вторник, 8 сентября 2020 г.

გეშტალტთერაპიის მეცნიერულობის შესახებ, ან რატომ იყო ფრიც პერლზი სინამდვილეში ქალი

 გეშტალტთერაპიის მეცნიერულობის შესახებ, ან რატომ იყო ფრიც პერლზი სინამდვილეში ქალი


       როგორც შენიშნავდით, მე, ძირითადად, ვმუშაობ კოგნიტურ-ბიჰევიორული ფსიქოთერაპიის მეთოდის ფარგლებში. ეს მეთოდი პრაქტიკულად უცნობია პოსტსაბჭოთა სივრცეში,  მაგრამ, ალბათ, ყველაზე ფართოდ გავრცელებულია დღეს ჩვენი სამშობლოს ფარგლებს გარეთ. მიყვარს ერთად ყოფნა საერთაშორისო მეცნიერებასთან და არა მისგან მოშორებით.

         ამავდროულად, როგორც შეამჩნევდით,  მიყვარს გეშტალტ თერაპევტების დაცინვა - იმ მეთოდის წარმომადგენლების, რომლებიც აქ ყველაზე ფართოდ არიან გავრცელებული. იმდენად გავრცელებული, რომ გარკვეული რაოდენობის ამხანაგები მტკიცედ არიან დარწმუნებული, რომ გეშტალტთერაპია სწორედ რომ ფსიქოთერაპიაა. და ის, რაც არ არის გეშტალტთერაპია, არ არის ფსიქოთერაპია, არამედ შეცდომაში შესული ადამიანების უსაქმური და მავნე სისულელეა.

      როდესაც შენიშნავთ, რომ გეშტალტ თერაპევტის დაცინვა მიყვარს, შეგიძლიათ გადაწყვიტოთ, რომ ცუდი დამოკიდებულება მაქვს გეშტალტთერაპიის მიმართ, და ასეთ დასკვნას ბევრი აკეთებს. მაგრამ ეს დასკვნა არასწორია: მე მიყვარს გეშტალტ თერაპევტების დაცინვა, მაგრამ გეშტალტთერაპიის მიმართ შესანიშნავი დამოკიდებულება მაქვს.

        თუ რატომ მიყვარს გეშტალტ თერაპევტების დაცინვა - ეს მარტივია. საქმე იმაშია, რომ ისინი ხშირად ის ადამიანები არიან, რომლებსაც არ აქვთ ღრმა ცოდნა და გონებაშეზღუდულები არიან. და უბრალოდ საინტერესოა იმის ცოდნა, თუ რამდენად იცის ადამიანმა თავისი თემა. სხვათა შორის, მათი ცოდნისადმი ინტერესის პრაქტიკა გვიჩვენებს, რომ მათ ჩვეულებრივ მცირე ცოდნა აქვთ: რამდენიმე ღრმა კითხვის დასმა საკმარისია იმისათვის, რომ მათ არ ჰქონდეთ ზოგადი ფრაზების თქმის საშუალება, ამიტომ ჩვეულებრივი გეშტალტ თერაპევტი ეშმაკურად არიდებს თავს პასუხს სიტყვებით: „მე ჩემი აზრი მაქვს, შენ შენი აზრი, ნუ ერევი ჩემს საქმეში“, ან „წადი აქედან, სულელო ბიჭო!“, ან ისეთ სისულელეებს ამბობს, რომ თვითონ ვხდები იძულებული წავიდე. 

       სიმართლე გითხრათ, ყველა არ არის ასეთი, რა თქმა უნდა. მაგალითად, დიდ პატივს ვცემ ვიკა პეკარსკაიას, ის მცოდნე და დაკვირვებული, დიალოგური ადამიანია.

     მაგრამ მინდოდა მესაუბრა არა გეშტალტ თერაპევტებზე, არამედ გეშტალტთერაპიაზე.

       მისთვის ერთ–ერთი ხშირად დასმული კითხვა, და ამავე დროს დაცინვის მიზნით ჩემს მიერ ერთ–ერთი განსაკუთრებით ხშირად გამოყენებული მეთოდია მითითება გეშტალტთერაპიის სრულ არამეცნიერულ ხასიათზე და, შესაბამისად, მისი საეჭვო ეფექტურობაზე სამეცნიერო თვალსაზრისით.

       და ეს სიმართლეა - ეს მიდგომა ვერ უძლებს მცირე მეცნიერულ კრიტიკასაც კი.

        სიცილს მგვრის იმის ნახვა, თუ როგორ ცდილობს თავის დაძვრენას ამ სიტუაციიდან ზოგიერთი გეშტალტ თერაპევტი, იმის გათვალისწინებით, რომ რეალურად გეშტალტთერაპიის არამეცნიერული ხასიათი სრულიად ბუნებრივი და ნორმალურია და არ იძლევა კრიტიკის სერიოზულ მიზეზებს. მით უფრო საინტერესოა, რომ ეს სრულიად ცხადია, თუ გადავხედავთ უამრავ სერიოზულ რამეს.

         საქმე ისაა, რომ უმეტესწილად გეშტალთერაპიის იდეა და ტექნიკა სხვა არაფერია, თუ არა აღმოსავლური სულიერი პრაქტიკიდან აქა-იქ აღებული ელემენტები. და არა მხოლოდ აღმოსავლური - ეს ყველაფერი ცნობილია მთელ მსოფლიოში, მათ შორის ქრისტიანობაშიც, მაგრამ ცხადია, რომ პერლზი, ალბათ, არ ეყრდნობოდა უდაბნოს მამების ისეთ პრაქტიკას, როგორიცაა, მაგალითად, ჭკვიანური კეთება, რომელსაც დღემდე იყენებენ მართლმადიდებლურ მონასტრებში. ესალენი, 60-იანები, რა თქმა უნდა, ეჭვგარეშეა, აღმოსავლური პრაქტიკები იყო.

         სწორედ ამიტომ, მაგალითად, ჯანეტ რეინუოთერი სრულიად შესანიშნავ გეშტალტურ წიგნში „ეს თქვენს ძალებშია. როგორ გახდე საკუთარი ფსიქოთერაპევტი“ ციტირებს ტიხ ნჰათ ხანხას წიგნს „სრული ცნობიერების სასწაული“: „თუ ჩვენ ვრეცხავთ ჭურჭელს და მხოლოდ ერთ ფინჯან ჩაიზე ვფიქრობთ, რომელიც გველოდება, მაშინ ჩვენ საქმიანობას უსიამოვნო მოვალეობად აღვიქვამთ და ვცდილობთ, რაც შეიძლება მალე დავასრულოთ იგი. ჩვენ არ ვცხოვრობთ იმ მომენტში, როდესაც ჭურჭელს ვრეცხავთ. ფაქტობრივად, ჩვენ არ შეგვწევს უნარი გვიხაროდეს ცხოვრების სასწაული, როდესაც ნიჟარასთან ვიმყოფებით. თუ ჩვენ არ შეგვიძლია ჭურჭლის გარეცხვა [ამ საქმიანობაში სრულად ჩართვა], მაშინ არსებობს ალბათობა იმისა, რომ ჩვენ ვერ შევძლებთ ფინჯანი ჩაის დალევას [თუ სრულად ჩავერთვებით ამ საქმიანობაში]. სანამ ჩაის ვსვამთ, ჩვენ სხვა რამეებზე ვიფიქრებთ და, ალბათ, ვერ ვიგრძნობთ ხელში ფინჯანი რომ გვაქვს. ამრიგად, ჩვენ ყოველთვის მომავალზე ვართ ორიენტირებული, არ ვცხოვრობთ აწმყოში და შედეგად ვერ ვახერხებთ სრულად ვიგრძნოთ ჩვენი თავი ყოფნის თითოეულ კონკრეტულ მომენტში“, და ეს დასავლელი ადამიანისთვის, რომელიც დაინტერესებულია გეშტალტთერაპიით, სრულიად გეშტალტურად გამოიყურება.

      ანალოგიურად, ეს ამბავი, რომელიც მოცემულია ვიქტორ ფრანკლის ნაშრომში „რა არის ლოგოთერაპია?“, ენთუზიასტი ადამიანისთვის გამოიყურება, როგორც ნამდვილი გეშტალტთერაპია:  „ერთხელ [ძენ-ფსიქიატრების კლინიკაში] მოიყვანეს ბუდისტი მონაზონი, რომელიც ღრმა შეშლილობის მდგომარეობაში იმყოფებოდა. იგი საშინლად აგზნებული და დარწმუნებული იყო იმაში, რომ მის გარშემო უამრავი გველია. ევროპელმა ექიმებმა, ფსიქიატრებმა და ფსიქოლოგებმა უკვე უარი თქვეს ამ ქალზე, როდესაც ბოლოს, ძენ-ფსიქიატრი მიიწვიეს. „რაშია საქმე?“ - იკითხა მან. – „ამ გველების მეშინია: ისინი ყველგან დაცოცავენ ჩემს გარშემო“. - ძენ-ფსიქიატრი ცოტათი დაფიქრდა და თქვა: „სამწუხაროდ, ახლა მე უნდა წავიდე, მაგრამ ერთი კვირის შემდეგ ისევ მოვალ. მინდა, რომ ამ ერთი კვირის განმავლობაში ყურადღებით დააკვკირდეთ ამ გველებს, და როდესაც თქვენთან ისევ მოვალ თქვენ დეტალურად აღწერსთ ყველა მათ მოძრაობას“.  ერთი კვირის შემდეგ მონაზონი თავს აბსოლუტურად ნორმალურად გრძნობდა და თავის მოვალეობებს ასრულებდა. „როგორ არის თქვენი საქმე?“ - ჰკითხა ძენ-ფსიქიატრმა. „ისე ყურადღებით ვაკვირდებოდი ამ გველებს, როგორც ეს შესაძლებელი იყო, მაგრამ ეს დიდხანს არ გაგრძელებულა, რადგან, რაც უფრო დიდხანს ვაკვირდებოდი, მით უფრო სწრაფად იქცეოდნენ ისინი მტვრად“.

        კონცენტრაცია გაცნობიერებაზე, „აქ და ახლა“, ცხელი და ცივი განავალის ტექნიკა, პერლის ყველა ეს გამოხტომა „სპილოს განავალის“ შესახებ და ა.შ. - ეს ყველაფერი უკვე ცნობილია და ათასი წლის განმავლობაში გამოყენებული აღმოსავლური პრაქტიკაა, რომელსაც ყოველ იქაურ შაოლინში იყენებენ (ერთადერთი ის არის, რომ იქ, რა თქმა უნდა, ისინი ბევრად უფრო მდიდარი და დახვეწილია).

       და სწორედ აქედან, მეცნიერული თვალსაზრისით, გეშტალტთერაპიის ეს არამეცნიერულობა  და არაეფექტურობა აბსოლუტური და ნორმალურია!!

        რადგან სრულიად აშკარაა, რომ ეს პრაქტიკა ემყარება სრულიად განსხვავებულ ფილოსოფიას, არავითარ შემთხვევაში არ ჯდება ევროპული კლასიკური რაციონალიზმის ჩარჩოებში, რომელიც აყალიბებს კლასიკურ მეცნიერულობას! და უფრო მეტიც: არ ჯდება პოსტრაციონალიზმის ჩარჩოებში. თუნდაც იმიტომ, რომ პოსტრაციონალიზმი 200 წლისაა, და იქ მამაკაცები ოცჯერ მეტად არიან გაჯიუტებული. დაკავშირება, ალბათ, შესაძლებელია, მაგრამ აქ ისეთი ადამიანების გონება გვჭირდება, როგორებიცაა პოპერი, რასელი, ფეიერაბენდი და ა.შ., მაგრამ მათ რატომღაც არ მოიცალეს იმისათვის, რომ დასაბუთება მიეცათ გეშტალტთერაპიისთვის. ამისთვის ვერ მოიცალეს.

