воскресенье, 9 июня 2019 г.

ქალის მამაკაცად გარდაქმნა და პირიქით; ძველი დროის ახალი გეოგრაფია და „ებრაელთა გამოსვლა“ ეგვიპტედან ევროპაში

სავერსკი ალექსანდრ ვლადიმერის ძე
წიგნი II. ძველი დროის ახალი გეოგრაფია და „ებრაელთა გამოსვლა“ ეგვიპტედან ევროპაში
ქალის მამაკაცად გარდაქმნა და პირიქით
ეს კიდევ ერთი სიუჟეტია, რომელიც იესოს ეტრუსკებთან აკავშირებს. აპოკრიფულ თომას სახარებაში კიდევ უფრო მეტად უცნაური რიტუალის აღმოჩენა შეიძლება: „სიმონ პეტრემ უთხრა მათ: წავიდეს მარიამი ჩვენგან, რამეთუ ქალები არ არიან სიცოცხლის ღირსნი. იესომ თქვა: შეხედეთ, მე წამვმართავ მას, რომ გავხადო იგი კაცი, რათა ისიც გახდეს ცოცხალი სული, თქვენს, მამაკაცების მსგავსად. რამეთუ ყოველი ქალი, რომელიც გახდება კაცი, შევა ცის სასუფეველში“.
მეტად უცნაური სახეა, რომელსაც, ერთი შეხედვით, არ აქვს ანალოგი და არ იწვევს რაიმე ასოციაციას. თუმცა პროტოტიპი მაინც არსებობდა, ისევ იმქვეყნიურ სამყაროში გადასვლის ეტრუსკთა ხედვის მსგავსი, რომელიც გაიგივებულია  პირველ წინაპარ ქალთან - პირველ მატერიასთან. მამაკაცის სული ქალღმერთთან შერწყმის მიზნით გადიოდა ქალის სულად გარდაქმნის ეტაპს. ანუ, თუ უტრირებას მოვახდენთ, „მამაკაცი გარდაიქმნებოდა ქალად“. თომას სახარებაში საპირისპირო ქმედებაა მითითებული, თუმცა ცხადია, რომ საქმე ეხება გარდაქმნის იგივე რიტუალს და იგივე  მსოფლმხედველობას, რადგან გარდაქმნა ღვთის სასუფეველში მოხვედრის  აუცილებელი პირობაა.
ეტრუსკების წარმოდგენაში ასეთი გარდაქმნა აუცილებელი იყო სულის განწმენდისთვის, შემდგომი განსახიერების მიზნით. დიახ, ეტრუსკები რეინკარნაციის მიმდევრები იყვნენ, მაგრამ ამ თვალსაზრისს ჩვენ თომას სახარებაშიც ვხვდებით: „იესომ თქვა: ვინც შეიცნო ქვეყანა, იპოვა სხეული, და ვინც იპოვა სხეული — ქვეყანა არ არის მისი ღირსი“.  ამ ფრაგმენტში საუბარი აშკარად ეხება სულის ახალ სხეულში შესახლებაზე კონტროლს, ასევე შემდეგ ნათქვამია: „იესომ თქვა: ვინც შეიცნო ქვეყანა, იპოვა გვამი, და ვინც იპოვა გვამი — ქვეყანა არ არის მისი ღირსი“.
მაგრამ რატომ არის ასეთი განსხვავება - თომას სახარებაში ქალი უნდა მამაკაცი გამხდარიყო, ხოლო ეტრუსკები კი პირიქით მიიჩნევდნენ? შეიძლება, რა თქმა უნდა, ვივარაუდოთ, რომ ეტრუსკებს ჰქონდათ მატრიარქატის ნარჩენი მსოფლმხედველობის გამოვლინებები, რომელიც დროთა განმავლობაში გაქრა, შემდეგ კი საპირისპიროზე შეიცვალა, სადაც უკვე ქალს უნდა „შეეცვალა სქესი“, რათა ღმერთთან შეერთებულიყო.
მაგრამ შეიძლება საქმე ამაში არ იყოს. ფაქტობრივად, ჩვენ არ ვიცით ძალიან ბევრი რამ ეტრუსკების რელიგიის შესახებ, და არსებული დასკვნები ძირითადად ტექსტების ანალიზს კი არ ეფუძნება, არამედ გამოსახულებების.
შესაძლებელია საუბარი იყოს სხვადასხვა ღმერთების სამეფოს შესახებ, და თომასთან ფიგურირებდეს „მამაკაცის“ ღმერთის სამეფო, რომლის წინაშეც ქალი უკვე იმყოფებოდა უთანასწორო მდგომარეობაში.
თომას სახარებაში მოცემულია შეხედულებები, როგორც მამაკაცის ქალად გარდაქმნის შესახებ, ასევე პირიქით, რადგან უზენაესი ღვთაება უნდა იყოს უსქესო, ანუ, უფრო ზუსტად რომ ვთქვათ, აერთიანებდეს ორივე საწყისს. შემდეგ თომასთან ვკითხულობთ: «და, რაჟამს ქალსა და კაცს ერთარსებად გახდით, რათა კაცი არ იყოს კაცი და ქალი არ იყოს ქალი, როცა თქვენ შექმნით თვალს თვალის მაგიერ, და ხელს ხელის მაგიერ, და, ფეხს ფეხის მაგიერ, სახეს სახის მაგიერ, მაშინ თქვენ შეხვალთ (სასუფეველში)“. აქ იესო ლაპარაკობს ორმხრივი გარდაქმნის აუცილებლობაზე, და არა მარტო ქალისა, ხოლო ფრაგმენტში მარიამ მაგდალინელთან დაკავშირებით, სავარაუდოდ, მხედველობაში აქვს, რომ ქრისტეს მოწაფეები უკვე დაეუფლნენ გარდაქმნის კონტროლის ხელოვნებას და უკვე განვლეს „ქალად გარდაქმნის“ ეტაპი. სავსებით შესაძლებელია ვივარაუდოთ, რომ ეს არსებობდა ეტრუსკების ადრეულ მსოფლმხედველობაში, ან ლოგიკური გაგრძელებაა უკვე ადრე არსებულისა.
ასეთი მოსაზრებები რომ შეიძლება ძველ დროში არსებულიყო, ამაზე მეტყველებს ის ფაქტი, რომ მრავალმა ღმერთს ჰყავდა წყვილი-ორეული, როგორიცაა ლიბერი და ლიბერა. დიონისეს ჰყავდა წყვილი არიადნე, ცხადია, რომ მითის თანახმად, იგი მისი ცოლი იყო. თუმცა, როგორც ჩანს, ამ მითს, კერძოდ, რამდენიმე ფრაგმენტს, პირდაპირი კავშირი აქვს გარდაქმნის თემასთან.
საქმე ისაა, რომ დიონისე, მაგალითად, ორი არსებობდა: უფროსი დიონისე განასახიერებდა ციურ ხარს, რაც ეხმიანება მითს ხარის შესახებ, რომლის ნაწილებისგანაც შეიქმნა სამყარო, და სწორედ ამ მითის თანახმად, უფროსი დიონისე მოკლეს და ნაწილებად დაჰყვეს.
მოგვიანებით, დიონისე და ეტრუსკელი ფუფლუნსი აღორძინდებიან ზევსის (ტინა) ბარძაყიდან, რაც შეესაბამება ისრაელის დაბადებას იაკობის ბარძაყში დაჭრის გზით.
უკვე გარდაქმნილი დიონისე დაქორწინდება არიადნეზე, იმ არიადნეზე, რომელმაც ლაბირინთიდან გამოიყვანა თესევსი, სადაც მან ხარი მოკლა. მაგრამ წინა გარდასახვაში დიონისე ფაქტიურად ხარი იყო. ერთის მხრივ, ხარის მოკვლა და მისი ნაწილებად დაყოფა სიმბოლურად წარმოადგენდა მატერიალური სამყაროს შექმნას კუროს თანავარსკვლავედიდან - სამყაროს ცენტრიდან. მაგრამ, მეორეს მხრივ,  ხარი ყოველთვის მამაკაცური ძალის სიმბოლო  იყო. ამიტომ ლაბირინთიდან გამოსვლა, როგორც უკვე ვთქვით, სიმბოლიზირებდა სულის მიერ იმქვეყნიურ სამყაროში გზის გავლას. ამ შემთხვევაში რიტუალს ორმაგი მნიშვნელობა ჰქონდა.
ლაბირინთი თითქოს სამყაროს რუკა იყო, რომლის ცენტრი კუროს თანავარსკვლავედია, და ადამიანი სიცოცხლეში ამ გზას გადიოდა იმისათვის, რომ სცოდნოდა ის.
 მეორე და მეტად მნიშვნელოვანი იყო ის, რომ ლაბირინთის ლაბირინთის ცენტრში განთავსებული იყო მამაკაცური საწყისის სიმბოლო, და პრეტენდენტს უნდა მოეკლა იგი თავის თავში, რაც უზრუნველყოფდა მას ქალი ღვთაების მფარველობით და მასთან საკრალური ქორწინებით. ამ შემთხვევაში თესევსი იყო დიონისეს ეპითეტი და არა ცალკე პერსონაჟი ლაბირინთში გასავლელი გზის ამ ეტაპზე, ანუ, თესევსი პრეტენდენტი-მაძიებელია. ხარი-მინოტავრი-დიონისე - მამაკაცური საწყისია. ამით აიხსნება არიადნეს ორმაგი ქორწინება - ჯერ თესევსთან - ამ შემთხვევაში ქორწინება სიმბოლიზირებდა ლაბირინთიდან გასასვლელ გზას, და შემდეგ დიონისესთან, როდესაც ქორწინება იყო ცხოველურ საწყისზე გამარჯვებისა და ქალ ღვთაებასთან  შერწყმის კონსტატაცია.





Миром должен управлять не жандарм, а психиатр.
Аркадий Давидович

Безумным миром должны править психиатры.
Аркадий Давидович

История — борьба психов с психиатрами.
Аркадий Давидович

Мужчина не может женщин знать, а если он говорит, что он знает женщин, то значит он психически больной.
• Януш Л. Вишневский

Психиатры вообще никогда не осуждают своих пациентов, потому что все их поступки проистекают из особенностей их характера или психического заболевания.
• Диля Д. Еникеева

Главная разница между мужчинами и женщинами в том, что мужчины — психи, а женщины — идиотки.
Ребекка Уэст

Женщины играют роль психиатров друг для друга.
Джен Кинг

В сущности, есть лишь один вид психической ненормальности — неспособность любить.
Анаис Нин

Так значит, вы мой мозгоправ? Вот уж мне свезло.
— А вы мой параноидальный шизофреник, страдающий нарцисизмом и религиозным психозом... свезло мне.

С психиатром люди говорят более откровенно, чем со священником, потому что врач не станет угрожать преисподней.

Пауло Коэльо

Религия - это болезнь души, которую может вылечить только психиатр.
• Бенито Муссолини

Символы открывают человеку священное и одновременно предохраняют его от непосредственного соприкосновения с колоссальной психической энергией архетипов.
• Карл Густав Юнг

























Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised