вторник, 9 октября 2018 г.

ინტერსუბიექტური მიდგომა ფსიქოანალიზში

ინტერსუბიექტური მიდგომა ფსიქოანალიზში

ფსიქოანალიზი პრაქტიკაში გამოიყენება და ვითარდება უკვე ასი წლის განმავლობაში, რის შედეგადაც ფროიდის თეორია და კლინიკური გამოცდილება გამდიდრდა სხვა მკვლევარებისა და პრაქტიკოსების შრომებით სიღრმისეული ფსიქოლოგიის სფეროში. ერთ-ერთი ყველაზე გამოკვეთილი თანამედროვე მიმართულებაა ინტერსუბიექტური მიდგომა. ამ მიდგომით პიროვნების განვითარება არ განიხილება ავტონომიურად, არამედ როგორც ტრანსფორმაციის პროცესი, რომელიც ვითარდება სხვებთან აფექტური კავშირის დამყარების პროცესში.
ანალიტიკური სიტუაცია წარმოადგენს ორი რეალობის („სუბიექტურობის“), ანალიტიკოსისა და პაციენტის შეხვედრა. ასეთი მოსაზრება შეესაბამება იუნგის განცხადებას იმის შესახებ, რომ „ორი პიროვნების შეხვედრა ჰგავს ორი ქიმიური ნივთიერების შეერთების რეაქციას: თუ მცირედი რეაქციაც არსებობს, ორივე ელემენტი შეიცვლება“. გარკვეულწილად, ინტერსუბიექტური მიდგომა ეხმაურება ლაკანის სუბიექტის ცნებას, რომელმაც ყურადღება გაამახვილა იმ ფაქტზე, რომ ფსიქოანალიზში ყოველთვის მიმდინარეობს სუბიექტური (პირადი) ჭეშმარიტების დაკონკრეტება.
ამ მიდგომის ფარგლებში, ისევე, როგორც იუნგის თერაპიაში, ანალიტიკოსი უარს აცხადებს იმ იდეაზე, რომ მისთვის ცნობილია გარკვეული ობიექტური რეალობა. მისი ამოცანა არ არის იმის შეფასება, თუ რამდენად ობიექტურია კლიენტი ან ვისი ჭეშმარიტება „უფრო სწორია“. ნაშრომი ერთ-ერთ ამოცანად ისახავს იმის გარკვევას, თუ რა ხდება მასსა და კლიენტს შორის ინტერსუბიექტურ სივრცეში.
ძირითადი ტექნიკაა კოგუტის მიერ შემოთავაზებული ემპათიური ინტერსპექცია. ამ შემთხვევაში, ანალიტიკოსი ეყრდნობა უფრო მეტად არა ინტერპრეტაციას, არამედ კითხვებს, რომლებიც მოითხოვს დაკონკრეტებას, და ემპათიური კავშირის დამყარებას. ძლიერი ემპათიური ალიანსის დამყარება განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია კლიენტთა მკურნალობისთვის, რომლებმაც ტრავმა მიიღეს თავისი განვითარების ადრეულ ეტაპებზე და რომლებიც მიეკუთვნებიან ფსიქიკური ორგანიზაციის სასაზღვრო დონეს.
ამ შემთხვევაში ტრავმა არ გულისხმობს ოჯახურ ძალადობას და აშკარა გაუცხოებას, არამედ  მშობლის არასაკმარის ემპათიურობას, სენსიტიურობას, ბავშვის ემოციურ მოთხოვნილებებზე რეაგირების მის უუნარობას. რა თქმა უნდა, ეს არ ნიშნავს იმას, რომ თუ ბავშვის ყველა საჭიროება არ დაკმაყოფილდა, ის ტრავმირებული იქნება, მაგრამ მშობლის ემპათიური მონაწილეობა დაეხმარება მას გაუმკლავდეს გარდაუვალ იმედგაცრუებას და გაჭირვებას. თუ სხვები, ხშირ შემთხვევაში მშობლები, არ არიან ემოციურად განწყობილი ბავშვის მიმართ, ამ შემთხვევაში ადგილი აქვს „განხეთქილებას“  მე-ობიექტის კავშირში. პატარა ადამიანი ვეღარ აცნობიერებს მის გრძნობებს, რომლებმაც ვერ ჰპოვეს გამოძახილი სხვებში. როდესაც ბავშვი ვერ პოულობს მხარდაჭერას ყოვლისშემძლეობის მის ბავშვურ გრძნობაში, ის ხდება დაუცველი და მტკივნეულად აღიქვამს სხვების აზრზე დამოკიდებულებას.
შედეგად, ადამიანი მუდმივად ეძებს მოწონებას, სიყვარულს და მიღებას გარედან, მიუხედავად იმისა, რომ მას არ გააჩნია დამაჯერებლობის საკუთარი წერტილი და ჯანსაღი ნარცისული თვითღირებულება. ამავდროულად, ასეთი კლიენტები ხშირად შეპყრობილნი არიან მიუწვდომელი იდეალების იდეით, რაც კიდევ უფრო აძლიერებს დეპრესიულ განცდებსა და სიცარიელეს.
ანალიტიკოსების ემპათიური განწყობა ხელს უწყობს მე-ობიექტის გადატანის ფორმირებას, რაც იძლევა რთული და მრავალგანზომილებიანი მე-კლიენტის შესწავლის საშუალებას. უნდა აღინიშნოს, რომ ანალიტიკური მუშაობის დროს ნებისმიერი ემპათიური შეცდომა გარდაუვალია. სპეციალისტს არ მოეთხოვება იყოს ზე-მგრძნობიარე და პირდაპირ გამოიცნოს კლიენტის აზრები და გრძნობების ცვალებადობა. სწორედ ემპათიური კავშირის პერიოდულად წარმოქმნილი დარღვევის, ორი სუბიექტურობის არგაგებისა და განსხვავების ანალიზი ხელს უწყობს დაქვემდებარებული ადამიანის ფსიქიკის განვითარებას.
ამ შემთხვევის გადატანა განიხილება როგორც გამოცდილების ფსიქიკური ორგანიზაციის და მისთვის მნიშვნელობის მინიჭების ნორმალური გზა. ანალიზის დროს ადგილი აქვს მნიშვნელობათა მრავალგვარობის კვლევას, რომელიც არსებობს ორ ადამიანს შორის ურთიერთქმედების სფეროში.
ანალიტიკური სამუშაო აძლევს კლიენტს შესაძლებლობას  გაიაზროს შინაგანი გაურკვევლობა, აღმოაჩინოს თავის თავში სიყვარულის, სიძულვილისა და უმწეობის გრძნობები  სხვების თანდასწრებით.










http://www.thepress.purdue.edu/titles/format/9781612495422




http://www.peeters-leuven.be/boekoverz.asp?nr=8485

https://steemit.com/philosophy/@nobyeni/the-problem-of-we-a-reflection-on-the-philosophy-emmanuel-levinas

https://kavvanah.wordpress.com/2016/12/14/interview-with-richard-a-cohen-on-levinas-and-spinoza/

https://www.b17.ru/article/92682/

What people under Psychosis schizophrenia, must do to alleviate their Zombie Belief , that floods neural centers with dopamine, inducing false beliefs, BiPolar stance, disambiguation of empirical reality and dislocation of the self.
Notice the vast MAJORITY of fanatics are OBESE,
because of false identity, dislocation of the self -
Schistosome psyche virus causing Schizoprhenia A psuchological disorder characterized by a split between thought and emotion , involves alterations in thoughts , perceptions or consciousness

Для Симингтона любое безумие начинается с отвержения жизни. «Нарциссическая констелляция – это отказ от бесконечности в нашем бытии… отрицание этого базового элемента, на котором построено наше существо, порождает безумие» (Symington, 2001: 42).
Предположение Симингтона, что безумие является «констелляцией» или «паттерном», является прямой аналогией моей концепции системы самосохранения как защиты от травмы. Я говорю о диадической персонифицированной системе, состоящей из прогрессировавшего я с его защитником/преследователем, с одной стороны, и регрессировавшего я с его раненым хорошим/ плохим ребенком, с другой стороны. Симингтон представляет это в виде круга с отвердевшей до состояния «корки» периферией (тираническая жесткость) и желеобразным центром (слабость и отсутствие творческого центра). В дальнейшем «корка» может стать еще более твердой из-за действия того, что он называет «отвердителями», а желеобразный центр становится более жидким из-за «разжижителей». Представителями этих сил выступают зависть, жадность, ревность и всемогущество – неотъемлемые составляющие нарциссической патологии (Symington, 2001: 47; 2002).
https://www.b17.ru/article/92682/
Разрешение запретов» Фредерик Саломон Перлз
Книга «Разрещение запретов» рекомендована как методическое пособие для начинающих психологов, а также интересующейся и любопытствующей части населения в целях самоисследования, взаимопомощи, и возможности как ре-структурировать так и реинтегрировать свою личность, в последствии чего выйти на собственную идентичность. Так же книга будет интересна для людей, желающих разобраться в собственном мироустройстве своего личного, внутреннего, субьективного мира.
В тексте просто и четко изложено строение человеческой психики, которая идентична сознанию, по словам самого Фредерика Перлза.
Кратко и ясно изложена суть метода гештальт терапии. Продуктивным, частным случаем данного метода является восстановление ранее утраченной глубинной идовской самости.

https://www.cell.com/neuron/fulltext/S0896-6273(05)00788-9?_returnURL=http%3A%2F%2Flinkinghub.elsevier.com%2Fretrieve%2Fpii%2FS0896627305007889%3Fshowall%3Dtrue&cc=y%3D&fbclid=IwAR1h7unq87YTgM-hibk__ujpQqZugUkXHudW3zDd3nA7IVJT_DnVhMi6VdY




"Если люди находятся в контакте, а не в слиянии, они не только уважают мнение своё и партнёра, свой и чужой вкус, ответственность, но также приветствуют оживление и возбуждение из-за возникающих разногласий. Слияние ведёт к рутине и застою, контакт – к волнениям и росту." Фредерик Саломон Перлз:
Lose your mind and come to your senses.” ― Frederick S. Fritz Perls
"“The idea of Gestalt therapy is to change paper people to real people. To make the whole man of our time come to life and to teach him to use his inborn potential to be ... a leader without being a rebel, having a center, instead of living lopsided.” Gestalt Approach (p. 120)
Fritz Perls definition of the role of Gestalt Therapy: "
“Lose your mind and come to your senses.” ...
“The person most in control is the person who can give up control.” ...
“You cannot achieve happiness. ...
“Teaching means to show a person that something is possible.” ...
“I do my thing and you do your thing.
Responsibility is really response-ability, the ability to choose one’s reactions. ... The therapist’s primary responsibility is not to let go unchallenged any statement or behavior which is not representative of the self, which is evidence of the patient’s lack of self-responsibility.” Gestalt Approach (p. 79, 80)






The End of Materialism: How Evidence of the Paranormal Is Bringing Science and Spirit TogetherHardcover – April 2, 2009

Charles Tart reconciles the scientific and spiritual worlds by looking at empirical evidence for the existence of paranormal phenomena that point toward our spiritual nature, including telepathy, clairvoyance, precognition, psychokinesis, and psychic healing.
Science seems to tell us that we are all meaningless products of blind biological and chemical forces, leading meaningless lives that will eventually end in death. The truth is that unseen forces such as telepathy, clairvoyance, precognition, psychokinesis, psychic healing, and other phenomena inextricably link us to the spiritual world, and while many skeptics and scientists deny the existence of these spiritual phenomena, the experiences of millions of people indicate that they do take place.
In this book, copublished with the Institute of Noetic Sciences (IONS), transpersonal psychologist Charles Tart presents over fifty years of scientific research conducted at the nation's leading universities that proves humans do have natural spiritual impulses and abilities. The End of Materialism presents an elegant argument for the union of science and spirituality in light of this new evidence, and explains why a truly rational viewpoint must address the reality of a spiritual world. Tart's work marks the beginning of an evidence-based spiritual awakening that will profoundly influence your understanding of the deeper forces at work in our lives



epression is only meditation; going inward to find the answers you know don’t exist outside of you. It is a re-centering of yourself, a calling and a gathering together of all the different aspects of your persona, a board meeting, if you will. You can take it both ways.

It is a reassessment of the definition of your life, a re-evaluation, a re-definition, so that when you emerge from your so-called depressive state, you are literally a new person. You feel like a new person. You have a new outlook, a new perspective. That is because you have redefined yourself in the depressive state. It is a natural function." - Bashar .."Depression is caused by overconsumption. Overconsumption is caused by obsession. Obsession is caused by fear. Fear is caused by an absence of love. An absence of love is caused by a belief in others. A belief in others is caused by a label called others. A label called others is caused by a need to organize life into some form of understanding. A need to organize life into some form of understanding is caused by an inability to trust life as it is.

By loving the one who doesn’t know how to trust life as it is, the need to organize life into some form of understanding dissolves. As this occurs, a belief in others can be recognized as a belief in a label called others. Beyond the play of labels, a love that knows no other emerges from within you. As love emerges, you are absolved of fear, the tendency to obsess, or the need to over consume, at the rate in which the one who is depressed is embraced with equal respect, support, and heart-centered attention.

As depression is loved as never before, it becomes a vital stage of emptying out. As you empty out, the seed of ego dissolves to create space for the blossoming of consciousness. This allows depression to be a pivotal stage of growth and expansion, instead of something to fight, ignore, or avoid." - Matt Kahn. The word 'depressed' is spoken phonetically as DEEP REST.

We can choose to view depression not as a mental illness, but on a deeper level as a profound and very misunderstood state of DEEP REST entered into when we are completely exhausted by the weight of the false self, the mind-made story of who we are.

De-pression is an unconscious loss of interest in the second-hand, a longing to ‘die’ to the false and free ourselves from the exhausting drama of personhood.

Depression's call to spiritual transformation needs to be listened to and understood, not medicated, analysed or meditated away.

There is no shame in depression. It is an ancient invitation to rest.

- Jeff Foster "As human beings in the 3rd dimension, what we have learned to label that emptiness of love in its natural state, is called depression. Depression is the doorway to awakening for someone who welcomes love in its most unfamiliar form, instead of trying to fill that space with more things you'll be afraid to lose or lose track of." - Matt Kahn

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised