https://www.trush.com.ua/blog/anatomiya-konfliktov/
კონფლიქტების ანატომია
კონფლიქტების მართვის მეთოდოლოგია სამედიცინო სფეროში
კონფლიქტები, სამწუხაროდ, გარდაუვალია - ისინი კომუნიკაციის ნაწილია, რომლის მეშვეობითაც ადამიანები იცავენ თავიანთ ინტერესებს ან აგვარებენ პრობლემებს. კონფლიქტების არ უნდა შეგვეშინდეს - უნდა ვისწავლოთ მათი მართვა.
რა არის კონფლიქტი
კონფლიქტი არის კომუნიკაციის ფორმატი, რომლის მიზანია ერთი ან ორივე მხარისთვის არადამაკმაყოფილებელი სიტუაციის მოგვარება. კონფლიქტი წარმოიქმნება ურთიერთსაწინააღმდეგო ინტერესების, შეხედულებების, პირადი მიზნების შეჯახებისას ან ძლიერი ნეგატიური ემოციების ნიადაგზე. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, კონფლიქტი არის აგრესიის ფორმა საკუთარი ინტერესების დაცვის ან სამართლიანობის აღდგენის მიზნით.
კონფლიქტოლოგიის მიზნები
კონფლიქტოლოგიის მთავარი მიზანია ასწავლოს ადამიანებს მართონ კონფლიქტები პირად, პროფესიულ და სოციალურ ცხოვრებაში, რათა გააუმჯობესონ მისი ფსიქო-ემოციური კომპონენტის ხარისხი და ოპტიმიზაცია გაუწიონ ადამიანური და გარემოს რესურსების გამოყენებას.
კონფლიქტოლოგიის სამი აქსიომა
1. კონფლიქტი ნორმალური სოციალური მოვლენაა;
2. კონფლიქტში შესვლამდე აუცილებელია დიაგნოზის დასმა (ე.ი. კონფლიქტის კლასიფიკაცია);
თუ ადამიანი კონფლიქტში შედის, ეს ნიშნავს, რომ ის ვერ ხედავს სიტუაციის მოგვარების სხვა გზებს, ან არ იცის ქცქვის სხვა მოდელები.
კონფლიქტის წარმოქმნის პირობები
1. კონფლიქტში მონაწილე მხარეების არსებობა;
2. განსხვავებული ინტერესების არსებობა როგორც კონფლიქტური სიტუაციის წინაპირობა;
3. ინციდენტი, ან მხარეთა ურთიერთქმედება, რომელიც მოასწავებს კონფლიქტის დაწყებას.
კონფლიქტოგენები
1. ინფორმაციის და ყურადღების ნაკლებობა;
2. მეტყველების მიუწვდომელი სტილის თავსმოხვევა თანამოსაუბრესთვის;
3. ურთიერთობის მოთხოვნილება ან ურთიერთობისგან თავის დაღწევის მოთხოვნილება;
4. დაპირებების დროულად შესრულებლობა;
5. შედეგის შეუსაბამობა მოლოდინებთან;
6. უხეშობა, თავხედობა;
7. გაუფასურება;
8. იგნორირება;
9. წარმოსახვითი ან რეალური საფრთხე ჯანმრთელობისთვის;
10. სოციალური სტატუსის იგნორირება.
კონფლიქტების ტიპების კლასიფიკაცია
მიზეზების შესაბამისად
მონაწილეების შესაბამისად ღიაობის მიხედვით По последствиям
მიზნების კონფლიქტი შიდაპიროვნული ღია Конструктивный
შეხედულებების კონფლიქტი პიროვნებათშორისი ფარული Деструктивный (дисфункциональный) и его разновидность – эмоциональный конфликт
გრძნობითი კონფლიქტი შიდაჯგუფური
ჯგუფთაშორისი
კონფლიქტების პირობითი „მარგი ქმედების კოეფიციენტი“
კონსტრუქციული კონფლიქტი საშუალებას აძლევს კომპანიას განვითარდეს, დაამყაროს უფრო ეკოლოგიური და ეფექტური ურთიერთობები, გაანაწილოს რესურსები, გააუმჯობესოს ბიზნეს პროცესები.
რაციონალური კონფლიქტი არსებითად მოლაპარაკებას წარმოადგენს. ეს არის კონსტრუქციული ტიპის კონფლიქტი. რაციონალური კონფლიქტი სწრაფად მთავრდება: ან მიღწეული შეთანხმებებით, ან მოლაპარაკებების სხვა დღისთვის გადატანით.
ემოციური კონფლიქტი ხშირად დესტრუქციული სახეობაა, მაგრამ თუ სწორად მართავთ, ის შეიძლება გახდეს რაციონალური კონფლიქტის ტრამპლინი. ჭეშმარიტება კონტროლირებად კამათში იბადება.
კლასიფიკაცია კონფლიქტებისადმი ერთგულების მიხედვით:
მდგრადი კონფლიქტების მიმართ;
კონფლიქტებისგან შემაკავებელი;
კონფლიქტური.
კონფლიქტის მოტივები, მიზეზები და ჭეშმარიტი მიზნები
კონფლიქტის მიზნებია კონფლიქტის საგანზე პრეტენზიების დაკმაყოფილების აუცილებლობა. კონფლიქტის საგანი შეიძლება გახდეს „საფარი“ არაკეთილშობილური მოტივებისთვის (მაგალითად, შურისძიების წყურვილი, დამცირების სურვილი, მოპირდაპირე მხარესთვის ზიანის მიყენება ე.წ. „სამართლიანობის აღდგენის“ საფარქვეშ. ასეთ შემთხვევებში, ერთ-ერთი კონფლიქტური მხარის ემოციური მოთხოვნილებების დაკმაყოფილების გარდა, არ არსებობს რაციონალური აზრი).
კონფლიქტის მოტივები (ჭეშმარიტი მიზნები) არის შინაგანი მამოძრავებელი ძალები, რომლებიც უბიძგებს ადამიანებს კონფლიქტისკენ (მოტივები ჩნდება საჭიროებების, ინტერესების, მიზნების, იდეალების, რწმენის სახით). არსებობს ე.წ. „უშინაარსო“ კონფლიქტები – კონფლიქტი, როგორც ემოციების გამოხატვის საშუალება. იგი ემყარება აღქმის დამახინჯებებსა და ილუზიებს, შეცდომებს სხვა ადამიანების ქცევის (მოქმედებების) მოტივების ინტერპრეტაციაში.
კონფლიქტების თავისებურებები სამედიცინო სფეროში
1. კლინიკის პერსონალისთვის კონფლიქტის გაჩენის მოულოდნელობა;
2. პაციენტის ან/და მისი ახლობლების მიერ წარმოდგენილი მხარის მაღალი ემოციურობა;
3. კონფლიქტის საგნის მაღალი მნიშვნელობა კონფლიქტური მხარისთვის;
4. გადაჭარბებული მოლოდინები და მოთხოვნები პაციენტების მხრიდან;
5. ეთიკური და დეონტოლოგიური ნორმების, წესების გამო დავაში ყველა შესაძლო არგუმენტის გამოყენების შეუძლებლობა;
6. კონფლიქტური მხარის მიერ საზოგადოებრივი სტერეოტიპებისა და დოგმების არგუმენტად გამოყენება;
7. ხშირი მანიპულირება პაციენტების მხრიდან;
8. სამედიცინო ბაზარზე პაციენტის უფლებებისა და მოვალეობების მარეგულირებელი მკაფიო წესების არარსებობა;
9. პოზიციების უთანასწორობა ექიმს (კლინიკას) და პაციენტს შორის დავისას;
10. კლინიკიდან კომპენსაციის ან თანხის დაბრუნების მიზნით პაციენტის მიერ კონფლიქტის ინიციაცია (პაციენტის ექსტრემიზმი).
კონფლიქტის მოგვარებისთვის აუცილებელი პირობები
1. კორპორატიული კულტურა და ღირებულებები (გაწერილი!);
2. პერსონალის მომზადება უკონფლიქტო ურთიერთობის უნარებში;
3. მოტივაციის პროგრამა კონფლიქტების არარსებობისთვის;
4. პაციენტის და მის თანმხლებ პირთა მომსახურების ალგორითმის დაცვა;
5. პოსტკლინიკური სერვისის წესების დაცვა;
6. კონფლიქტურ სიტუაციებში ქცევის ალგორითმების უზრუნველყოფა;
7. კონფლიქტურ ვიზიტორთან ურთიერთობისთვის ოთახის არსებობა, რომელიც აღჭურვილია მაგიდით, რბილი სავარძლით, კალმით, ქაღალდით, არომატიზატორებით;
8. თვალსაჩინო ადგილას თანამშრომლის პორტრეტის და მისი კონტაქტების არარსებობა, რომლებიც პასუხისმგებელნი არიან კლიენტებისგან საჩივრების მიღებაზე;
9. „კომპენსატორების“ არსებობა (ბონუსები, საჩუქრები, მომსახურეობის სერთიფიკარები);
10. დოკუმენტის არსებობა, რომელიც არეგულირებს თითოეული დონის თანამშრომლის უფლებამოსილებას კონფლიქტური სიტუაციის მოგვარების მიზნით.
მომზადება კონფლიქტების მინიმიზაციისთვის
1. უნივერსალური დრეს-კოდი ადმინისტრატორებისთვის, მოვლილი გარეგნობა, ვარცხნილობა, მანიკური, აქსესუარები;
2. მისალმება მომსვლელს;
3. მასალები ადმინისტრატორებისთვის:
ორგანიზაციის კორპორატიული ღირებულებები და მისი მუშაობის პრინციპები;
კლინიკის უნიკალური სავაწრო წინადადება, რომელიც შედის კონსულტაციაში;
საკონსულტაციო დახმარების გაწევის ეტაპები;
გაწეული მომსახურების ღირებულება;
კლინიკის/ექიმების უპირატესობები;
ინფორმაცია ექიმების შესახებ;
კლინიკის მომსახურება დეტალურად, ფასები;
მოძრაობის სქემა (საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მარშრუტები, მიმდებარე შენობები და ა.შ.);
სამედიცინო პროგრამები, ჩეკ-აპები - შინაარსი და ღირებულება;
საცნობარო ინფორმაცია ვიზიტორებისთვის;
მოქმედებების ალგორითმი, თუ მიღება გვიანდება ექიმის/კლინიკის ბრალით;
ვიზიტორის გაფრთხილება ნაღდი ანგარიშსწორებით ან საბანკო გადარიცხვით გადახდის შესაძლებლობის შესახებ;
მაღალი თანამდებობის პირები, რომლებზეც გადამისამართებულია ვიზიტორი, თუ შეუძლებელია პრობლემის გადაჭრა ადმინისტრატორის დონეზე;
ბონუს ბარათები, სერთიფიკატები, ფასდაკლების კუპონები;
პრიორიტეტული ამოცანების ჩამონათვალი;
ადმინისტრატორის პოსტსერვისული ზარის სკრიპტი;
1. პაციენტის შემუშავებული მარშრუტები;
2. კარგად ჩამოყალიბებული სერვისის სისტემა.
კონფლიქტის მართვის ეტაპები
კონფლიქტის პროგნოზირება;
მისი ფუნქციონალური მიმართულების შეფასება;
კონფლიქტის პრევენცია ან სტიმულირება;
კონფლიქტების რეგულირება;
კონფლიქტის დასრულება.
კონფლიქტური სიტუაციების ფაქტორები-ინდუქტორები (უილიამ ლინკოლნის მიხედვით)
5 ჯგუფი
ინფორმაციული ფაქტორები (ინფორმაციის ნაკლებობა ან სიჭარბე, დამახინჯება, მიუღებელი ინფორმაცია, კონფიდენციალური ინფორმაციის გამოქვეყნება, მტკივნეული ინფორმაცია, კაზუალური ინტერპრეტაციები.
სტრუქტურული ფაქტორები, ანუ ობიექტური (ფაქტები, მოვლენები, პროცესები, რომლებზეც პრაქტიკულად არ არის გავლენა ან მინიმალურია).
ღირებულებითი ფაქტორები (განსხვავებები ღირებულებათა და რწმენის სისტემაში; დისკრიმინაცია; ეთიკური, პროფესიული, ტერიტორიული, კულტურული, სულიერი, რელიგიური - ანუ ადამიანის შინაგანი იდეალები).
ურთიერთობები (მხარეთა უკმაყოფილება ურთიერთობების ხარისხით, რომელიც წარმოიქმნება ერთი მხარის გადაჭარბებული მოლოდინის შედეგად მეორესთან მიმართებაში ან ურთიერთობების განმტკიცებისა და შენარჩუნების არაადეკვატური ძალისხმევის შედეგად).
ქცევითი ფაქტორები (ადამიანის ქცევის (მოქმედების) კონკრეტული პატერნები კონკრეტულ სიტუაციაში – მაგალითად, უხეშობა, აგრესია, უპატივცემულო დამოკიდებულება და ა.შ.).
კონფლიქტის შეფასება
1. კონფლიქტის მიზნები
2. კონფლიქტის საგანი
3. კონფლიქტის საგნის მნიშვნელობა თითოეული მხარისთვის
4. კონფლიქტი მიმდინარეობს საჯაროდ/არასაჯაროდ
5. კონფლიქტში მონაწილე მხარეთა ფსიქოტიპები
6. კონფლიქტის მართალი/მცდარი მხარე
7. თანაბარი / არათანაბარი (სუბორდინაცია)
8. მოლაპარაკების ჩატარების შესაძლებლობა
9. გამოსავლის პოვნის შესაძლებლობა, რომელიც დაკმაყოფილების კონფლიქტის მხარეებს
10. კონფლიქტის მოგვარების/არმოგვარების შედეგები (რისკები)
პუბლიკაციის გაგრძელებაში, რომელიც მომდევნო ნომერში განთავსდება, ვისაუბრებთ კონფლიქტების მოგვარების სტრატეგიებზე, დარეგულირების ტექნოლოგიებზე, მოლაპარაკების ჰარვარდის მოდელსა და „ფსიქოლოგიური აიკიდოს“ მეთოდოლოგიაზე.
მე ასევე გთავაზობთ, გაიაროთ ტესტი თქვენი კონფლიქტის დონის შესაფასებლად. ტესტის გასაღები მოცემულია ბოლოს. წინასწარ ნუ ნახავთ!
ტესტი „ხართ თუ არა კონფლიქტური პიროვნება?“
წარმოიდგინეთ, რომ მეტროში მგზავრობთ, სადაც მგზავრებს შორის ჩხუბი დაიწყო. რას მოიმოქმედებთ?
ა) არ ჩაერევით.
ბ) შეიძლება ჩაერიოთ და მართალის მხარე დაიჭიროთ.
გ) აუცილებლად ჩაერევით
აკრიტიკებთ თუ არა ხელმძღვანელობას კრებაზე შეცდომების გამო??
ა) არა.
ბ) დიახ, მაგრამ ხელმძღვანელის მიმართ პირადი ურთიერთობის მიხედვით.
გ) ყოველთვის აკრიტიკებთ შეცდომების გამო.
თქვენი უშუალო ხელმძღვანელი ადგენს თავის სამუშაო გეგმას, რომელიც არარაციონალურად გეჩვენებათ. შესთავაზებთ თქვენს გეგმას, რომელიც, თქვენი აზრით, საუკეთესოა?
ა) თუ სხვები მხარს დაგიჭერენ, მაშინ დიახ.
ბ) რა თქმა უნდა, თქვენ შესთავაზებთ თქვენს გეგმას.
გ) არა, რადგან ამისთვის შეიძლება დაგსაჯონ.
გიყვართ თუ არა კამათი თქვენს კოლეგებთან და მეგობრებთან?
ა) მხოლოდ მათთან, ვინც არ არის განაწყენებული და როდესაც დავა არ აფუჭებს ჩვენს ურთიერთობას.
ბ) დიახ, მხოლოდ პრინციპულ საკითხებზე.
გ) კამათი ყველასთან ნებისმიერი საბაბით
ვიღაც ცდილობს თქვენს წინ რიგგარეშე გავლას. რას გააკეთებთ?
ა) მიბაძავთ მის მაგალითს.
ბ) აღშფოთდებით, მაგრამ ჩუმად.
გ) ღიად გამოხატავთ თქვენს აღშფოთებას.
განიხილება თქვენი კოლეგის პროექტი, რომელიც შეიცავს თამამ იდეებს და მთელ რიგ შეცდომას. თქვენ იცით, რომ თქვენი აზრი იქნება გადამწყვეტი, რას გააკეთებთ?
ა) გამოთქვამთ თქვენს მოსაზრებებს პროექტის დადებითი და უარყოფითი მხარეების შესახებ.
ბ) გამოყოფთ დადებით მხარეებს და შესთავაზებთ მიეცეს შესაძლებლობა ამ სამუშაოს გასაგრძელებლად
გ) დაიწყებთ მის კრიტიკას, რადგან სერიოზულ პროექტში შეცდომები მიუღებელია.
ქმარი (ცოლი) მუდმივად გეუბნებათ ფულის დაზოგვის აუცილებლობის შესახებ, თავად კი, თქვენი აზრით, ყიდულობს ძალიან ძვირადღირებულ ნივთებს?
ა) რომ მოგწონთ ნაყიდი ნივთი, თუ მან სიამოვნება მიანიჭა.
ბ) ამბობთ, რომ ეს ნივთი უსარგებლო ან უგემოვნოა.
გ) ჩხუბობთ.
თქვენ შეხვდით მოზარდებს, რომლებიც არასათანადო ადგილას ეწევიან. როგორ რეაგირებთ?
ა) თქვენ იფიქრწბთ: „რატომ უნდა გავიფუჭო განწყობა სხვისი ცუდად აღზრდილი ბავშვების გამო?“
ბ) შენიშვნას მისცემთ.
გ) ინსტიტუტის ტერიტორიაზე რომ მომხდარიყო, დატუქსავდით.
რესტორანში თქვენ შენიშნავთ, რომ ოფიციანტმა ანგარიშში მოგატყუათ. რას გააკეთებთ?
ა) არ მისცეთ წვრილმან გასამრჯელოს, რომელიც წინასწარ მოამზადეთ.
ბ) სთხოვთ, ისევ დაითვალოს თანხა თქვენს თვალწინ.
გ) სკანდალს მოაწყობთ.
თქვენ მიხვედით დასასვენებელ სახლში. ადმინისტრატორი თავისი მოვალეობების შესრულების ნაცვლად ეწევა გარე საქმეებს, ერთობა. როგორ მოიქცევით?
ა) თქვენ გესმით, რომ თუ თქვენს აღშფოთებას გამოუხატავთ მას, ეს, სავარაუდოდ, არაფერს შეცვლის.
ბ) თქვენ გამოძებნით საშუალებას მის მიმართ პრეტენზიის გამოსათქმელად, რათა ის დაისაჯოს.
გ) უკმაყოფილებას უმცროს პერსონალზე - ოფიციანტებზე, მოახლეებზე და ა.შ. გადაიტანთ
თქვენ ეკამათებით ვაჟიშვილს (უმცროს ძმას) და დარწმუნდებით, რომ ის მართალია. აღიარებთ თქვენს შეცდომას?
ა) ძნელი სათქმელია.
ბ) დიახ, რა თქმა უნდა.
გ) რა თქმა უნდა, არა. რა ავტორიტეტი გექნებათ, თუ აღიარებთ, რომ შეცდით უმცროსის წინაშე?
შეჯამება:
თითოეული პასუხი ვარიანტის მიხედვით: ა) უდრის 4 ქულას; ბ) - 2 ქულას; გ) - 0 ქულა.
შედეგების ინტერპრეტაცია:
44-დან 34 ქულამდე - კონფლიქტურობა ნორმაზე დაბალია, გაუბედაობა გაზრდილი. თქვენ ცდილობთ იყოთ კარგი სხვების მიმართ, მაგრამ, როცა მათ თქვენი დახმარება სჭირდებათ, თქვენ ყოველთვის არ უწევთ მას. ამიტომ, თქვენ შეიძლება დაკარგოთ მათი პატივისცემა.
33-დან 15 ქულამდე - ნორმალური კონფლიქტურობა. კონფლიქტში შედიხართ სიტუაციიდან გამომდინარე: თუ კონფლიქტი თქვენს პირდაპირ ინტერესებს არ ეხება, თქვენ ცდილობთ გვერდი აუაროთ მას.
14 ქულაზე დაბლა - გაზრდილი კონფლიქტურობა. თქვენ კონფლიქტში შედიხართ მიუხედავად იმისა, გაქვთ თუ არა საბაბი, ხელს უშლით საკუთარ თავს და სხვებს. შესაძლებელია არასრულფასოვნების კომპლექსი გქონდეთ.
* — საავტორო უფლებები ტესტზე ეკუთვნის City Business School
ავტორი — ელენა ტრუში, MBA, ბიზნეს კონსულტანტი სამედიცინო მარკეტინგისა და მენეჯმენტის სფეროში, პირველი ბიზნეს ჟურნალის „Privatniy Likar“-ის გამომცემელი, СЕО კომპანიის RedBiz Medical Business Laboratory-ის აღმასრულებელი დირექტორი, ექიმებისთვის ბიზნეს წიგნების თანაავტორი.
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Will be revised