       ამიტომ სასაცილოა გეშტალტ თერაპევტებისთვის კითხვის დასმა გეშტალტთერაპიის მეცნიერული ხასიათის შესახებ: აღფრთოვანება იმით, თუ როგორ ცდილობენ დაუკავშირებელის დაკავშირებას.

         ხუმრობის ცალკე ნაწილი ის არის, რომ პერლზი იყო, ასე ვთქვათ, თუ ვიქტორ ცოის სიტყვებს გამოვიყენებთ, „გამოცდილი პრაქტიკოსი“. ის, როგორც ჩანს, როგორღაც გაეცნო ამ სასარგებლო პრაქტიკას, შეაფასა მათი სარგებლობა და თავისი შესანიშნავი ქარიზმის დახმარებით მოახერხა ხალხისთვის ამ სარგებლობის მიტანა, რის გამოც მას რესპექტი და პატივისცემა.

       მაგრამ როდესაც მან მოისურვა ამ საქმის როგორმე დასაბუთება,  რათა სოლიდურ წრეებში პატივცემული ავტორიტეტული ადამიანის იმიჯი დაემკვიდრებინა, და არა ვიღაც წვერიანი მამაკაცისა კვერთხით ხელში, ... ოჰ, უკეთესი იქნებოდა, საერთოდ არ დაესაბუთებინა ...

თავის წიგნებში ისეთ სისულელეს, ერესს, ბოდვას და უაზრობას წერდა, რომ იქ ერთი ჭიქა სასმისის გარეშე გარკვევა შეუძლებელი იყო. თუმცა, არც ჭიქა სასმისით არის შესაძლებელი.

გეშტალტისტების იდეების ყურით მოთრევა დიდი ძალისხმევის შედეგად და სრულიად უადგილოდ, ჭკვიანი ფროიდის ნათელი იდეების დამახინჯება, გოლდშტეინისა და ეშმაკმა იცის კიდევ ვის მოყვანა და ყველაფრის ამის ერთად არევა - ეს მენტალური სოდომი და გომორაა, ჯოჯოხეთი და ისრაელი, და საერთოდ, ის არ არის არც პოპერი ... და არც ფეიერაბენდი.

       ასე ხშირად ქალები ფიქრობენ, ამიტომაც მეორე ნაწილის სათაური ასე გამოიყურება. ინტუიციურად, ჩამონტაჟებული ბიოლოგიური კალკულატორის დონეზე, ქალი მამაკაცზე ხშირად უკეთესად წვდება არსს. მაგრამ როდესაც შემდეგ იწყებს ამ თავისი ინტუიციური გაგების დასაბუთებას ... უკეთესი იქნებოდა, რომ ეთქვა: „ეს ასეა, რადგან ასეა“, და არ ეცადა მისი დასაბუთება. 

      დაბოლოს, მხოლოდ ერუდიციისთვის ნათქვამს დავამატებდი: როგორც ცნობილია, ინგლისურად მოხუცს უჭირდა საუვარი, გერმანულად გამოხატავდა ისიც ნაწყვეტ-ნაწყვეტ, შემდეგ ინგლისურად თარგმნიდნენ, შემდეგ აგროვებდნენ, როგორც შეეძლოთ, ერთად, ქმნიდნენ წიგნებს, და ამას ძირითადად პოსტმოდერნისტი მწერალი აკეთებდა. ეს გაფუჭებული ტელეფონი ჯერ არ ითარგმნა რუსულად. შემდეგ კი კიდევ ბევრმა ისე გაიგო, როგორც შეეძლოთ. და მივიღეთ ის, რაც მივიღეთ.

        მაგრამ, მიუხედავად ამისა, გეშტალტთერაპია შესანიშნავი რამ არის! 

=============
თარგმანი

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised