понедельник, 24 августа 2020 г.

Drama Queen. რა არის პიროვნების ისტერიული აშლილობა

 Drama Queen. რა არის პიროვნების ისტერიული აშლილობა


 „მთელი ცხოვრება თეატრია, ხოლო ადამიანები მასში მსახიობები“. უმეტესობისთვის ეს მხოლოდ ლამაზი  აფორიზმია, მაგრამ ცალკე პიროვნებებისთვის მოქმედების პირდაპირი სახელმძღვანელო. ისტერიული აშლილობის მქონე ადამიანები ყოველთვის ცხოვრობენ, როგორც სცენაზე, და დიდ ყურადღებას უთმობენ გარე ეფექტებს.

სომერსეტ მოემის რომანში „თეატრი“თეატრიs ბრწყინვალე მსახიობი ჯულია ლამბერტი სულ უფრო მეტად შლის საზღვრებს პიესასა და რეალობას შორის. განცდებსაც კი რეალურ ცხოვრებაში იგი ასევე „თამაშობს“, მათ შორის უახლოეს ადამიანებთან ურთიერთობაში, მუდმივად ფიქრობს იმაზე, თუ როგორ გამოიყურება სხვების თვალში. და ვერც კი აცნობიერებს ამას, სანამ უკვე ზრდასრული ვაჟი პირდაპირ სახეში არ მიახლის მწარე ბრალდებას: „მეყვარებოდი, რომ ვიცოდე, სად მოგძებნო. მაგრამ სად ხარ? რომ ჩამოგაცალო§ მთელი შენი ექსგიბიციონიზმი, წაგართვან შენი ოსტატობა, როგორც ხახვის ფოთლები, ფენა-ფენა შენი თვალთმაქცობა, არაგულწრფელობა, გაცვეთილი ციტატები ძველი როლებიდან და ყალბი გრძნობების ნაშთები, საბოლოოდ მივაღწევთ შენს სულს?“ 

პიროვნების ისტერიული აშლილობა არ უნდა შეგვეშალოს ისტერიის მოძველებულ სამედიცინო დიაგნოზში (იგი ადრე გამოიყენებოდა განწყობის და ქცევის დარღვევების აღსაწერად, შემდეგ კი რამდენიმე თანამედროვე დიაგნოზად დაიშალა), განსაკუთრებით იმიტომ, რომ მას აქვს მკაფიოდ გამოხატული ნეგატიური კონოტაციები.

„ტერმინი „ისტერია“ დევალვირებულია, - განმარტავს ფსიქოთერაპევტი ტატიანა სალახიევა-ტალალი, - ის წარმოიშვა XVIII საუკუნის ბოლოს და XIX საუკუნის დასაწყისში საკმაოდ შოვინისტური პარადიგმის ფარგლებში: ითვლებოდა, რომ მხოლოდ ქალები იტანჯებოდნენ ისტერიისგან. იმ დროს საზოგადოებაში ქცევის მკაცრი მოთხოვნები იყო დაწესებული, სურვილებისა და ემოციების პირდაპირი გამოხატვა არასათანადო და არაწესირად იყო მიჩნეული. ამან განაპირობა „ირიბი“ გამოხატვა, მაგალითად, აფექტური გამოხატვა ან სხვადასხვა სომატური სიმპტომები. ფროიდის კლიენტთა უმრავლესობა, რომელიც საკითხს სწავლობდა, ქალები იყვნენ. მან ეს პრობლემები განმარტა  დაოკებელი სექსუალურობის პრობლემებით, მაგრამ სინამდვილეში საქმე ნამდვილი ემოციურობის გამოხატვის აკრძალვაში იყო. ახლა დემონსტრაციული ქცევა ნორმასთან უფრო ახლოს მიიჩნევა, ვიდრე ადრე, რადგან მთელი პოსტმოდერნისტული საზოგადოება, რომელიც მოითხოვს ადამიანებისგან  მიმზიდველ იმიჯს, სინამდვილეში, გარკვეულწილად, ისტეროიდული ხასიათისაა, ჩვენ ხშირად რაღაც „სახეს“ განვასახიერებთ.

ბოლო დროს ამ აშლილობას ჰისტრიონულს უწოდებენ (ლათინური histrio - „მსახიობი“). საინტერესოა, რომ ამერიკულ ფსიქიატრიაში არსებობს აშლილობების დამახსოვრების მნემონური წესი - სიმპტომების პირველი ასოები იკრიბება აკრონიმში PRAISE ME – „შემაქეთ მე“, რაც ძალიან ზუსტად გადმოსცემს ისტეროიდების მთავარ მოტივაციას. რუსულ ენაზე ეს ფონეტიკური თამაში, სამწუხაროდ, არ ითარგმნება, ასე რომ, უბრალოდ დავასახელოთ ძირითადი ნიშნები, რომლითაც შეიძლება ასეთი აშლილობის მქონე ადამიანის განსაზღვრა.

ის კომფორტულად არ გრძნობს თავს იმ სიტუაციაში, როდესაც ყურადღების ცენტრში არ არის. აქვე მნიშვნელოვანია აღინიშნოს, რომ ნარცისისგან განსხვავებით, ისტეროიდისთვის შემჩნევა ბევრად უფრო მნიშვნელოვანია, ვიდრე საუკეთესოდ აღიარება. უნდათ უყვარდეთ, უნდათ სძულდეთ, ან გაუკვირდეთ,  მხოლოდ მასზე ფიქრობდნენ და ლაპარაკობდნენ.

 სხვებთან ურთიერთობა ხშირად ხასიათდება არაადეკვატური მაცდუნებლობით ან პროვოკაციული ქცევით. ანუ კომუნიკაციის თითქმის ნებისმიერი აქტი არის თანამოსაუბრის მოჯადოების, შეხების, ან სულ მცირე, გაღიზიანების საბაბია, მისგან საკუთარი თავის მიმართ გარკვეული ემოციების გამოხატვა.

ყურადღების მისაქცევად ისტეროიდი ასევე ხშირად იყენებს თავის გარეგნობას, მან ეს იცის და უყვარს ამის გაკეთება. თუ ის ლამაზია, ის გააშალაშინებს და ხაზს გაუსვამს თავის ღირსებებს, თუ არა, შეთხზავს თავისთვის ექსცენტრულ იმიჯს.

ასეთი ადამიანი ძალიან დრამატულად იქცევა და გადაჭარბებულ ემოციებს დემონსტრირებს. თუ უყვარს, საფლავის კარამდე, თუ იმედგაცრუებულია, მაშინ უკურნებელი, თუ თავს ცუდად გრძნობს, მაშინ მაღალი სიცხე აქვს. არანაირი შეზღუდვა - ყველაფერი ბოლომდე უნდა შესრულდეს.

შეიძლება პარადოქსულად ჟღერდეს, მაგრამ ისტეროიდის ემოციები არც თუ ისე ღრმაა. ის ძალიან ცოცხალი, მკვეთრი და მთრთოლვარეა, მის გვერდით მყოფ ადამიანებს შეიძლება მოეჩვენოს, რომ უფრო მგრძნობიარე ადამიანი მათ არასოდეს შეხვედრიათ, მაგრამ აქ ყოველთვის უნდა გაკეთდეს შესწორება მხატვრულ გაზვიადებაზე.

რეალობა ისტეროიდისთვის, თავისი არსით, ნედლეულს წარმოადგენს. ის იღებს მისგან სუბიექტურად მნიშვნელოვან მოვლენებს, რომლიდანაც შეიძლება „დრამის“ შექმნა, სხვები კი შეიძლება უბრალოდ ვერ შეამჩნიოს ან არ მიანიჭოს მათ განსაკუთრებული მნიშვნელობა. ასეთი აღქმა გავლენას ახდენს მეტყველებაზეც: მას ახასიათებს მხატვრული აღწერა, რომელიც გამორიცხავს დეტალებს, რაც სხვა ადამიანისთვის საკმაოდ მნიშვნელოვანი იქნებოდა. ზოგადად, ასეთი თვითმხილველი კოშმარია ნებისმიერი გამომძიებლისთვის, ხოლო პირად ურთიერთობებში ეს თავისებურება ქმნის მრავალფეროვან „სირთულეებს თარგმანის“ დროს .

ჰისტრიონული აშლილობის მქონე ადამიანები ადვილად შთაგონებადი არიან, მათ შეუძლიათ იმპულსურად მოქმედება რწმენის ან სიტუაციის ზემოქმედების ქვეშ. ეს ასევე  გამომდინარეობს ღრმა შინაგანი შინაარსიდან.

ისტერიოიდები ხშირად თვლიან სხვა ადამიანებთან ურთიერთობას უფრო ახლოს, ვიდრე სინამდვილეში არიან. მათ აქვთ მგზნებარი სიყვარულის გამოგონების უნარი იქ, სადაც ჯერ მხოლოდ სიმპათია არსებობს.

რა თქმა უნდა, ისტეროიდების გარეშე სამყარო ბევრად უფრო მოსაწყენი იქნებოდა, რადგან ისინი გარშემომყოფთ აწვდიან ახალი შთაბეჭდილებებისა და ნათელი ემოციების უწყვეტ ნაკადს. მაგრამ ამავდროულად, გამოხატული ჰისტრიონული აშლილობის მქონე ადამიანებს ნაკლებად აქვთ სისტემური და მიზანმიმართული მოქმედების უნარი, მათ არ უყვართ შრომა, მოუსვენარნი არიან, მათი ცოდნა არაღრმაა (თუმცა ზოგჯერ, ლამაზი იმიჯის გულისთვის, მათ შეუძლიათ თვალებში ნაცარი შეგაყარონ, აქ და იქ წარმოთქვან მართებული რეპლიკები ხელოვნების და ფილოსოფიის შესახებ, მაგრამ თუ უფრო ღრმად შეეცდებით შეღწევას, აღმოჩნდება, რომ ისინი თემას ცუდად იცნობენ), ხოლო სურვილები და მიზნები ცვალებადია. იდეალურ შემთხვევაში, ისინი ისურვებდნენ „არადაძაბულ“ ცხოვრების წესს, პრესტიჟულ ნაცნობიბას და საზოგადოებაში ტრიალს, თავის მოწონებას და სიამოვნების მიღებას. მაგრამ ეს არ არის სიზარმაცე (პროფესიულ ფსიქოლოგიაში „სიზარმაცის“ ცნება საერთოდ არ არსებობს), არამედ წარუმატებლობისადმი გადაჭარბებული მგრძნობელობაა.

„ასეთ ადამიანებს სტრესის მიმართ დაბალი ტოლერანტობა აქვთ, - განმარტავს ტატიანა სალახიევა-ტალალი. - ისინი ერიდებიან ფრუსტრაციას, თუმცა სწორედ შეცდომებისა და წარუმატებლობაზე სწავლა აყალიბებს ჯანსაღ პიროვნებას. ამიტომ, თუ მაშინვე არ მიიღებენ ჯილდოს, მათთვის ძნელია გრძელი დისტანციის გაძლება, მათ მაშინვე უნდა მოუძებნონ გამართლებს იმას, რავ არ გამოუვიდათ. გარდა ამისა, დემონსტრაციული ტიპის პიროვნებებს ხშირად აქვთ ნარცისული თვისებები. ამიტომ, რამდენად დიდი ყურადღებაც არ უნდა მიიპყრონ, მაინც ყოველთვის უკმაყოფილო რჩებიან“.

ისტეროიდებთან პირადი ურთიერთობები ასევე რთულია: გარეგნული სითბოს და მგზნებარების მიუხედავად, ისინი საკმაოდ ეგოცენტრულები არიან, და მათთან მარტივად ვერ მიაღწევ ნამდვილ ემოციურ სიახლოვეს. ისინი ხშირად უნებლიეთ იწვევენ პარტნიორების ეჭვს, რადგან იყენებენ თავის სექსუალობას როგორც ყურადღების მიპყრობის ინსტრუმენტს. ასევე ასეთი ადამიანები იმპულსურები არიან და ხშირად ჩადიან დაუფიქრებელ საქციელს, შემდეგ კი ყველაფერში სხვებს და გარემოებებს ადანაშაულებენ.

მაგრამ, როგორც სხვა აშლილობების შემთხვევაში, აქ ყველაფერი დამოკიდებულია თითოეული ინდივიდის შესაძლებლობებზე და მისი „შეცდომების“ გამოხატულებაზე. რადგან ნორმასა და სერიოზულ დაავადებას შორის არის შუალედური ვარიანტების მთელი სპექტრი. თუ ისტეროიდული ადამიანი ნიჭიერია და შეუძლია საკუთარ თავზე მუშაობა, ხოლო მისი სპეციფიკა უკიდურესობამდე არ მიდის (რჩება აქცენტურობის დონეზე, ანუ ხასიათის თავისებურებები კლინიკური ნორმის ფარგლებშია), მისი „გადახრები“ კომპენსირდება, ხოლო ძლიერი მხარეები იძლევა სოციალური წარმატების მიღწევას, განსაკუთრებით ხელოვნებაში, მედიასა და შოუბიზნესში. შეიძლება ბედნიერი ოჯახური ურთიერთობების დამყარება, თუ პარტნიორი მომთმენია და ეხმარება თავის დრამატულ მეორე ნახევარს ყველაფერი მშვიდად აღიქვას და ნაკლები იმპულსური მოქმედებები ჩაიდინოს. უფრო მძიმე შემთხვევებში საჭიროა ფსიქოთერაპევტის დახმარება.


როგორ ვუმკურნალოთ

როგორც პიროვნების სხვა აშლილობებთან შემთხვევაში, მედიკამენტები ეხმარებიან მხოლოდ თანმხლები პრობლემების მოგვარებაში, როგორიც დეპრესიაა, მაგრამ თავად აშლილობას არ კურნავს. ამიტომ ოპტიმალური ვარიანტია ფსიქოთერაპევტთან მუშაობა, რომლის დროსაც პაციენტი შეძლებს შექმნას უფრო სტაბილური თვითშეფასება, გაუმკლავდეს გადაჭარბებულ იმპულსურობას და მოაგვაროს სხვა პრობლემები.

„პიროვნების ასეთი „გადახრა“  ჩნდება, თუ ადრეულ ასაკში ადამიანი არ გრძნობდა, რომ ის შენიშნეს და მიიღეს, - ამბობს ტატიანა სალახიევა-ტალალი. - მშობლები დაკავებული იყვნენ დამკვრელური შრომით  და ბავშვს ყურადღებას აქცევდნენ მხოლოდ მაშინ, როდესაც ის რაღაცით ავად ხდებოდა. იგი გრძნობდა მარტოდ, ზედმეტად, გრძნობდა, რომ მისი ნამდვილ სურვილებს არ ითვალისწინებენ. ამიტომ ასეთმა ადამიანებმა ზოგჯერ შეიძლება აცნობონ ცუდი თვითშეგრძნების შესახებ მხოლოდ  იმიტომ, რომ მიიპყრონ ყურადღება (მაგრამ არ ღირს ფიქრი, რომ ისინი ფარისევლები არიან, ეს გაუცნობიერებული მანიპულირებაა). მაშინაც კი, თუ ზრდასრული ისტეროიდი შეძლებს ბევრი ყურადღების მიპყრობას და დადებითი შეფასების მიღებას, ის მაინც „მშიერი“ რჩება, რადგან იცის, რომ ყურადღებას იქცევს არა მისი ნამდვილი „მე“, არამედ სცენური სახე. და როდესაც დაუკმაყოფილებელი ემოციური კონტაქტების გამოცდილება გროვდება, ისტეროიდი იწყებს ახლობელი ადამიანების უპატივცემულობაში დაადანაშაულებას ​​და მათგან მუდმივად მოითხოვს სიყვარულის მტკიცებულებას. ფსიქოთერაპევტები ასეთ პაციენტებს ასწავლიან თანდათანობით გააცნობიერონ თავისი ნამდვილი გრძნობები და მოთხოვნილებები და პირდაპირ ისაუბრონ მათ შესახებ, ვიდრე მოაწყონ სცენები უმნიშვნელო საბაბის გამო. ღიად საუბარი იმაზე, თუ რა არ აწყობს, და არა ჩუმად ყოფნა წყენის გამო პრინციპის თანახმად „გამოიცანით თავად, რა არის ისე“. და ჩამოაყალიბოს უფრო მეტი დამოუკიდებლობა სხვა ადამიანების ყურადღებისა და შეფასებებისგან“. 


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised