდული გასართობი. როგორც თავად ამბობდა,  დიდი წარმატება ჰქონდა ქალებთან. და საკმაოდ ბევრს ომობდა.
        1521 წლისთვის იგი გახდა პამპლონის დამცველი. საფრანგეთსა და ესპანეთს შორის მიმდინარეობდა ომი სასაზღვრო ოლქის -  ნავარას გამო.  პამპლონას დაცვა, რომელსაც ინიგო დე ლოიოლა ხელმძღვანელობდა, ხდება მის ცხოვრებაში გარდამტეხი წერტილი. ქალაქში ბევრი ნავარელი ცხოვრობდა, რომლებიც ფრანგების მხარეზე გადავიდნენ, ამიტომ ინიგომ გადაწყვიტა ქალაქის ჩაბარება, თვითონ კი ჯართან ერთად ციხესიმაგრეში შეიკეტა. ეს მოხდა 1521 წლის 20 მაისს, ხოლო  მეორე დღეს, 21 მაისს, მტერმა წამოიწყო ციხესიმაგრის ალყა, რომელშიც ესპანელები ჩაიკეტენ. ფრანგების უპირატესობა დიდი იყო, მაგრამ ესპანელი ჯარისკაცები, ინიგო დე ლოიოლას მეთაურობით, მამაცად იბრძოდნენ და იგერიებდნენ ფრანგების შემოტევას. რაღაც მომენტში, როდესაც ალყა გრძელდებოდა საკმაოდ დიდი ხნის განმავლობაში, ინიგო მძიმედ დაჭრეს. ჭურვმა მის ფეხებს შორის გაიარა, ერთი ფეხი საკმაოდ მძიმედ დაუზიანა, ხოლო მეორე შედარებით ნაკლებად. საბოლოოდ, ციხესიმაგრე დაეცა, მაგრამ ფრანგები რაინდული სულისკვეთებით მოიქცნენ. მათ აღნიშნეს ინიგოს გამბედაობა და მამაცობა და თავის მკურნალებს გადასცეს, შემდეგ კი იგი ლოიოლას ციხესიმაგრეში მიიყვანეს საკაცით.
რელიგიისადმი ზიარება
        ინიგოს მიერ მიღებული მძიმე ჭრილობა ოპერაციას საჭიროებდა. უკვე მშობლების ციხესიმაგრეში მან გადაიტანა ეს ოპერაცია. ამ ყველაფერს თვეები დასჭირდა, რომელიც სავსე იყო გაუსაძლისი ტკივილით და ტანჯვით, არავითარი ანესთეზია არ არსებობდა, მედიცინა ძალიან სუსტი იყო. ოპერაცია წარუმატებელი გამოდგა, ძვალი არასწორად შეხორცდა, და ინიგომ მიიღო გადაწყვეტილება ფეხის ძვალი ხელმეორედ დაემტვრია. ძნელი წარმოსადგენია, თუ რა ტანჯვა განიცადა ინიგო დე ლოიოლამ მაშინ. გარდა ფიზიკური ტანჯვისა, ეს არის ასევე იმის გაცნობიერება, რომ ის ახლა ხეიბარია. მას, ალბათ, შეეძლო გაეძლო ნებისმიერი ფიზიკური ტანჯვისთვის, მაგრამ იმის გაცნობიერებამ, რომ ახლა იგი უმწეოა, ყველაზე ძლიერად იმოქმედა მასზე. ის ხომ რაინდია! ქალთა გულების დამპყრობელი და მამაცი მეომარი! ახლა ეს ყველაფერი არასდროს დაბრუნდება.
       ლოიოლას ციხესიმაგრეში, ამ ტანჯვის დროს, მან სთხოვა, რომ მისთვის მოეტანათ რაინდული რომანები წასაკითხად, გული რომ გადაეყოლა და მოწყენილობა გაეფანტა. მაგრამ ისინი არ აღმოჩნდა, სამაგიეროდ მოინახა ბიბლია და წმინდანთა ცხოვრებანი. ამ წიგნების წაკითხვამ სერიოზულად გაიტაცა იგი. მან ნამდვილად მოძებნა გამოსავალი ამ ერთი შეხედვით ჩიხში შესული ცხოვრებისეული სიტუაციიდან. რაინდული მსახურებაა, მაგრამ არა მეფეს, არამედ ქრისტესადმი - იგი ამას ხედავს ეკლესიის მიერ კანონიზებული წმინდანების მაგალითებში. ამ მსახურებაში მისთვის სასარგებლო იქნება მისი სიმამაცე, გამბედაობა და ქარიზმა.
      მონსერატი მონასტერია კატალონიის ცენტრში, ბარსელონას მახლობლად, რომელიც ეკუთვნის წმინდა ბენედიქტეს ორდენს. მისი მთავარი სალოცავია შავი ღვთისმშობელი. ღვთისმშობლის ეს ქანდაკება, რომელიც დაახლოებით XII საუკუნეში შავი ხისგან გააკეთეს, ყოველთვის იზიდავდა მომლოცველებს. მონასტრის თავისებურებაა კლდეებში მიუწვდომელი მდგომარეობა ზღვის დონიდან 720 მეტრზე მეტ სიმაღლეზე.
        უცნობია, თუ როგორ მოახერხა მან ამ მონასტერში ასვლა მისი დასახიჩრებული ფეხებით, მან იქ აღასრულა ერთგვარი რიტუალი და, როგორც რაინდები ემსახურებიან გულის რჩეულ ქალს, იგი ფიცს დებს ღვთისმშობლისადმი რაინდულ მსახურებაში. ის უკვე არ ჰგავს რაინდს, როგორც ეს ჩვენ წარმოგვიდგენია, არამედ ის უკვე მოხეტიალე ბერია, მოგზაური ძონძებში.
       როდესაც ის იქ იმყოფებოდა, მას გაუჩნდა მოსაზრებები, რომლებიც მოგვიანებით საფუძვლად დაედება მის ქადაგებებს და იესოს საზოგადოების წესდებას. ეს არის მოსაზრებები იმის შესახებ, თუ როგორ უნდა მივაღწიოთ სულიერ სრულყოფილებას, როგორ ვემსახუროთ ღმერთს და ა.შ. მას ასევე სურდა ყველასთვის ეთქვა, თუ როგორ უნდა ემსახურათ. უბრალოდ კი არ ემსახურათ, არამედ ესწავლებინათ სხვებისთვის, დაერიგებინათ, ეჩვენებინათ, „როგორ იყო საჭირო“. შემდგომში იგი განავითარებს მთელ პედაგოგიურ სისტემას, რომლის მიმდევრებიც დღემდე მთელს მსოფლიოში არსებობენ.
        იგნატიუსი მუდმივად იყო დაკავებული თვითგვემით და თვითდამცირებით, იცავდა მკაცრ მარხვას, უვლიდა ავადმყოფებს, ეშინოდა ცოდვების და აღსარებას აბარებდა. ამას ყველაფერს გულწრფელად აკეთებდა, რა თქმა უნდა, აქ ფანატიზმის დიდი წილი იყო, რომელიც წარმოიშვა ლოიოლას ციხესიმაგრეში ტანჯვის დროს.
       მანესტრას პატარა სოფელში, რომელიც მონსტერატის მახლობლად მდებარეობდა და სადაც იგნატიუსი 1522 წლის ბოლოს ცხოვრობდა, მას ჰქონდა ხილვა. ახლა მას აღარ ეპარება ეჭვი, რომ ჭეშმარიტი რწმენა უნდა დაიცვას, კათოლიკური ეკლესია, პაპი, როგორც ღმერთის უშუალო წარმომადგენელი დედამიწაზე.
მომლოცველობა იერუსალიმში
          1523 წლის დასაწყისში იგნატიუსი წმიდა მიწაზე გაემგზავრა, იმ ადგილას, სადაც ამდენი ურწმუნოა - მუსულმანები. იგი გაუნათლებელი იყო, მაგრამ მთელი გზის მანძილზე ამბობდა, რომ ღმერთთან, იესო ქრისტესთან და ღვთისმშობელთან აქვს კავშირი. ეს ყველაფერი სხვებში ეჭვს იწვევს. იერუსალიმში მას უარს ეუბნებიან წმიდა მიწაზე მონასტერში დარჩენაზე. ის ბრუნდება ესპანეთში. იმავდროულად, მისმა უცნაურმა საქციელმა ინკვიზიციის ყურადღება მიიპყრო.
ინკვიზიცია
მას ესმის, რომ განათლების მიღებაა საჭირო. იგნატიუსი სწავლობს ლათინურს ალკალას დე ენარესის უნივერსიტეტში. და ამავე დროს მუდმივად ქადაგებს, ურთიერთობს ყველასთან, ვინც ამას ითხოვს. ინკვიზიცია აპატიმრებს მას, მაგრამ ვერ ხედავს ერესს მის ქმედებებში და გამოსვლებში, და ათავისუფლებს. იგნატიუსმა გადაწყვიტა ალკალას დატოვება და სალამანკაში მიემგზავრება. სალამანკაში მას კვლავ აქვს ურთიერთობა დამსჯელ საეკლესიო ორგანოსთან. საბოლოოდ, ის იღებს პარიზში წასვლის გადაწყვეტილებას.

პარიზი
აღსანიშნავია, რომ პარიზში იგი ფეხით ჩავიდა, თავისი დასახიჩრებული ფეხებით. ამისათვის, სხვათა შორის, აუცილებელი იყო პირენეების გადალახვა. იგნატიუსის თვითგვემა არ ჩერდება. ის კვლავ იწყებს ლათინურის შესწავლას, ხოლო პარალელურად მის გარშემო იქმნება რაღაც წრის მსგავსი. იგი ყურადღებას იპყრობს თავისი არაორდინალური ქცევით. დაბოლოს, მან მიიღო თეოლოგიის მაგისტრის წოდება - მას უკვე შეუძლია ქადაგება.
პარიზში იგნატიუსის ირგვლივ ისეთი ადამიანები შეიკრიბენ, როგორებიცაა ფრანცისკ ქსავიერი, იაკობ ლაინეზი, პიერ ემილ ლაზარ ფავრი, ალფონსო სალმერონი და სხვები, რომლებიც მოგვიანებით იესოს საზოგადოების დამფუძნებლები გახდნენ. ხანგრძლივი ურთიერთობის შემდეგ ხდება ის, რაც მათ კიდევ უფრო აახლოვებს მათ. 1534 წლის 15 აგვისტოს ისინი შეიკრიბნენ მონტმარტის ეკლესიაში და აღუთქვეს მისიონერული მისიით პალესტინაში წასვლა, ასევე მისცეს  უბიწობის და სიღარიბის ფიცი. მაგრამ მანამდე მათ ყველას უნდა გაეგრძელებინა განათლების მიღება.

იესოს საზოგადოების დაარსება
1537 წელს ლოიოლა და მისი ამხანაგები შეიკრიბნენ ვენეციაში, რათა იქიდან პალესტინაში წასულიყვნენ და იქ ემსახურათ. სანამ ელოდებოდნენ გემით გამგზავრების შესაძლებლობას, ისინი მუშაობდნენ საავადმყოფოებში, ეხმარებოდნენ ტანჯულთ, ქადაგებდნენ. მაგრამ ხმელთაშუა ზღვის წყლებში დაწყებულმა ომმა არ მისცა მათ წმიდა მიწაზე გემით წასვლის საშუალება. გადაწყვიტეს რომში წასულიყვნენ. ამ დროისთვის იგნატიუს ლოიოლა უკვე მღვდელმსახურად იქნა ხელდასმული. რომში ლოიოლა და მისი ამხანაგები იწყებენ ქადაგებას და დიდ წარმატებას მოიპოვებენ, ხალხს ძალიან მოსწონს მათი ქადაგების მოსმენა. ლოიოლას პოპულარობა იზრდება - შესაძლებელი ხდება აუდიენცია პაპთან.
ამ დროს გაჩაღებულია ბრძოლა რეფორმაციასა და კონტრრეფორმაციას შორის. ლუთერის იდეები სულ უფრო პოპულარული ხდება. კათოლიკური ეკლესია სწრაფად კარგავს თავის პოზიციებს. პაპთან პავლე III- სთან შეხვედრაზე, ლოიოლამ, ალბათ, გამოთქვა იდეები ორდენის შექმნის შესახებ, რომლის ერთ-ერთი მთავარი იდეა იქნება კათოლიკური ეკლესიის დაცვა. ასეთ რთულ დროს პაპის პავლე III-ისთვის ეს „ციური მანანა“ იყო. იგნატიუს ლოიოლა იღებს თანხმობას იესოს საზოგადოების შექმნასთან დაკავშირებით. აღსანიშნავია, რომ ლოიოლას, რომელსაც ხალხში გარკვეული პოპულარობა ჰქონდა და რომელმაც პაპი მოხიბლა, არისტოკრატიასა და პირველ კარდინალებს შორის ბევრი მოწინააღმდეგე და არაკეთილისმსურველი ჰყავდა. მაგრამ ამან ხელი არ შეუშალა მისი ორდენის შექმნას.
ორდენის წესდება ლოიოლამ პირადად დაწერა; 1540 წელს პაპმა დაამტკიცა ეს წესდება. წესრიგის მთავარი პოსტულატებია უბიწობა, მორჩილება, სიღარიბე და ღვთისა და ეკლესიისადმი ერთგული მსახურება, უსიტყვო მორჩილება ამ ეკლესიის და მისი პაპისადმი. ორდენის მკაცრი იერარქია არ ითმენდა რაიმე შეპასუხებას ამ იერარქიაში უფრო მაღლა მდგომ საზოგადოების წევრების მიმართ. ორდენი მებრძოლი გახდა - იცავდა ეკლესიას მის ძალაუფლებაზე ნებისმიერი ხელყოფისგან.
1541 წელს იგნატიუს ლოიოლა აირჩიეს იესოს საზოგადოების პირველ გენერლად. არჩევნების შემდეგ ლოიოლა რამდენიმე დღის განმავლობაში მსახურობდა სამზარეულოში - მასში თვითდამცირების ელემენტები არ გამქრალა.
 ორდენში უფროსისადმი უსიტყვო მორჩილება გახდა მისი დამახასიათებელი და მთავარი თვისება. ლოიოლა ამბობდა, რომ ეკლესიას ყველაფერი უნდა მისცე, მათ შორის გონებაც. იდეალური იეზუიტი, ლოიოლას თანახმად, უხუცესს უნდა უყურებდეს, როგორც თავად ქრისტეს. მიუხედავად იმისა, რომ იეზუიტების ორდენი ნებაყოფლობითი იყო, ორდენში შესვლის ბევრი მსურველი გაჩნდა.
თავისი შემდგომი ცხოვრება ლოიოლამ მიუძღვნა ორდენის კოორდინაციას, საკუთარი თხზულებების წერას. 1550 წელს მან გადაწყვიტა მოეხსნა იეზუიტთა ორდენის გენერლის უფლებამოსილება, რასაც ყველა შეეწინააღმდეგა. ხანგრძლივი დარწმუნების შემდეგ იგი თავის თანამდებობაზე დარჩა. ამ თანამდებობაზე იგი გარდაიცვალა. ეს მოხდა 1556 წლის 31 ივნისს რომში, სადაც იგი იესო ქრისტეს ეკლესიაში დაკრძალეს.
სიცოცხლე სიკვდილის შემდეგ
          1622 წელს ეგნატე ლოიოლა ოფიციალურად იქნა კანონიზებული  პაპი გრიგორი X-ის მიერ. ლოიოლას თხზულებები ფართო პოპულარობით სარგებლობდა, განსაკუთრებით ცნობილი "Exercitia spirvalia" – „სულიერი ვარჯიშები“.
           იეზუიტთა ორდენმა დიდი პოპულარობა მოიპოვა და შემდგომში უფრო პოლიტიკურ ორგანიზაციად აქცია, ვიდრე იესოს საზოგადოებად. ფართო გამოყენება ჰპოვეს იეზუიტთა სკოლებმა. იეზუიტმა მისიონერებმა შეაღწიეს მსოფლიოს მრავალ ქვეყანაში, სადაც წარმატებით ქადაგებდნენ თავის იდეებს. მოგვიანებით, იეზუიტებმა მთელ მსოფლიოში უდიდესი გავლენა მოახდინეს ისტორიის მიმდინარეობაზე - მათ იმდენ მოვლენაში მიიღეს მონაწილეობა, რომ ვერც კი ჩამოთვლით. მაგრამ ამ ყველაფერს ცოტა რამ ჰქონდა საერთო ლოიოლასთან. ლოიოლას დარჩა „რომის პაპის ქვეითი ჯარისკაცი“.

В последнее время пытки стали главной новостью, показанной в популярных фильмах и телевизионных шоу, и темой активных общественных дебатов. Это захватывает наше воображение, отчасти потому, что пытки кого-то кажутся немыслимым нарушением человечества - их и наших. И все же, когда они сталкиваются с ужасными событиями в войне или с перспективой катастрофического ущерба для своей собственной страны, многие задаются вопросом, можем ли мы действительно позволить себе полностью отказаться от пыток. Однако прежде чем пытаться решить эту дилемму, мы должны рассматривать пытки как многогранную проблему с долгой историей и многочисленными этическими и правовыми аспектами.

Противостояние пыткам предлагает междисциплинарное исследование этой мучительной темы. Редакторы Скотт А. Андерсон и Марта С. Нуссбаум собирают разных ученых, чтобы разобраться со многими сложностями пыток, в том числе: Как мы должны понимать толчок к применению пыток? Почему пытки выделяются в качестве особо отвратительного средства ведения войны? Есть ли обоснованные основания для применения пыток? Как пытки влияют на общества, которые их применяют? И как мы можем разработать этические или политические опоры, чтобы предотвратить их использование? Эссе здесь противостоят искушению чрезмерно упрощать пытки, объединяя работы ученых в области психологии, истории, социологии, права и философии, углубляя и расширяя наше понимание предмета. Сейчас, как никогда ранее, мы должны думать о пытках; эта важная книга предлагает разнообразные своевременные, конструктивные ответы на эту возрождающуюся и противоречивую тему.
Torture has lately become front page news, featured in popular movies and TV shows, and a topic of intense public debate. It grips our imagination, in part because torturing someone seems to be an unthinkable breach of humanity—theirs and ours. And yet, when confronted with horrendous events in war, or the prospect of catastrophic damage to one’s own country, many come to wonder whether we can really afford to abstain entirely from torture. Before trying to tackle this dilemma, though, we need to see torture as a multifaceted problem with a long history and numerous ethical and legal aspects.

Confronting Torture offers a multidisciplinary investigation of this wrenching topic. Editors Scott A. Anderson and Martha C. Nussbaum bring together a diversity of scholars to grapple with many of torture’s complexities, including: How should we understand the impetus to use torture? Why does torture stand out as a particularly heinous means of war-fighting? Are there any sound justifications for the use of torture? How does torture affect the societies that employ it? And how can we develop ethical or political bulwarks to prevent its use? The essays here resist the temptation to oversimplify torture, drawing together work from scholars in psychology, history, sociology, law, and philosophy, deepening and broadening our grasp of the subject. Now, more than ever, torture is something we must think about; this important book offers a diversity of timely, constructive responses on this resurgent and controversial subject.

https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/C/bo27949151.html

https://issuu.com/columbiaup/docs/neroni

https://narcsite.com/2019/05/13/self-torture/amp/

http://www.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/1004581/uiconf_id/15920232/entry_id/1_tmpnat7d/embed/auto?&flashvars%5BstreamerType%5D=auto

the Scourging of penitents might well have fulfilled a twofold purpose, enabling the priest to indulge a taste for sadism and the penitent a penchant for masochism George Riley Scott, A History of Torture
Бич покаяния вполне мог выполнить двоякую цель, позволив священнику испытать вкус к садизму, а кающийся - склонность к мазохизму. Джордж Райли Скотт, История пыток.
























https://mgimo.ru/upload/iblock/d9b/d9ba17ca87ce69cee43bef0508166e91.pdf

https://www.vkcyprus.com/useful/9975-kak-spastis-ot-prirodnykh-kataklizmov
https://www.ugtu.net/sites/default/files/pages/tmp/studenty_chast_3.pdf

https://www.dw.com/ru/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%87%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BA-%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D1%82-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D1%82%D1%8C-%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B0%D0%BC/a-37765021



 https://www.gazeta.ru/social/2019/10/06/12740773.shtml?updated

https://34travel.me/post/disaster

https://www.gazeta.ru/social/2019/10/06/12740773.shtml

https://hi-tech.mail.ru/news/solnce_bezopasno/

https://groups.google.com/forum/#!topic/lada.talk/zdjOFcCnc4Y

http://aydarovskoe.ru/administratsiya/go-i-chs/deystviya-pri-stihiynyih-bedstviyah-avariyah-i-katastrofah
https://34travel.me/post/disaster
https://www.docsity.com/ru/prirodnye-kataklizmy-i-prirodnye-bedstviya-referat-po-ekologii/1093420/
https://ura.news/articles/1036273070
https://hi-tech.mail.ru/news/solnce_bezopasno/

https://regnum.ru/news/innovatio/2913426.html



http://www.kaltura.com/index.php/extwidget/preview/partner_id/1004581/uiconf_id/15920232/entry_id/1_tmpnat7d/embed/auto?&flashvars%5BstreamerType%5D=auto


The history of torture including the experience of Janusz Bardach, November 17, 2016




http://www.pearltrees.com/tierracast/brainwashing-engineering/id16550641
http://csglobe.com/human-just-programmable-life-form/
https://educateinspirechange.org/alternative-news/world-suffering-mass-hypnosis-george-carlin-david-icke/
http://csglobe.com/25-rules-disinformation/

http://atheistscholar.org/Christianity/Sadomasochism.aspx
https://gramho.com/explore-hashtag/allahissatan
https://www.illuminatirex.com/nwo-illuminati-guide-to-media-and-mind-control/
http://csglobe.com/social-engineering-via-media/
http://atheistscholar.org/Christianity/Sadomasochism.aspx

http://www.badnewsaboutchristianity.com/gfj_sadomasochism.htm

http://www.badnewsaboutchristianity.com/gfj_sadomasochism.htm
http://www.zenzoneforum.com/threads/18841-The-Catholic-Inquisitions/page3
https://sexualreligion.blogspot.com/2017/03/172-rules-of-sexual-religion-6.html
http://www.badnewsaboutchristianity.com/gfj_sadomasochism.htm
https://sexualreligion.blogspot.com/2017/03/172-rules-of-sexual-religion-6.html
http://www.zenzoneforum.com/threads/18841-The-Catholic-Inquisitions/page3
https://quillette.com/2017/04/04/sadomasochism-can-teach-us-human-sexuality/
https://www.debate.org/opinions/is-christianity-sadomasochism
https://escholarship.org/uc/item/05m458zz
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1355835805051875
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14681990701630138


https://books.google.com/books?id=9RYs-Z6AdpQC&pg=PA281&lpg=PA281&dq=religion+sadomasochism&source=bl&ots=x3YTt5qnU5&sig=ACfU3U1NPyLhKWuNhxTpP59UgSvzO4ykXA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwj6p9WXs7XqAhVXg3IEHXlEAPcQ6AEwCHoECAoQAQ#v=onepage&q=religion%20sadomasochism&f=false
https://therevealer.org/churches-of-pain-and-pleasure-the-psychological-theology-of-lars-von-triers-nymphomaniac/


https://sexualreligion.blogspot.com/
http://www.badnewsaboutchristianity.com/gcc_politics.htm
https://dsc.duq.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2024&context=etd



https://neurohive.io/ru/novosti/nejrosetevaya-model-ot-fair-dobavlyaet-cheloveka-na-fotografiju/

https://neurohive.io/ru/novosti/deepfacedrawing-nejroset-generiruet-izobrazheniya-ljudej-po-sketcham/

https://neurohive.io/ru/papers/nejroset-perevodit-zaprosy-na-estestvennom-yazyke-v-sql-zaprosy/

https://mgimo.ru/upload/iblock/d9b/d9ba17ca87ce69cee43bef0508166e91.pdf



































































https://www.thephoblographer.com/2012/12/31/review-sony-nex-6/
http://kurtmunger.com/tamron_nex_18_200mm_f_3_5_6_3id317.html
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2019/10/1/20892995/64-megapixel-phone-camera-realme-xt-hands-on




https://www.thephoblographer.com/2012/12/31/review-sony-nex-6/
































































 https://www.prnewswire.com/news-releases/pilot-study-shows-dramatic-difference-in-brain-activity-with-ehs-electrohypersensitive-cases-as-compared-to-controls-non-ehs-300566854.html?tc=eml_cleartime









https://droni.ge/?m=8&AID=25435
https://www.kobo.com/us/en/ebook/real-time-analysis-does-the-navy-have-a-plan-operational-information-dominance-id-from-electromagnetic-and-cyber-domains-and-organic-sensor-data-leveraging-commercial-technology

http://www.fimip.com/project/348

https://foxsuperpowerlist.com/cyborgization/

https://www.slideshare.net/ashabook/creating-the-future-tomorrows-world


https://www.youtube.com/watch?v=NUW-frxo2X4&list=PL3OW7KBZ_Xa-UGi7XwkKmMbGcDtUbIv9P&index=56
Creating the Future: Tomorrow's World: a Smart Strategy for Human Evolution
Azamat Abdoullaev, The best way to forecast the future is to create



https://www.youtube.com/watch?v=9JZYE2VE-Ks&list=PLcHJhaphmMVhRGRGuWO0B_bsuM4ixj3wY&index=10&t=0s&app=desktop
This excellent report has been professionally converted for accurate flowing-text e-book format reproduction.





https://www.youtube.com/watch?v=MgGyvxqYSbE


https://www.kobo.com/us/en/ebook/real-time-analysis-does-the-navy-have-a-plan-operational-information-dominance-id-from-electromagnetic-and-cyber-domains-and-organic-sensor-data-leveraging-commercial-technology

https://content.sciendo.com/view/journals/kbo/24/1/article-p124.xml
https://aconstantineblacklist.blogspot.com/2008/02/electromagnetic-weapons-in-france.html
https://www.sott.net/article/234316-Freedom-of-Association-Smoking-and-Psychopathy

https://www.sott.net/article/234316-Freedom-of-Association-Smoking-and-Psychopathy
Stefan Verstappen
12K subscribers
Defense Against the Psychopath is a documentary excerpted from chapter one of my book; The Art of Urban Survival. Teaches people how to recognize and defend against our society's most dangerous predators, psychopaths.

Free Download of the PDF booklet, Defense Against the Psychopath here:
 http://www.chinastrategies.com/defens...
https://www.sott.net/article/351632-When-your-child-is-a-psychopath

https://www.sott.net/article/214764-Ponerology-101-Psychopathy-at-Nuremburg
Folks this video was demonetized and I could use a little help, If you can, thank you


Follow us on Minds: https://www.minds.com/stefanv
https://www.sott.net/article/160925-Tunguska-Psychopathy-and-the-Sixth-Extinction
https://netgazeti.ge/news/193697/

https://www.sott.net/article/420576-The-United-States-is-run-by-psychopaths-for-psychopaths
https://www.sott.net/article/160925-Tunguska-Psychopathy-and-the-Sixth-Extinction

https://cassiopaea.org/
https://www.ambebi.ge/article/101433-kartveli-lesboselebis-cxovreba-10-clis-cin-chveni-codvis-gamo-vagebt-pasuxs-da-rigs-aravis-davutmobt/
https://www.cbsnews.com/news/american-pride-falls-to-record-low/#app


https://futurism.com/the-byte/court-facebook-wiretapping-years
https://mitpress.mit.edu/books/cybernetics-second-edition

https://phys.org/news/2017-06-hackers-brainwaves-passwords.html

https://www.scientificamerican.com/article/mind-control-by-cell/

Poetry fettered, fetters the human race. Nations are destroyed or flourish in proportion as their poetry,
painting, and music are destroyed or fourish." William Blake

https://smombiegate.org/your-cell-phone-is-a-psychotronic-weapon-of-mass-mind-control/

https://www.sott.net/article/234316-Freedom-of-Association-Smoking-and-Psychopathy
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/09553002.2012.666005

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0013935118300355

https://smombiegate.org/has-covid-advanced-the-5g-smart-city-agenda-by-resetting-kids-brains-to-f
orget-their-human-rights/


https://www.youtube.com/watch?v=NUW-frxo2X4&list=PL3OW7KBZ_Xa-UGi7XwkKmMbGcDtUbIv9P&index=56





https://nanobrainimplant.com/

https://www.scientificamerican.com/article/mind-control-by-cell/

Pilot Study Shows Dramatic Difference In Brain Activity With EHS (Electrohypersensitive) Cases As Compared To Controls (Non EHS) - PRNewswire, 5th December 2017

The Peoples Initiative Foundation has announced the conclusion of a pilot study they organized, headed up by Dr. Gunnar Heuser, showing EHS on an fMRI. This study was originally published by Degruyter in July of 2017, but was absent pictures of the controls. The company waited until the pictures were placed in the study to issue this press release, as the visual difference between the cases and controls is quite dramatic...

https://www.prnewswire.com/news-releases/pilot-study-shows-dramatic-difference-in-brain-activity-with-ehs-electrohypersensitive-cases-as-compared-to-controls-non-ehs-300566854.html?tc=eml_cleartime


„Монотеизм — это огромное, замалчиваемое, таящееся в центре нашей культуры зло. Из варварского текста под названием Ветхий Завет, пришедшего из эпохи бронзового века, возникли три античеловеческие религии — иудаизм, христианство и ислам. Это религии небесного божества. Они в буквальном смысле патриархальны: бог является сущим отцом — и отсюда проистекает двухтысячелетнее презрение к женщинам в тех странах, где правит небесное божество и его земные представители мужского рода.“ — Гор Видал

Источник: https://ru.citaty.net/tsitaty/2050348-gor-vidal-monoteizm-eto-ogromnoe-zamalchivaemoe-taiashcheesia/

https://moluch.ru/archive/275/62348/


https://www.nlobooks.ru/books/nauchnaya_biblioteka/218/

https://libking.ru/books/sci-/science/402361-kirsti-ekonen-tvorets-subekt-zhenshchina-strategii-zhenskogo-pisma-v-russkom-simvolizme.html

https://05928.tumblr.com/post/163480772977

https://supportyourart.com/conversations/pyatkovka


https://iq.hse.ru/news/252907126.html

https://studref.com/479533/marketing/gendernye_stereotipy_sotsialnye_roli_reklame


https://kino.rambler.ru/other/39034422-zhenschina-kak-subekt-fashizma/?updated

https://cyberleninka.ru/article/n/zhenschiny-kak-subekt-neotraditsionalistskoy-gendernoy-politiki/viewer


http://econf.rae.ru/fpdf/article364.pdf


https://www.nlobooks.ru/books/nauchnaya_biblioteka/218/


























https://cyberleninka.ru/article/n/suschestvuet-li-zhenschina-dekonstruktsiya-zhenskoy-subektivnosti-i-telesnosti-v-filosofii-postmoderna/viewer



https://www.un.org/ru/development/surveys/docs/women_polit_participation.pdf


https://www.gramota.net/materials/3/2014/11/3.html




https://www.microfond26.ru/rukami-zhenshhiny/

http://ecsocman.hse.ru/socis/msg/16933364.html


https://www.prlib.ru/item/469589

https://bachata-salsa.ru/seks-v-tancah

https://www.dissercat.com/content/akmeologicheskie-invarianty-professionalizma-zhenshchiny-kak-subekta-predprinimatelskoi-deya



Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised