среда, 7 августа 2019 г.

გრეიზინგი, ზეპინგი და ქათმის ჰიპნოზის ეფექტი: ადამიანები ეკრანის მონები ხდებიან რა უნდა მოვუხერხოთ ტელევიზორზე, კომპიუტერებზე და გაჯეტებზე დამოკიდებულებას?

გრეიზინგი, ზეპინგი და ქათმის ჰიპნოზის ეფექტი: ადამიანები ეკრანის მონები ხდებიან 
რა უნდა მოვუხერხოთ ტელევიზორზე, კომპიუტერებზე და გაჯეტებზე  დამოკიდებულებას?
რა გვემართება, როდესაც ტელევიზორის წინ ვჯდებით, ჩავრთავთ კომპიუტერს ან ვიღებთ აიფონს? ამის შესახებ „ვო“-ს კორეპონდენტს ესაუბრა რუსეთის მეცნიერებათა აკადემიის ფსიქოლოგიის ინსტიტუტის წამყვანი სამეცნიერო თანამშრომელი ოლგა მახოვსკაია, მშობლებისთვის განკუთვნილი წიგნების ავტორი „როგორ უნდა ვესაუბროთ მშვიდად ბავშვს, რომ მან მოგვიანებით მოგცეთ მშვიდად ცხოვრების საშუალება“. „იაზროვნე ბავშვივით. მოიქეცი ზრდასრულივით“, და სხვ.
ქათმის ჰიპნოზის ეფექტი
ძალიან მოსახერხებელია მშობლებისთვის, ბებიებისთვის და ძიძებისთვის, როდესაც პატარა ბავშვი ეკრანს უყურებს: არ შეუშლის ხელს, არ ჩააცივდება და ამავე დროს  უსაფრთხოდ არის - არ დარბის, არ წაიქცევა. მაგრამ, როდესაც 6-7 წლის ასაკამდე პატარა ბავშვი გამუდმებით უყურებს ეკრანს, ის შეიძლება პროსტრაციაში აღმოჩნდეს. ამას ქათმის ჰიპნოზი ჰქვია: თუ ქათმის წინ აამოძრავებ ქანქარას, ის შეშდება. ზრდასრული ადამიანები კი ბედნიერები არიან: როგორ ყურადღებით უყურებს ბავშვი ეკრანს!
ტელევიზორსა და საჭმელზე დამოკიდებულება
დაჰიპნოტიზებული ბავშვის მოვლა ადვილია. ის არ ჭირვეულობს, არ მოითხოვს ყურადღებას. ვინც ცუდად ჭამს, ამ პრობლემის მოგვარებაც ადვილია: ბავშვი ავტომატურად აღებს პირს, და მას  ფაფას უტენიან პირში. მაგრამ ამავე დროს ყალიბდება ტელევიზორსა და საჭმელზე დამოკიდებულება. მოგვიანებით, როდესაც ასეთი საბავშვო ბაღის, სკოლის მოსწავლე, სტუდენტი დაინახავს განათებულ ეკრანს, მას დაეწყება ნერწყვის და კუჭის წვენის გამოყოფა.  ჩატარდა კვლევები იმ ადამიანებთან, რომლებმაც 6 წლის ასაკამდე დაიწყეს ტელევიზორის ყურება. მოზარდობის ასაკში გასუქების პროცენტული მაჩვენებელი 20%-ს აღწევს - ეს ძალიან ბევრია.
ზღაპარი დაკარგული დროის შესახებ
ტელევიზორი, კომპიუტერი, პლანშეტი აქვეითებს ადამიანის საკუთარი დროის კონტროლის უნარს. მოზრდილებს აქვთ შეზღუდვები - სამსახური, სხვის წინაშე მოვალეობები, საშინაო საქმეები. 17-19 წლის ასაკში კი შეგიძლიათ დღე და ღამე  იჯდეთ ეკრანთან და ვერ გაიგოთ, როგორ გარბის დრო. ამ შემთხვევაში იფიტება ნერვული სისტემა, ყველა რესურსი რჩება იქ, კომპიუტერში.
პარაფსიქოლოგიური კავშირი
ზრდასრულებს სხვა დამოკიდებულება უჩნდება: ქალები და მოხუცები, რომლებიც უყურებენ სერიალებსა და თოქ-შოუებს, პერსონაჟებზე, გმირებზე და წამყვანებზე შემდეგს ამბობენ: „ისინი ჩემთვის ნათესავებივით არიან და უფრო ახლობლებიც კი“. ეს ნიშნავს, რომ თქვენ ცხოვრობთ სხვისი ცხოვრებით, სხვისი ემოციებით, საკუთარი ცხოვრება კი არ გაინტერესებთ, ამიტომ ის თქვენთვის შეუმჩნევლად ჩაივლის. გერმანელმა ფსიქოლოგებმა ამას პარაფსიქოლოგიური კავშირი უწოდეს. ის შედეგს არ გამოიღებს. ტელევიზია, ემოციური თვალსაზრისით, ძალიან ცივი სივრცეა, არ იძლევა არავითარ უკუ ემოციას, - არ რეაგირებს ჩვენზე. ეს თრგუნავს პიროვნებას, ჩვენი „მე“ არ არის რეალიზებული, ის არ ვითარდება.
ზეპინგი და გრეიზინგი
სატელევიზიო დამოკიდებულების კიდევ ერთმა ფორმამ, როდესაც ადამიანი ზის ან წევს ტელევიზორის წინ პულტით ხელში და გადართავსს ღილაკებს, მიიღო ზეპინგის სახელწოდება - ინგლისური zapping, რაც ნიშნავს გაფხაჭნას და ამავე დროს ანთებას. ზეპინგის ნაირსახეობაა გრეიზინგი -  grazing - ძოვა - ორი ან სამი ღილაკის გადართვას ნიშნავ ერთ და იმავე არხებზე. ერთის მხრივ, ეს ახალი ინფორმაციის მიღების მუდმივი მოთხოვნილებაა, ამიტომ  მამაკაცები უფრო მეტად ზეპერები არიან, ვიდრე ქალები. მეორეს მხრივ, - ერთ რამეზე ყურადღების მიპყრობის სურვილი არ ქონა ან შეუძლებლობაა.
ორი წლის ასაკამდე არავითარი ტელეეკრანი
ამერიკის პედიატრთა ასოციაციამ კატეგორიულად აუკრძალა 2 წლამდე ასაკის ყველა ბავშვს ნებისმიერი ეკრანული ტექნოლოგიები. ცხოვრების პირველი 24 თვის განმავლობაში ბავშვმა უნდა შეისწავლოს სამყარო ყველა სენსორული სისტემით - შეხებით, სმენით, გემოვნებით, სუნით. ეკრანი მხოლოდ ვიზუალს ტოვებს, ხოლო დანარჩენი - თრგუნავს.
3-დან 5 წლამდე დღეში 30 წუთის განმავლობაში მულტფილმების ყურება ან კომპიუტერული თამაშები - სრულიად საკმარისია. ეს ის ასაკია, როდესაც წარმოსახვის უნარის განვითარებაა აუცილებელი. რაც უფრო ნაკლებია მზა ვიზუალური სურათები, მით უკეთესი, ამ შემთხვევაში შთაბეჭდილებების დეფიციტი საუკეთესო სტიმულია.
ფორთოხალი წილაკებით 
როგორ ავუხსნათ ბავშვს, რომ აუცილებელია კომპიუტერის საჭირო დოზით გამოყენება? მე ასეთ თამაშს ვთავაზობ: ”შეხედე: მაიმუნს აქვს ფორთოხალი, ფორთოხალში 9 წილაკია. ყოველდღე იგი ჭამს ერთ წილაკს, ხოლო შაბათ-კვირას - ორ-ორს. თუ იგი ერთბაშად შეჭამს მთელ ფორთოხალს, მას მუცელი ატკივდება, დაეწყება ალერგია და ვერ შეძლებს სირბილს და ხტუნვას გადახტომა“.
ამავე დროს, ზარდასრულებმაც უნდა აჩვენონ თავისი დამოუკიდებლობა ეკრანზე. მამა კომპიუტერიდან ადგება და ამბობს: „ჩემი დრო ამოიწურა, წავიდეთ სასეირნოდ!” კომპიუტერული თამაშები უნდა შეცვალოს რეალურმა - როლურმა თამაშმა, თუნდაც ეს იყოს ჰარი პოტერი.


https://4brain.ru/blog/%D0%B4%D0%B5%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%84%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F-%D0%BC%D1%83%D0%B7%D1%8B/

























https://www.e-reading.club/bookreader.php/1045246/Bryukner_-_Paradoks_lyubvi.html
































































































https://www.newscientist.com/article/mg23030680-700-the-truth-about-migration-how-it-will-reshape-our-world/

http://journey.caritas.org/?myth=people-poor-countries-migrate-rich-ones


The Immigration Invasion: How Third World Immigration is Destroying the First World and What Must be Done to Stop it

https://www.amazon.com/Immigration-Invasion-Third-World-Destroying-ebook/dp/B00A0PHB7A

The question that has been the starting point for our study has been that of the connection between the individual personality and social solidarity. How does it come about
that the individual, whilst becoming more autonomous, depends ever more closely
upon society? How can he become at the same time more of an individual and yet
more linked to society?
—Durkheim (1893/1984)

http://4liberty.eu/the-decline-of-individualism-an-accident-or-a-strategic-plan-of-collectivist-forces/







'https://www.otherpress.com/books/easternization/
Gideon Rachman
Easternization
Asia's Rise and America's Decline 

Easternization is the defining trend of our age – the growing wealth of Asian nations is transforming the international balance of power. This shift to the East is shaping the lives of people all over the world, the fate of nations and the great questions of war and peace.

As it becomes clear that the West’s historic power and influence is receding, Gideon Rachman offers a road map to the turbulent process that will define the international politics of the twenty-first century.'

https://www.otherpress.com/books/easternization/
Gideon Rachman
Easternization
Asia's Rise and America's Decline

Easternization is the defining trend of our age – the growing wealth of Asian nations is transforming the international balance of power. This shift to the East is shaping the lives of people all over the world, the fate of nations and the great questions of war and peace.

As it becomes clear that the West’s historic power and influence is receding, Gideon Rachman offers a road map to the turbulent process that will define the international politics of the twenty-first century.



'Easternization of the West (The Yale Cultural Sociology Series) 1st Edition
by Colin Campbell

https://www.pewforum.org/2018/10/29/eastern-and-western-europeans-differ-on-importance-of-religion-views-of-minorities-and-key-social-issues/'

Easternization of the West (The Yale Cultural Sociology Series) 1st Edition
by Colin Campbell

https://www.pewforum.org/2018/10/29/eastern-and-western-europeans-differ-on-importance-of-religion-views-of-minorities-and-key-social-issues/

The pathologisation of moral autonomy
How Fear Works: Culture of Fear in the Twenty-First Century Paperback – 22 Aug 2019
by Professor Frank Furedi (Author)

In 1997, Frank Furedi published a book called Culture of Fear. It was widely acclaimed as perceptive and prophetic. Now Furedi returns to his original theme, as most of what he predicted has come true. In How Fear Works, Furedi seeks to explain two interrelated themes: why has fear acquired such a morally commanding status in society today and how has the way we fear today changed from the way that it was experienced in the past?

Furedi argues that one of the main drivers of the culture of fear is unravelling of moral authority. Fear appears to provide a provisional solution to moral uncertainty and is for that reason embraced by a variety of interests, parties and individuals. Furedi predicts that until society finds a more positive orientation towards uncertainty the politicisation of fear will flourish.

Society is continually bombarded with the message that the threats it faces are incalculable and cannot be managed or contained. The ascendancy of this outlook has been paralleled by the cultivation of helplessness and passivity - all this has heightened people's sense of powerlessness and anxiety. As a consequence we are constantly searching for new forms of security, both physical and ontological. What are the drivers of fear, what is the role of the media in its promotion, and who actually benefits from this culture of fear? These are some of the issues Furedi tackles to explain the current predicament. He believes that through understanding how fear works, we can encourage attitudes that will help bring about a less fearful future.

kfuredi.com


"fake religious identity"
Religion as a covering of real identity.
Religion creates fake identities- split mind = trauma

"The false self is characterized by separateness, which it then trumps up with all kinds of false selfsufficiency. The false self is who you think you are, and thinking does not make it so. It is your identity
privately concocted by means of culture, education, class, race, family, gender identity, clothes, and
money. That’s all that Adam and Eve have once they leave the Garden where they first walked with
God. Don't feel too bad for them. It seems that you have to leave the Garden. You have to create a false
self to get started. The only trouble with this false self is that you take it far too seriously. It is always
passing away, it is going to die. Only the True Self is eternal. We all suffer from a terrible case of
mistaken identity, which conclusion is agreed upon by almost all of the world religions.

In “Ode: Intimations of Immortality,” William Wordsworth says, “Our birth is but a sleep and a
forgetting.” I think that’s why we’re so fascinated by babies, because we suspect that they still enjoy
their primal union. “Heaven lies about us in our infancy,” Wordsworth goes on to say. We all start in the
garden, we leave the garden and "make a name for ourselves"—but it is not our original and true name.
We slowly learn to shed our manufactured identities and fall back into the solid identity we had all
along. That is why true conversions are so often described as homecomings, re-discoveries, or as Jacob
put it, "You were there all the time, and I never knew it!” (Genesis 28:16). That is what we all would
say when the false self eventually falls away and the True Self stands lovely and revealed.
Simply put, the false self is the disconnected and autonomous self. In that sense, it does not even
exist. The Judeo-Christian tradition calls this state of disconnectedness “sin.” When you’re disconnected
from your deepest Being, you’re in the state of sin, or what some modern thinkers call the state of
alienation. You do not naturally belong here or anywhere and you look for all kinds of false and
addictive ways to fill up your emptiness. God just patiently waits and is most eager to forgive, saying
what he said about those who killed him, "Father, forgive them, they do not know what they are doing"
(Luke 23:34). The false self is not really the bad self; it just does not know that there is anything like a
True Self. Your false self is basically the state of unconsciousness. Your True Self is full consciousness,
but it does take a while to get there.

http://www.frankfuredi.com/article/individualism_a_scapegoat_for_societys_ills


what is the concept of America?

https://www.zocalopublicsquare.org/2015/09/29/the-contradictory-legacy-of-the-1965-immigration-act/ideas/nexus/

ERIKA LEE
is the director of the Immigration History Research Center at the University of Minnesota and the author of The Making of Asian America: A History.
She wrote this for What It Means to Be American, a national conversation hosted by the Smithsonian and Zócalo Public Square.

==

https://www.theguardian.com/society/2016/mar/20/europe-uncovered-being-european-what-does-it-mean

http://4liberty.eu/the-decline-of-individualism-an-accident-or-a-strategic-plan-of-collectivist-forces/

The Decline of Individualism in Poland? An Accident or a Strategic Plan of Collectivist Forces?

There is something in the American project, something in simple American oratory, something in the hope and idealism of this frustrating and contradictory nation that still makes my spirits soar and my heart leap with optimism and belief. If only they understood how to make a cup of tea.


A Country of Contradictions

what does it mean to be American?
what does it mean to be European mean?
How to become American ? How to become European?
what does it mean to be civilized ? What divides?

What unites American Nation?

Can Asian become European and Europe become Asia?

https://globalcleveland.org/what-does-it-mean-to-be-an-american/

https://www.scholastic.com/browse/article.jsp?id=5235















Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised