ერიქსონისეული ფსიქოთერაპია და ერიქსონისეული ჰიპნოზი
ხანგრძლივობა 140 საათი
შემდეგი კურსი
https://psi-ddt.ru/kursy/povyshenie-kvalifikacii/26-jeriksonovskaja-psihoterapija-i-jeriksonovskij-gipnoz.html
1 მოდული — 8, 9, 10 ივლისი 2022 წ. (დასრულდა)
2 მოდული — 19, 20, 21 აგვისტო 2022 წ. (დასრულდა)
3 მოდული — 16, 17, 18 სექტემბერი 2022 წ.
4 მოდული — 14, 15, 16 ოქტომბერი 2022 წ.
ღირებულება 79000
კურსის ღირებულება ერთჯერადად გადახდის შემთხვევაში 73 000 რუბლს შეადგენს. გადახდა შესაძლებელია ნაწილ-ნაწილ - თითოეულ სემინარზე ცალ-ცალკე. ასევე გათვალისწინებულია 6 თვემდე განვადებით გადახდა. კურსის სრული გადახდის შემდეგ მსმენელები იღებენ მოწმობას.
აღწერა
კურსი სასარგებლო იქნება როგორც პრაქტიკოსი ფსიქოლოგებისთვის, ასევე ყველასთვის, ვინც დაინტერესებულია მათი ცხოვრების ხარისხის გაუმჯობესებით. კურსის დასრულების შემდეგ სპეციალისტებს შეეძლებათ გამოიყენონ ერიქსონის ჰიპნოზი კონსულტაციაში: მიიღონ საჭირო თერაპიული ინფორმაცია ჰიპნოზური ტრანსისგან და შეადგინონ კლიენტთან მუშაობის შემდგომი სტრატეგია. სემინარის თითოეულ მონაწილეს შესაძლებლობა ექნება გადაჭრას საკუთარი საჭიროებები, ისწავლოს მიღებული ცოდნის გამოყენება ცხოვრების რესურსების გასააქტიურებლად და ჰარმონიზაციის მიზნით, დაეხმაროს საკუთარ თავს და ახლობელ ადამიანებს.
წამყვანი და კურსის ავტორი
ს.ი. მასლოვსკი – ფსიქოლოგიის მეცნიერებათა კანდიდატი, კლინიკური ფსიქოლოგი, სხეულზე ორიენტირებული ფსიქოთერაპევტი, ჰიპნოთერაპევტი
მოწმობა, 140 სთ
გაიცემა ყველა მოდულის დასრულების პირობით, გამოცდის ჩაბარებისა და პრაქტიკული მუშაობის შემდეგ. ანიჭებს პროფესიული საქმიანობის წარმართვის უფლებას ერიქსონისეული ფსიქოთერაპიისა და ჰიპნოზის სფეროში.
ვისთვის არის განკუთვნილი?
გათვლილია პრაქტიკოსი ფსიქოლოგებისთვის, ფსიქოლოგ კონსულტანტებისთვის, ფსიქოთერაპევტებისთვის, ფსიქიატრებისთვის და ყველა მათთვის, ვინც დაინტერესებულია ერიქსონის ჰიპნოზითა და ჰიპნოთერაპიით.
მიზანი
გააცნონ მონაწილეებს ერიქსონის თერაპიის ძირითადი პრინციპები და მეთოდები და არადირექტიული ჰიპნოზის პრაქტიკული გამოყენება მილტონ ერიქსონისა და მისი მიმდევრების მოდელში ფსიქოლოგიურ და ფსიქოსომატურ კლიენტებთან მუშაობისას;
ასწავლონ ჰიპნოზის გამოყენება კონსულტირების დროს, აგრეთვე ჰიპნოზის ტექნიკის გამოყენება მოკლევადიან სტრატეგიულ ფსიქოთერაპიაში;
ასწავლონ რესურსებთან მუშაობის დაუფლება ტრანსში;
სუგესტიური ლინგვისტიკის სწავლება;
ჰიპნოზში თერაპიული ინფორმაციის მოპოვების უნარის ჩამოყალიბება, მიმდინარე ტრანსის დროს და მის შემდეგ მიღებულ ინფორმაციასთან მუშაობის ალგორითმები;
მეტაფორების და სიმბოლოების გამოყენების სწავლება ფსიქოთერაპიაში;
პარადოქსული ტექნიკის გამოყენების დაუფლება;
კლიენტებთან კონსულტაციისას ტრანს მეთოდების ჩატარების უნარ-ჩვევების ჩამოყალიბება;
საკუთარ გამოცდილებაზე ამ მეთოდის თერაპიული ეფექტის განცდა.
მუშაობის ფორმა
ლექციები და სემინარები;
მუშაობა წყვილში;
ინდივიდუალური სავარჯიშოები;
ინდივიდუალური და ჯგუფური ტრანსის ინდუქციის დემონსტრირება;
ფსიქოთერაპიული სესიის დემონსტრირება;
სუგესტიების პრაქტიკული გამოყენების დემონსტრირება მოკლევადიანი ფსიქოთერაპიის მეთოდებში;
„ერიქსონის ჰიპნოზის შერჩეული ტექნიკა“ ონკოლოგიურ პაციენტებთან მუშაობის დროს;
სუპერვიზია
კურსის დასრულების შემდეგ მონაწილეები აითვისებენ:
1. ფსიქოლოგიურ პრაქტიკაში სხვადასხვა სახის შთაგონების შექმნისა და გამოყენების უნარებს;
2. ჰიპნოზურ ტრანსში შეყვანის, თერაპიის და ჰიპნოზური ტრანსიდან შემდგომი გაყვანის უნარებს;
3. კლიენტის არაცნობიერთან კონტაქტის შექმნის უნარებს ჰიპნოზის სხვადასხვა ტექნიკის გამოყენებით;
4. ტრანსის სტრუქტურას;
5. კლიენტის მოთხოვნის შესაბამისად თერაპიული მეტაფორის შექმნას;
6. არაცნობიერი კლიენტისგან თერაპიული ინფორმაციის მიღწევისა და მიღების გზებს;
7. თერაპიულ სტრატეგიებს კონკრეტული კლიენტისთვის;
8. ადრეული ასაკის სხვადასხვა ფსიქოტრავმების შემუშავების ძირითად პრინციპებს;
9. ფსიქოთერაპიული მუშაობის უნარებს კლიენტებთან, რომლებმაც არ იციან თავიანთი პრობლემა;
10. კლიენტის წინააღმდეგობასთან, ასევე „რთულ“ შემთხვევებთან მუშაობის ძირითად მიდგომებს;
11. დესტრუქციული საგვარეულო პროგრამების კორექტირების უნარები ტრანსის ტექნიკის გამოყენებით (საგვარეულო დესტრუქციების ძირეული მიზეზების მიღწევა და მათი განვითარება);
12. ახალი ცოდნა თვითჰიპნოზის გამოყენებაში საკუთარი პრობლემების გადასაჭრელად და შესაძლებლობების გაფართოებისთვის.
კურსის პროგრამაშია
1 სემინარი
ერიქსონის ჰიპნოთერაპიის შესავალი. ცნებისა და ტექნიკის ძირითადი პრინციპები. მილტონ ერიქსონის შესახებ. ჰიპნოზის განმარტება. განსხვავებები ტრადიციულ და ერიქსონის ჰიპნოზს შორის. ძირითადი ცნებები, პრინციპები. იდეოდინამიკური მექანიზმები. ტრანსის მიკროდინამიკა. რესურსების ტრანსი, როგორც მუშაობის მნიშვნელოვანი კომპონენტი ერიქსონის ჰიპნოზში, პრაქტიკა. მორგება. კლიენტთან ჰარმონიზაცია.
ძირითადი ტექნიკა. ტრანსის ნიშნების რატიფიცირება. დისოციაცია. რელატივიზაცია. იდეომოტორული სიგნალინგი. ენის გამოყენების თავისებურებები ჰიპნოზში. ტრანსში შეყვანა „კინესთეტიკური გაურკვევლობის“ მეშვეობით. სიგნალინგის დაყენება.
2 სემინარი
ტრანსში შეყვანისა და გაღრმავების ტექნიკა. შეყვანის ბუნება. შეყვანა AVC მოდალობის გამოყენებით, თანხლებით, დათვლით, მოდუნებით, იდეომოტორული, ნატურალისტური, კონტექსტუალური. ტრანსის გაღრმავება (დაღმართში ჩაძირვა, კომპლექსური შთაგონება, პოსტჰიპნოზური შთაგონება). ტრანსიდან გამოსვლა.
შთაგონება.
შთაგონების ბუნება. პირდაპირი, შენიღბული, პოსტჰიპნოზური. არაპირდაპირი შთაგონებები: მიღების თანმიმდევრობა, იმპლიკაცია, ნაგულისხმევი მითითება, კითხვები; პარადოქსული: ორმაგი კავშირი, კონტექსტური შთაგონებები, რთული, შოკი, ტრუიზმი, ალუზია, ღია, არავერბალური…
3 სემინარი
მეტაფორა.
მეტაფორის ბუნება, წყაროები, კონსტრუირება. თემატური მეტაფორები. ზღაპრები. ადრეული სწავლა. ცვლილებები.
ჰიპნოზური ფენომენები და მათი თერაპიული გამოყენება.
კატალეფსია და ხელის ლევიტაცია ჰიპნოზში. ხელის კატალეფსიის თერაპიული გამოყენება. ხელების ლევიტაციის ტრანსის ინდუქცია. ხელების შეერთების ტექნიკა. კლიენტის მუშაობის ტექნიკა.
დაბნეულობა.
დაბნეულობის ბუნება. შაბლონის გატეხვის ტექნიკა. ხელის ჩამორთმევით შეყვანა. წვდომის გასაღებების შეფერხება. სინტაქსის დარღვევა. გადატვირთვის ტექნიკა. გამეორება. დეზორიენტაცია დროში, სივრცეში. ორმაგი შეყვანა. სინესთეზია.
ამნეზია.
პირდაპირი შთაგონება. მოტივაციის დავიწყება. ყურადღების გადართვა. სტრუქტურირებული ამნეზია. ჩანერგილი მეტაფორა.
4 სემინარი
ჰიპნოანალიზი.
ვიზუალური ანალოგური სკალა. ვიზუალიზაცია. „ლე კრონის გასაღებები“. „სომატური და აფექტური ხიდი“. „დერეფანი“. „მოგზაურობა ბრძენთან“. „საუბარი ნაწილებთან“. „შვიდი ოთახი“.
ასაკობრივი რეგრესია და დროებითი პროგრესია.
გამოყენების სტრატეგიები და ასაკობრივი რეგრესიის შექმნის ტექნიკა. ტრავმის ძიება, რესურსების ძიება. ორდონიანი დისოცირებული ასაკობრივი რეგრესია. დროებითი პროგრესია, გამოყენების სტრატეგიები, ტექნიკა.
ძირითადი წვდომის პრობლემა.
სამსაფეხურიანი თერაპიული სტრატეგიები. მილტონ ერიქსონის სამმაგი სპირალი. ჰიპნოზის შეთავსების დემონსტრაციები მოკლევადიან ფსიქოთერაპიაში.
პრაქტიკული სამუშაოების დაცვა. სუპერვიზია
კურსის პროგრამის ფარგლებში ყველა მსმენელი უზრუნველყოფილია სასწავლო- მეთოდური დამხმარე საშუალებებით (მეთოდური დამხმარე საშუალებები, წიგნები ამობეჭდილ და ელექტრონულ ფორმატში, საავტორო თერაპიული ტრანსის ტექსტები).
სასწავლო განაცხადი და საჭირო დოკუმენტები
კურსის გავლისას:
განათლების შესახებ დიპლომის ასლი
სამოქალაქო პასპორტის ასლი (პირველი გვერდი + რეგისტრაცია)
ინდივიდუალური სემინარების მსმენელებისთვის:
სამოქალაქო პასპორტის ასლი (პირველი გვერდი + რეგისტრაცია)
მეცადინეობები ტარდება 12 დღის განმავლობაში (4 სემინარი 3-3 დღე, სააუდიტორო მეცადინეობა + პრაქტიკა) პარ-კვ, 10.00-18.00
უპირატესობები
სახელმწიფო საგანმანათლებლო ლიცენზია
ინდივიდუალური გადახდის პირობები
სპეციალური მოდული კერძო პრაქტიკის ორგანიზებაზე
პირადი თერაპია კურსის ფარგლებში
მასწავლებლები-პრაქტიკოსი სპეციალისტები
პრაქტიკის დაწყება სასწავლო პროცესში
აკადემიის შესახებ
მოკლევადიანი სტრატეგიული ფსიქოთერაპიის აკადემია პირველი საგანმანათლებლო დაწესებულებაა რუსეთში, რომელიც აძლევს თავის სტუდენტებს ახალ 3 დონის მიდგომას ფსიქიკასთან მუშაობისთვის.
30 წელზე მეტი ხნის განმავლობაში პატრისტული გამოცდილების შესწავლის და მისი პრაქტიკაში და ფსიქოთერაპიაში გამოყენებით, მე მოვახერხე შემემუშავებინა ყოვლისმომცველი სტრატეგია ფსიქიკის (სულის) მკურნალობისთვის, რაც იწვევს ცხოვრების მაღალხარისხოვან და მდგრად ცვლილებებს უმოკლეს დროში.
ახლა ჩვენს სტუდენტებს ვასწავლით ნამდვილ პრაქტიკულ ფსიქოთერაპიას, რომელიც საშუალებას გვაძლევს გამოვასწოროთ ნებისმიერი ცხოვრებისეული სიტუაცია კომპლექსში, ერთდროულად სამი მიმართულებით:
- სხეულის სიმპტომების მკურნალობა
- თანამედროვე მოკლევადიანი ფსიქოთერაპია
- დესტრუქციული საგვარეულო სცენარებისა და პროგრამების კორექტირება
ჩვენი სტუდენტები არა მხოლოდ სწავლობენ ფიზიკურ, ფსიქიკურ და სულიერ კანონებს, ისინი იძენენ უნიკალურ ცოდნას და სწავლობენ მიზეზ-შედეგობრივი ურთიერთობების დანახვას, რითაც იღებენ წვდომას პრობლემების სათავეებზე. ეს ყველაფერი საშუალებას გაძლევთ შექმნათ მდგრადი და სწრაფი შედეგები კლიენტებთან მუშაობისას, ინდივიდუალურად მიუდგეთ თითოეული ადამიანის ისტორიას და მის მთელ ტომობრივ სისტემას.
სწავლების პროცესში ვიყენებთ უახლეს მიღწევებს მოკლევადიანი კლასიკური და აკადემიური (არასამედიცინო) ფსიქოთერაპიის სფეროში.
ფსიქიკის მეცნიერების დაუფლება, მისი სტრუქტურისა და განკურნების გზების ცოდნა, ადამიანებისთვის დახმარების გაწევა ცხოვრებისეული ჩიხიდან გამოსავლის პოვნაში, მათთვის თვითდახმარების შესაძლებლობების გაზიარება, ანუ ნამდვილ პრაქტიკოს ფსიქოთერაპევტად გახდომა, შესაძლებელია, როცა ეყრდნობი სულის მკურნალობის პატრისტიკულ ათასწლიან პრაქტიკულ გამოცდილებას.
====
https://zakon.today/psihiatriya-psihologiya_915/obuchenie-transu-assotsiatsii-113306.html
ტრანსის სწავლება ასოციაციით
ამ სეანსზე ერიქსონი კვლავ იყენებს უფრო მარჯვე სუბიექტს, მისის ლ-ს, რათა მოახდინოს ჰიპნოზური თანაგრძნობის დემონსტრირება, რომ დოქტორმა ს.-მ შეძლოს სწავლა ასოციაციით. ერიქსონი იწყებს სიურპრიზით: ის სთხოვს დოქტორ ს.-ს შეასრულოს თავისი პირველი ჰიპნოზური ქმედება სხვა ადამიანზე. ის ამას საოცრად კარგად, ორიგინალურად აკეთებს და მაინც იყენებს ჰიპნოზური ქმედების ზოგიერთ ძირითად პრინციპს. ამ მოულოდნელი თხოვნის მნიშვნელობა იმაში მდგომარეობს, რომ მან ხელი შეუშალა დოქტორ ს.-ს წინასწარ მომზადებულიყო, აიძულა მას დაყრდნობოდა თავის ინტუიციას, არაცნობიერ ცოდნას, რომელიც მან მიიღო მისი ტრანსის პირადი განცდიდან. ამგვარად ერიქსონი მოუწოდებს მას ისწავლოს გამოცდილებით შეძენილი ცოდნის გამოყენება, და არა ინტელექტუალურის.
ამ სეანსზე ერიქსონი უბრუნდება არაცნობიერი სწავლის თემას, როგორც მთავარ მიზეზს იმისა, რატომ არის საჭირო ნამდვილი ტრანსული მუშაობის ჩატარება. ის აღნიშნავს, რომ დოქტორი ს. „ჯერ კიდევ არ ენდობა ზედმეტად თავის არაცნობიერ გონებას, რომ ჩაატაროს ყველა საჭირო სწავლება“. მას ნამდვილად აქვს მხედველობაში, რომ ტრანსის დროს პაციენტი სწავლობს ეგოს ცნობიერების ჩვეულებრივი მოდელის გარეშე. ცნობიერება ყოველთვის არ არის საჭირო იმისათვის, რომ ისწავლო. ფაქტობრივად, ერიქსონს ურჩევნია, რომ სწავლება მოხდეს ცნობიერების ჩარევის გარეშე, რომელიც ცრურწმენებით სავსეა.
ექსპერიმენტულ ფსიქოლოგიაში უკვე იყო დემონსტრირებული, რომ სწავლა მართლაც შეიძლება მოხდეს გაცნობიერების მდგომარეობის გარეშე (მაგალითად, ე.წ. ლატენტური სწავლება). ასეთ სწავლებას გაცნობიერების გარეშე ერიქსონი მიიჩნევს ტრანსში მყოფ პაციენტებთან მუშაობის სასურველ გზად. ერიქსონს არაერთხელ უთქვამს, რომ ბევრი რამ, რასაც ექსპერიმენტულ ლიტერატურაში ჰქვია ჰიპნოზი, სადაც მოკლე ქმედებას რამდენიმე წუთში მოჰყვება სტანდარტიზებული შთაგონება (რომლებიც არ ითვალისწინებენ ან არ იყენებენ პაციენტთა ინდივიდუალურ განსხვავებებს), რეალურად წარმოადგენს არეულ-დარეულობას, რომელშიც პაციენტი იყენებს ცნობიერ ნებაყოფლობით ძალისხმევას, არაცნობიერ სწავლასთან ნარევით.
https://erickson.ru/publications/articles/graduates-best-articles/13123-erickson/
მისტერ ჰიპნოზი — მილტონ ერიქსონი (ი. გულიაევა)
ადამიანის ცხოვრების ისტორია, რომელმაც ჰიპნოზს დაუბრუნა ერთ-ერთი ყველაზე ეფექტური თერაპიული მეთოდის სტატუსი, მაგრამ საიდუმლოებისა და მისტიკის შარავანდი წაართვა.
„ყველა ადამიანი თავის თითის ანაბეჭდს ჰგავს. ისინი ერთნაირები არიან. სხვა შენნაირი არასოდეს იქნება. მხოლოდ უნდა გიხაროდეს, რომ შენ შენ ხარ. ამას ვერ შეცვლით, ისევე როგორც ვერ შეცვლით თითის ანაბეჭდებს“. - მილტონ ერიქსონი
მილტონ ერიქსონი, ცნობილი ამერიკელი ფსიქოთერაპევტი, დაიბადა 1901 წლის 5 დეკემბერს ფერმერების ოჯახში. ჩვიდმეტი წლის ასაკში მას პოლიომიელიტის შეტევა ჰქონდა, ის სრულიად პარალიზებული აღმოჩნდა. გამოჯანმრთელდა მას შემდეგ, რაც უმცროს დას აკვირდებოდა, რომელიც იმ დროს ჯერ კიდევ ჩვილი იყო, და გონებაში იმეორებდა მის მოძრაობებს. თანდათან აღიდგინა მამოძრავებელი აქტივობა, რასაც მაშინდელმა ექიმებმა სასწაული უწოდეს. როდესაც მილტონ ერიქსონი ვისკონსინის უნივერსიტეტის ფსიქოლოგიის ფაკულტეტის სტუდენტი იყო, მას საშუალება ჰქონდა დაკვირვებოდა კლარკ ლ. ჰალის ჰიპნოტურ ექსპერიმენტებს. ამ ექსპერიმენტებმა მასზე ძლიერი შთაბეჭდილება მოახდინა, და მილტონ ერიქსონი იწყებს ჰიპნოზის სეანსების ჩატარებას, იღებს გამოცდილებას. ერიქსონმა დაიცვა ბაკალავრის და მაგისტრის ხარისხი ფსიქოლოგიაში და მედიცინის დოქტორის ხარისხი ვისკონსინის შტატის უნივერსიტეტში. მან შექმნა კლინიკური ჰიპნოზის ამერიკული საზოგადოება და მისი პირველი პრეზიდენტი იყო, დააარსა „კლინიკური ჰიპნოზის ამერიკული ჟურნალი“, იყო მისი მთავარი რედაქტორი. ის იყო კლინიკური ჰიპნოზის ამერიკულ საზოგადოებასთან არსებული სასწავლო და კვლევის ფონდის დამფუძნებელი დირექტორი და ამერიკის ფსიქოლოგთა და ფსიქიატრიული ასოციაციის სამუდამო წევრი.
დოქტორი მილტონ გ. ერიქსონი 140-ზე მეტი სამეცნიერო სტატიის ავტორია, რომელთა უმრავლესობა მიეძღვნა ჰიპნოზის პრობლემებს. ერიქსონს მიაჩნდა, რომ ცვლილებები ყველაზე სწრაფი და შეუქცევადია მაშინ, როდესაც ფსიქოთერაპევტი აპირებს გავლენა მოახდინოს მისი პაციენტის არაცნობიერ სტერეოტიპებზე, ეს კი ხშირად მოიცავს მუშაობას მის ღირებულ ორიენტირებთან და ურთიერთობების სისტემასთან. ტრანსი, ერიქსონის აზრით, არის ის მდგომარეობა, რომელიც აადვილებს სწავლას და ხდის ღიაობას და ცვლილებების მიღების მზადყოფნას ყველაზე სავარაუდოს. ფაქტობრივად, ტრანსი ბუნებრივი მდგომარეობაა, რომელიც ყველამ განიცადა. მსგავს მდგომარეობას ადგილი აქვს მაშინ, როცა ოცნებებში ვართ; ტრანსის სხვა ფორმებია მედიტაცია, ლოცვა ან იგივე ერთფეროვანი ფიზიკური ვარჯიშების შესრულება (მედიტაცია მოძრაობაში).
ტრანსის დროს პაციენტები ინტუიციურად იწყებენ სიზმრების, სიმბოლოების და არაცნობიერის გამოხატვის სხვა ფორმების არსისა და მნიშვნელობის გაგებას. ამ მდგომარეობაში მათ უფრო მეტად შესწევთ უნარი, რასაც ერიქსონმა უწოდა „არაცნობიერი სწავლა“, მათ ნაკლებად აწუხებთ საკუთარი აზრები და ყოველდღიური წვრილმანები. ერიქსონმა თქვა: „თქვენ მთელი ცხოვრება სწავლობდით, შეძენილ ცოდნას გადაცემდით არაცნობიერს და ავტომატურად იყენებდით სწავლის საბოლოო შედეგებს. თქვენ ლაპარაკი ისწავლეთ, მაგრამ იყო დრო, როცა „აი-ვა-ვი“ ნიშნავდა „მომეცი წყალი“. დიდი დრო დამჭირდა იმის გასარკვევად, რომ „აი-ვა-ვი“ არ ნიშნავდა წყალს. და ზუსტად ამ მიზეზით საჭიროა უფრო მეტი დრო, რომ პაციენტებმა, უკვე მოზრდილმა ადამიანებმა, გაიგონ ჩვენი ხანგრძლივი და საგულდაგულო ახსნა-განმარტების შემდეგ, რომ „არსებობს ენა, რომელიც თქვენ არ გესმით - მაგრამ რომელიც ძალიან დიდი ხნის წინ იცოდით - არაცნობიერის ენა“. მთელი თქვენი ცხოვრება რაღაცას სწავლობთ, მიღებული ცოდნა არაცნობიერში გადაგაქვთ და ავტომატურად სარგებლობთ თქვენი სწავლის საბოლოო შედეგებით“.
ერიქსონმა გამოიყენა სხვადასხვა მეთოდი შემზღუდველი რწმენის შესაცვლელად. მაგალითად, ერთი მეთოდი მდგომარეობს იმაში, რომ იქმნება ფსიქოლოგიური განწყობა, რომელიც უფრო ფართოა ან ნაკლებად შეზღუდული, ვიდრე წინა. კიდევ ერთი გზაა პრობლემისადმი ისეთი მიდგომა, რომლის დროსაც მიმდინარეობს კონცენტრაცია თავად ამოცანაზე და არა შეზღუდვებზე. მაგალითად, გოლფის თამაშის დროს „თითოეულ ხვრელს პირველ ხვრელად ითვლით“. სხვა სიტყვებით რომ ვთქვათ, თქვენ აღიქვამთ ყოველ ახალ ნასროლს, როგორც ცალკეულ მოვლენას და აღარ გრძნობთ თამაშის საერთო კონტექსტის შეგრძნებას, მათ შორის ხვრელების რაოდენობას, წინა ანგარიშს და ა.შ. შეზღუდვების საკითხი მაშინ არც კი დგება. როგორი იყო საზღვრები, მოგვიანებით გაიგებთ, როცა ტაბლოს შეხედავთ.
ერიქსონი დიდ მნიშვნელობას ანიჭებდა პრობლემის შესახებ თვალსაზრისის შეცვლას. ყურადღების ფოკუსის შეცვლა შესაძლებელს ხდის მომხდარის პოზიტიური მხარეების დანახვას. მან თქვა: „იოცნებეთ. და ყოველ ჯერზე, როცა ვიწყებთ ოცნებას, ჩვენ გვაქვს უფლებაც და პრივილეგიაც ხელახლა განვიცადოთ ჩვენი ოცნება სხვა მოქმედ პირებთან და პერსონაჟებთან ერთად. ასე რომ, თქვენ შეგიძლიათ აღმოაჩინოთ ბევრი რამ იქიდან, რაც გასწავლეს, რომ არ იცოდეთ. დიდი ხნის წინ მასწავლებლები გეუბნებოდნენ: „თვალებში შემომხედე, როცა გელაპარაკები“. ამიტომ თქვენ დაიმახსოვრეთ: „ნუ გააკეთებ ამას, ნუ გააკეთებ იმას“. ჩაიცვი სათანადოდ, ატარე ფეხსაცმელი, რომელიც მიღებულია. ფეხსაცმლის თასმები სწორად შეიკარი“. ჩვენი სწავლის დიდი ნაწილი ეფუძნება შემზღუდველ მითითებებს, რაც ართულებს ჩვენი გაგების განვითარებას - და ჩვენ ვიღებთ შეზღუდვის სტერეოტიპს. რთული პრობლემა თანმიმდევრულად უნდა დაძლიოთ ნაბიჯ-ნაბიჯ, ჯერ გონებრივად, შემდეგ რეალურად გააკეთოთ ის, რაც უკვე გააკეთეთ თქვენს გონებაში“.
მილტონ ერიქსონს მიაჩნდა, რომ ძალიან მნიშვნელოვანია მიიღო პაციენტი სერიოზულად და მისი სურვილების მიხედვით იმოქმედო. ნუ გამოიტანთ ცივ და ცალმხრივ განსჯას და შეფასებებს. თქვენ უნდა გახსოვდეთ, რომ ადამიანები სწავლობენ იმას, რაც მათ სჭირდებათ, და თქვენ ვერ ასწავლით მათ ყველაფერს, რაც მათ სჭირდებათ, და რომ მათ თავად შეუძლიათ ბევრი რამის სწავლა. გახსოვდეთ, რომ თითოეულ ჩვენგანს აქვს თავისი ინდივიდუალური ენა, რომ როდესაც პაციენტს უსმენთ, უნდა მოუსმინოთ და გააცნობიეროთ, რომ ის თქვენთვის უცხო ენაზე საუბრობს, და არ უნდა ეცადოთ მისი გაგება იმ ტერმინებით, რომლისგანაც თქვენი საკუთარი ენა შედგება. გაუგეთ პაციენტს მის საკუთარ ენაზე.
პაციენტის ცნებების საკუთარი სისტემის გამოყენებით, ის იწყებს მუშაობას იმაზე, რომ პაციენტმა შეძლოს აკრძალვების დარღვევა. „გააკეთეთ ისე, რომ მათ დაარღვიონ თავიანთი აკრძალვები“ - ეს არის ერთ-ერთი ძირითადი წესი, რომელსაც ერიქსონი იყენებდა მრავალი სახის სიმპტომებისა და კომპლექსების სამკურნალოდ, მათ შორის, რა თქმა უნდა, ფობიებისა და ინჰიბირების მდგომარეობას.
როდესაც ერიქსონს მიჰყავდა ფსიქოთერაპია, მან იცოდა, როგორ დასრულდებოდა ის, ისევე როგორც მან იცოდა იმ ისტორიებისა და ანეკდოტების დასასრული, რომლებსაც ყვებოდა. პაციენტისთვის ეს ცნობილი არ იყო. ერიქსონმა დაიწყო მუშაობა ძალიან კონკრეტულ მიზანზე - პაციენტის რეაქციის შეცვლაზე არაჯანსაღიდან და დესტრუქციულიდან ჯანსაღსა და კონსტრუქციულზე. როგორც ფსიქოთერაპევტი, ის მართავდა სიტუაციას, აღწევდა დასახულ მიზანს. პაციენტში ინტერესისა და მაღალი ჩართულობის გაღვივებისა და შენარჩუნების მიზნით იყენებდა მრავალ ტექნიკას – პროვოცირებას, ცნობისმოყვარეობის გაღვივებას, ქცევის სხვადასხვა ტაქტიკას და იუმორს.
იმპულსებზე და გრძნობებზე მეტი ფოკუსირებით, ინტელექტისა და ცნებებისგან განსხვავებით, ერიქსონი უბრალოდ ცდილობს აღადგინოს წონასწორობა, რომელიც დეფორმირებულია ადამიანების უმეტესობაში. ერთხელ მან ეს ასე ახსნა: „ბავშვში სხეული ცდილობს ფეხებს დაეწიოს. ზრდასრულ ადამიანებში ფეხები ცდილობენ დაეწიონ სხეულს და თავს“.
ერიქსონს მთელი ცხოვრების მანძილზე მოუწია მრავალი დაავადების დაძლევა. 1967 წელს ბავშვობაში გადატანილმა პოლიომიელიტმა საბოლოოდ მიაჯაჭვა იგი ინვალიდის ეტლს. თუმცა, ერიქსონმა თქვა, რომ პოლიომიელიტი მისი საუკეთესო მასწავლებელი იყო ადამიანის შესაძლებლობების შეცნობაში. ერიქსონს ფერთა მხედველობა ჰქონდა დაქვეითებული: სპექტრის ყველა ფერიდან ყველაზე კარგად მეწამულ ფერს გამოარჩევდა. მისი ცხოვრება ეყრდნობოდა ორ „ვეშაპს“: სამუშაოს, რომლითაც იგი გამუდმებით იყო დატვირთული, და ოჯახს – მისი სულიერი სიძლიერის და სიამაყის წყაროს. მას ჰყავდა 4 ვაჟი და 4 ქალიშვილი. მას ნამდვილად უყვარდა ცხოვრება, ამჯობინებდა ცხოვრებაში მისი პოზიტიური მხარეების დანახვას.
ერიქსონს მიაჩნდა, რომ მომავალის პოზიტიური ხედვა საუკეთესო ანტიდოტია დეპრესიის ან აზრების უკონტროლო მოზღვავების წინააღმდეგ - ისევე როგორც გაოცების განჭვრეტა ანეგდოტის კვანძის გახსნისას, ან იმის წინათგრძნობა, რომ დროის დინება პიროვნულ ზრდამდე მიგვიყვანს.
თავის მშობლებზე ის ასე ყვებოდა: „მამაჩემი და დედაჩემი ყოველთვის ტკბებოდნენ ცხოვრებით, ტკბებოდნენ და სიამოვნებას იღებდნენ“. მილტონ ერიქსონი ცდილობდა მის პაციენტებს აითვისებინა ეს მსოფლმხედველობა – ცხოვრებით ტკბობა, ცხოვრების ყოველი წამით მინიჭებული სიხარული. ერიქსონს სურდა სიკვდილი ექცია ისეთ რამედ, რაც არ იწვევდა შფოთვას, და ხაზგასმით აღნიშნავდა, რომ სიცოცხლე ეძლევათ იმისთვის, რომ იცოცხლო.
მილტონ ერიქსონი გარდაიცვალა მწვავე ინფექციის შედეგად 1980 წლის 25 მარტს. ბოლო დღემდე თავს შედარებით კარგად გრძნობდა და ჩვეულებისამებრ აქტიური იყო. ერიქსონის ოჯახი მთელი შეერთებული შტატებიდან ჩამოვიდა. ერიქსონის ცხედარი კრებირებული იქნა, და ფერფლი მიმოფანტეს მთა სკვოს მწვერვალიდან.
მე მსურს დავასრულო მოთხრობა მე-20 საუკუნის უდიდესი ფსიქიატრის შესახებ სალვადორ მინუხინის სიტყვებით მილტონ ერიქსონის შესახებ: „მე დამრჩა ძლიერი შთაბეჭდილება იმისგან, თუ როგორ შეგიძლიათ უყუროთ მარტივ ნივთებს და აღწეროთ მათი სირთულე, და ასევე თქვენი რწმენა ადამიანების უნარში გამოიყენონ დაგროვილი გამოცდილება, რომლის არსებობის შესახებ მათ არც კი იცოდნენ“.
https://truerussia.org/journal/bondarev/
Комментариев нет:
Отправить комментарий
Will be revised