воскресенье, 15 мая 2022 г.

ნაცვალსახელი „ჩვენ“: ძუნიტირო ტანიძაკი - გასაღები; მაიკლ მიდი, „სულის გამოღვიძება’

 ==========

ნაცვალსახელი „ჩვენ“ არის პირველი პირის მრავლობითის პირადი ნაცვალსახელი; მიუთითებს სიმარავლეზე, რომელსაც მოსაუბრე სხვებთან ერთად საკუთარ თავსაც (მე) მიაკუთვნებს.

მოსაუბრე მკაცრად არ განსაზღვრავს ამ „ჩვენს“ საზღვრებს, ამით ის მიუთითებს სოციალურ ჯგუფზე, რომლის თვისებები (მახასიათებლები, რაოდენობა და ა.შ.) უცნობია ან ზუსტად არ არის ცნობილი მეტყველების სიტუაციის მონაწილეთათვის, ანუ განუსაზღვრელია. ასეთია ნაცვალსახელი „ჩვენ“, მოსაუბრისთვის ის განუსაზღვრელი პირადი ნაცვალსახელია.

განუსაზღვრელი პირადი ნაცვალსახელის „ჩვენ“ გააზრების სპეციფიკაში მნიშვნელოვანი მომენტია ყოველდღიურობის თემა. სწორედ ყოველდღიურობის გამოცდილების საფუძველზე ხდება შესაძლებელი „მე“-ს და „თვითცნობიერების“ ფენომენები, რომლებიც უზრუნველყოფენ მოსაუბრისთვის საკუთარი თავის, როგორც სუბიექტის, რეალობის აღქმას.  აქ მოსაუბრესთვის განუსაზღვრელი პირადი ნაცვალსახელი „ჩვენ“ გაგებულია როგორც „ადამიანები“, ან თუნდაც როგორც „კაცობრიობა“.

ფაქტობრივად, განუსაზღვრელი პირადი ნაცვალსახელი „ჩვენ“ გაგებულია, როგორც „ვინმე“, „ვიღაც“, „გაუპიროვნებული ადამიანი“.

ადამიანი, როგორც ინდივიდი, მარტო არ არის სამყაროში - პირიქით, ინდივიდისთვის სამყაროში ნივთებთან ერთად სხვა ინდივიდებიც არსებობენ. ამრიგად, თითოეული ინდივიდი აღმოჩნდება სიტუაციებში, რომლებიც დაკავშირებულია სხვა ინდივიდთა მონაწილეობასთან. ერთმანეთისთვის თავის არიდებასაც კი აზრი აქვს მხოლოდ მათთვის, ვინც უკვე ერთმანეთთანაა.

ყოველდღიურობის სამყაროში, ინდივიდის ყოფნის ინტერპრეტაციის ჰორიზონტი უკავშირდება ყოველდღიური დასაქმების საგანს (საზრუნავს), როდესაც ინდივიდისთვის საკუთარი თავი გასაგები ხდება ფუნქციიდან, პროფესიიდან, გარკვეული სოციუმიდან, სოციალური სტატუსიდან, შეძლებულობიდან და ა.შ. გამომდინარე. ეს გამოიხატება განუსაზღვრელი პირადი ნაცვალსახელით „ჩვენ“. ამგვარად ინტერპრეტირებულ ინდივიდს არ გააჩნია საკუთარი თავისთავადობა; ანუ სიტუაციაში, როდესაც ინდივიდი არ განასხვავებს საკუთარ თავს სხვებისგან, მისი თავისთავადობა ნებისმიერი სხვა ინდივიდის თავისთავადობაა. – აქ ინდივიდის ყოფნა გაბნეულია „ჩვენში“ (ადამიანებში; ვინმეში).

ამავდროულად, ინდივიდი  ზრუნავს იმაზე, რომ იყოს სხვების მსგავსი, მაგრამ, ამავე დროს, გამოირჩეოდეს მათგან. „ჩვენში“ ინდივიდს არ აქვს საკუთარი სახე, ბედი. საქმე იმაშია, რომ უპიროვნო ადამიანებს შეუძლიათ ურთიერთ შეცვლა, ისევე, როგორც საგნებს. გაუპიროვნება იწვევს თანაბარმნიშვნელობას, როდესაც მართავს რაციონალური (გამომთვლელი) აზროვნება - ტრადიციული ახალი ევროპული აზროვნება, რომლის უმაღლესი ფორმა მეცნიერება გახდა. მეცნიერება ხომ არ ფიქრობს, უფრო მეტიც, ის ცდილობს აზროვნების განდევნას: „მეცნიერება მოდის, აზრი მიდის“. სამეცნიერო (გამომთვლელი) აზროვნება - ტრადიციული ახალი ევროპული რაციონალური აზროვნება ზღუდავს გაგებას და გაგების საჭიროებას. „ჩვენს“ ახასიათებს ყველას დისტანცირება ყველასგან (ყველაფრის ყველაფრისგან), გაშუალება და გათანაბრება,

მაგრამ, თუ ინდივიდი არის „არავინ“, ეს არ ნიშნავს, რომ ის საერთოდ „არაფერია“.

ინდივიდის „საწყისი ფორმა“, როგორც ონტიკური, ისე ონტოლოგიური გაგებით, არის მისი არასაკუთრება (არანამდვილობა). ანუ ინდივიდის ყოველდღიურ ცხოვრებაში არასაკუთარი სახით ყოფნა არსებობს. ასეთი არასაკუთრების მახასიათებელია უპიროვნობა, გაურკვევლობა, ანონიმურობა. ინდივიდისთვის ასეთი არსებობა არ არის მისი საკუთარი. მაგრამ ინდივიდის თავისთავადობას (საკუთარს) შეუძლია გათავისუფლდეს უპიროვნობისაგან და გაიგოს საკუთარი თავი, ე.ი. გაიგოს საკუთარი დროებითობა (ტემპორალობა), მათ შორის შენი სასრულობა (სიკვდილი).

ამრიგად, განისაზღვრება ინდივიდის ორი სახის ყოფნა: „ჩვენ“ და „თავისთავადობა“.

რაციონალურ (გამომთვლელ) აზროვნებაში ჩართული ინდივიდი ვერ შეძლებს საკუთარი თავისთავადობის გამოვლენას. ინდივიდის თავისთავადობა ვლინდება გაგებაზე მისი დაყრდნობით, რასაც გამომთვლელი აზროვნება არანაირად არ საჭიროებს.

ინდივიდის არსებობა სწორად არის განსაზღვრული, როგორც ჭეშმარიტი, რომელსაც შეუძლია კითხვები დასვას თავისი არსებობის შესახებ და თავი მოუყაროს თავის თავს სამყაროში, ისევე, როგორც სამყაროს მოუყაროს თავი თავის თავში. – სწორედ ამით განიდევნება უპიროვნო „ჩვენ“ ინდივიდიდან.

საჯაროობის სფერო და პოლიტიკის სფერო არის გაუპიროვნული ინდივიდის (ვიღაც; ვინმე; ჩვენ) მოქმედების სფეროები, სადაც და როდესაც უპირატესობა ენიჭება „საშუალო“ და არა რადიკალურ გზას. ამ სფეროებში ხდება ინდივიდთა ყველა ყოველდღიური შესაძლებლობის „გათანაბრება“ და „პიროვნების გადაწყვეტილებების აცილება“. „ჩვენ“-ში ინდივიდი არ ცხოვრობს საკუთარით. ის მთლიანად დაკავშირებულია ჭეშმარიტებისა და ტრადიციის უპიროვნო და ანონიმურ გაგებასთან და ასევე მიდრეკილია უპირატესად „განმარტების“ ტექნიკა საკუთარ თავთან მიმართებაში გამოყენებისკენ მიზეზების მეშვეობით, როდესაც „ჩვენ“ მოქმედებს „მისთვის“ და „მის ნაცვლად“.

ინდივიდის რეალური ამოცანაა ისწავლოს არსებობა უსახელო სივრცეში. ეს, ალბათ, ორი მნიშვნელობით უნდა გავიგოთ: როგორც დავალება, ისწავლო როგორ იარსებო ინდივიდებს შორის, და როგორც ამოცანა, ისწავლო არსებობა საკუთარ თავში, ე.ი. არსებობა საკუთარ თავში ყოფნისას.

როდესაც ინდივიდის ყოფნა „ჩვენ“-ში იშლება, ჩნდება საჯაროობის დიქტატურა, როდესაც ინდივიდი ისხნის პასუხისმგებლობას საკუთარი თავის გამო, უფრო სწორად, საკუთარი თავის არარსებობის გამო. ის ხელმძღვანელობს იმით, რაც არის „მიღებული“, იმით, თუ როგორ „ამბობს ხალხი“ და „რას ფიქრობს და რის სჯერა“. „ჩვენ“ ყოფნას აქვს გაშუალების ხასიათი, როცა ინდივიდი უარს ამბობს რისკზეც და თავისუფლებაზეც.

საჯაროობა ყველგანაა, მასში არ არის ადგილი ინდივიდისთვის. აქ ის თავს ვერ გამოავლენს. საჯაროობა ხასიათდება როგორც „ახლა“, რომელიც შერწყმულია „მაშინ“-თან და „სად“-თან. და ამ გაგებით, „ჩვენ“ არის არა მხოლოდ რიგითი ადამიანების, არამედ ნებისმიერი „ჩვენ“-ს ხვედრი, მათ შორის ახალი ევროპელი ფილოსოფოსების ჩათვლით, რომლებიც, როდესაც ისინი „ეგუებიან“ ფასეულობებისა და მსოფლმხედველობის სისტემებს, იწყებენ ფილოსოფიის „შესწავლას“.

===
http://webreading.ru/prose_/prose_classic/dzyunitiro-tanidzaki-klyuch.html

ძუნიტირო ტანიძაკი - გასაღები
რომანი „გასაღები“ XX  საუკუნის იაპონური ლიტერატურის ერთ-ერთი ყველაზე თვალსაჩინო მწერლის ძნიტირო ტანიძაკის ყველაზე ცნობილი ნაწარმოებია. ამ რომანში, რომელშიც მოქმედება ვითარდება კიოტოში, ორი დღიური - ორი ხმა, ცოლი და ქმარი - აცდუნებენ, წინააღმდეგობას უწევენ, ხაფანგში იტყუებენ. დახვეწილი ფსიქოლოგიზმით ავტორი გვიხატავს გრძნობების რთულ მოზაიკას, განწყობის ახირებულ ცვლილებას, ქალისა და მამაკაცის ურთიერთობის მრავალმნიშვნელოვან სიმბოლიკას.
რომანი ორჯერ იყო ეკრანიზრებული: იაპონელი რეჟისორის კონ იტიკავას (პრემია კანის საერთაშორისო კინოფესტივალზე, 1960 წ.) და თავისუფალი ინტერპრეტაციით, ტინტო ბრასის მიერ (1983).

==

======
თითოეული ადამიანი თავის თავში ფარულ პოეტურ ერთობას ატარებს, რომელიც ასახავს სამყაროს სულის იდუმალ მემკვიდრეობითობას. სულის სიღრმეში თითოეულ ჩვენგანში ძველი სული ბინადრობს, რომელსაც შეუძლია განიცადოს სამყაროს განსაცდელი და ხელი შეუწყოს მის განკურნებასა და განახლებას. ჩვენში დამალულია გასაღები იმისა, რაც გვაკლია და რისკენაც ფარულად ვისწრაფვით. ჯადოქრები და სხვადასხვა ჯურის მკურნალები მთელი მსოფლიოს კულტურებიდან იყენებდნენ სხვადასხვა ტექნიკას არა მხოლოდ სულის „განკურნების“ მიზნით, არამედ ადამიანებისთვის მსოფლიოში და მათ კულტურაში სათანადო ადგილის დასაბრუნებლად. განკურნება ნიშნავს „ერთ მთელად გარდაქმნას“, და როცა თავს სრულყოფილად ვგრძნობთ, მთელ სამყაროსთან ვართ კავშირში. ... ჩვენ ვართ დაკარგული ინგრედიენტი, რომელიც, მართალია, გამოკლებულია, მაგრამ საჭიროა გადაწყვეტილებების მისაღებად იმისათვის,  რაც გვაწუხებს, ოღონდ თუ შევძლებთ ჩვენი სულის ბუნების გამოღვიძებას“.
 
- მაიკლ მიდი, „სულის გამოღვიძება’
სატია საი ბაბა:

 ყველა შენი აზრი და გრძნობა აისახება გარე სამყაროში. ყველაფერი - ეს რეაქცია, ანარეკლი, ექო. ის, თუ როგორ ცხოვრობ, შენს გარშემო არსებულ სამყაროში აისახება. შენს მიერ ნათქვამი გიბრუნდება საპასუხოდ. მაგრამ ადამიანებს ჰგონიათ, რომ საპასუხოდ სიტყვებს სხვა ლაპარაკობს. ყოველი ფორმა, შენს მიერ ნანახი გარე სამყაროში, შენი ანარეკლია.
 სიკეთე და ბოროტება მხოლოდ შენშია და არა გარე სამყაროში. მაგრამ თუ კარგად ხედავ, ღმერთს ყველაფერში დაინახავ.
 https://rg.ru/2022/02/25/genealogicheskoe-drevo.html

როცა შენზე არაფერია დამოკიდებული

 ალბათ, გსმენიათ, რომ თითოეულ ჩვენგანს ჰყავს რამდენიმე ქვეპიროვნება - მშობელი, ზრდასრული და ბავშვი.
ძლიერი სტრესის პირობებში, პირველ რიგში, შინაგანი ბავშვი იტანჯება. 
⚡️ მას იპყრობს შიში, პანიკა, დაბნეულობა, შოკი. გარე მოვლენები იმდენად ინტენსიურია, რომ ფსიქიკას ვერ ასწრებს მათ გადამუშავებას.
💫 როგორ მოვიქცე, როცა ჩემზე არაფერია დამოკიდებული?
🧒 იპოვე შენში პატარა შეშინებული ბავშვი. მისი ამოცნობა შესაძლებელია უმწეობის, უძლურების, ცივი ფეხების, ხელისგულების, ზედაპირული სუნთქვის, შიშისა და მარტოობის გრძნობის მიხედვით. 
👩👦 წარმოიდგინეთ, რომ ამ მომენტში მის გვერდით არის კეთილი მზრუნველი მშობელი, ის აძლევს ბავშვს იმას, რაც ახლა სჭირდება მას.
🧡  ფრთხილად აფარებს თბილ საბანს, ხელში აიყვანს, ტრაგედიის კერიდან უსაფრთხო ადგილას მიიყვანს და ეუბნება: 
 „ძალიან შეშინებული და დაბნეული იყავი. ახლა უსაფრთხოდ ხარ. მე შენს გვერდით ვიქნები და არსად წავალ“.
 ბავშვი იწყებს ტირილს, იმის მოყოლას, რაც ნახა. დედა უსმენს, ათბობს ჩახუტებით და გემრიელი თბილი სასმელით. ცოტა ხანში ბავშვი წყნარდება და იძინებს.
❤️🩹   ჩვენს ფსიქიკას ეს მხარდაჭერა ძალიან სჭირდება.
დაირღვა ყველას უსაფრთხოების ძირითადი მოთხოვნილება. იმისათვის, რომ ის დაიბრუნოთ და იგრძნოთ გამძლეობა, მიმართეთ თქვენს სხეულს:

✅ სითბო და კომფორტი, განსაკუთრებით მკლავებში და ფეხებში.
✅ სუნთქვა ამოსუნთქვაზე აქცენტით: 1-2 - ჩასუნთქვა, 3-4-5-6 - ამოსუნთქვა.
✅ მოქმედებები, რომლებიც უბრუნებს კონტაქტს სხეულთან - საბანი, შხაპი, გასეირნება, ტანვარჯიში.

შოკის დროს მნიშვნელოვანია სხეულში სიცოცხლის დაბრუნება, მიეცეს გაჩერებულ იმპულსებს გასვლის შესაძლებლობა.
ცრემლები, ქვითინი, ყვირილის სურვილი, ხელებით ან ფეხებით რაღაცის გაკეთების სურვილი თქვენი გაბრაზების და აღშფოთების სიგნალია: „ასე არ უნდა იყოს!! თქვენ რა, მთლიანად ...!!“ კარგია, თუ ამ წუთში მარტო არ ხარ.
ემოციების და რეაქციების აღიარებით, თქვენ იბრუნებთ სიცოცხლის სურვილს და გავლენას მოახდენთ თქვენს ცხოვრებაზე.
თქვენ შეგიძლიათ იგრძნოთ მხარდაჭერა და მიიღოთ ზომები, რომლებიც დაგეხმარებათ შეგრძნებაში.

„ეს არის ის, რაც ჩემზეა დამოკიდებული“:

🔹ჩემი სუნთქვა.
🔸 სადაც მე მივმართავ ყურადღებას.
🔹ჩემი ფიქრები.
🔸ჩემი ღირებულებები.
🔹 რასაც ახლა ვაკეთებ პირდაპირ საკუთარ თავთან და სხვებთან.
ყველაზე საშინელი მოვლენების დროსაც კი შემიძლია ვიგრძნო, რომ ჩემი ცხოვრება უფრო დიდია და მას აზრი აქვს.
გრძელი ბნელი ღამე გაივლის და  მას გათენება აუცილებლად მოყვება.
ახლა როგორ ცდილობთ საკუთარი  თავის მხარდაჭერას?
===
როგორ შევამციროთ შფოთვა და შევინარჩუნოთ ენერგია, უკეთესი გადაწყვეტილების მიღების უნარი
-  წაიკითხეთ ახალი ამბები თქვენს მიერ არჩეული შეზღუდვების ფარგლებში დღეში არა უმეტეს 15 წუთისა.
ყველაფერ „ძირითადს“ თქვენ შეიტყობთ, დანარჩენი დრო არის სრულიად უაზრო საზრდოობა  თქვენი შფოთვისა.
- დაძაბულობის პერიოდში იზრდება „საკუთარი თავის პოვნის“ და მიმხრობის მოთხოვნილება. ამის გაკეთება სჯობს  შეზღუდულად, რომ არავითარი საბაბით არ შექუჩდეთ ერთ გუნდათ.
- ჯობია არ ჩამოყალიბდეს „შემზღუდავი ბუშტი“ და არ დაიკავოთ ვითომდა დამოუკიდებელი პოზიცია; თქვენ ჩართული ხართ სხვადასხვა კონკრეტულ კონტექსტში, და ისინი თქვენზე გავლენას ახდენენ, ხშირად იმაზე ძლიერად, ვიდრე გგონიათ.
- დღეში რამდენჯერმე გადაამოწმეთ თქვენი ყურადღების გადატანის და იმის გაკეთების უნარი, რაც არჩეული გაქვთ, რაც თანმიმდევრულობის და თქვენი საქმის კეთების შესაძლებლობას იძლევა. თუ რაღაც კვლავ ტრიალებს თქვენს თავში, უმჯობესია მიიღოთ ზომები  (დაწვრილებით ამის შესახებ ქვემოთ)
- სამწუხაროდ, ეს არის კიდევ ერთი მიზეზი, რომ უფრო მკაფიოდ განვასხვავოთ სიტუაციური ქცევის სფეროები, სტრატეგიები დროის უფრო დიდ ჰორიზონტზე და ეგზისტენციალური დაგეგმვისთვის
- ეგზისტენციალური, უმარტივესი გაგებით, ეს არის თქვენი გვარის, ოჯახის ისტორიის, გადაადგილების დრამატურგიის სურათები, „რისთვის ხართ“, რის გჯერათ (თუნდაც ჩანდეს, რომ არაფრის)
- ღირს სხვებთან ურთიერთობის შეზღუდვა, ხაზგასმით მხოლოდ რამდენიმე განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი ადამიანის აღნიშვნა, რომლებთანაც შესაძლებელია დიალოგი და არა მონოლოგების გაცვლა. სულაც არ არის საჭირო ამას ვუწოდოთ ქოუჩინგი ან ფსიქოთერაპია, მაგრამ უმჯობესია, თუ ისინი არიან ჭკვიანი და გარკვეულწილად პროფესიონალი ადამიანები. საჭიროა დიალოგი (მოკლე, მკაფიო და არა მომაბეზრებელი)
- მნიშვნელოვანია ყოველდღე დაუთმოთ გარკვეული დრო და იფიქროთ მომავალზე. სურათებში და სახეებში და არა „თავს მოხვეული ხერხით იფიქრო მიზნებით და ამოცანებით“. წარმოსახვა ათავისუფლებს და კარნახობს. მაგრამ ის უნდა იყოს მკაფიო, წინასწარ განსაზღვრულ დროის ჩარჩოებში მოქცეული, და არა „უსასრულოდ ბუნდოვანი“
- არაფერია სამარცხვინო იმაში, რომ დახმარება ითხოვო გაზრდილი დაძაბულობის მომენტებში. ბევრი უფასო შეთავაზებაა და არ ღირს საკუთარ თავზე დაზოგვა, თუ საკუთარ თავზე ზრუნვას გადაწყვეტთ
- ყოველდღე ღირს რაღაც სასიამოვნო აკეთოთ და საკუთარი თავი გაანებივროთ. ეს შეიძლება იყოს რაღაც სიმბოლური, პატარა: აკრძალული კანფეტი ან პატარა სარკის ყიდვა, 5 წუთიანი გასეირნება ან ზარი დიდი ხნის დავიწყებულ მეგობართან.
- ძალიან მნიშვნელოვანია რეგულარული პაუზები რაიმე სახის ფიზიკური აქტივობით. 3-5 წუთი, გადასართავად დღეში ბევრჯერ
- როგორც ზოგადი წესი: ისაუბრეთ რაც შეიძლება ნაკლებად. განსაკუთრებით, თუ შეამჩნევთ, რომ სოციალურ ქსელებში ან საუბრებში ყოფნა ძალიან ძლიერ ზეწოლას და აღგზნებას იწვევს.
- მნიშვნელოვანი გადაწყვეტილებების მიღება შესაძლებელია მობილიზაციისა და დაძაბულობის შესახებ. მაგრამ უკეთესია - როდესაც ეს ხდება თქვენთვის შესაძლო სიმშვიდის სიფხიზლის მომენტებში. შექმენით ეს კუნძულები თქვენთვის და სხვებისთვის
– თანაბრად საზიანოა გრძნობების გაყინვა და დათრგუნვა ან აჟიოტაჟში ჩავარდნა და მათი „დაღვრა“. რაც უფრო ნაკლებად აღელვებულ აჟიოტაჟს ავრცელებთ, მით უკეთესი იქნება თქვენთვის.
- ხდება ადამიანთა მკვეთრი დიფერენციაცია სხვადასხვა მიზეზის გამო. ემპათია ბევრად უკეთესია, ვიდრე უბრალოდ სიტყვებზე რეაგირება. ირგვლივ ბევრი ტკივილია, იქნებ ჯობია არ გავამრავლოთ ის? რაც არ ართმევს თავიანთი პოზიციის მკაფიოდ გამოხატვის შესაძლებლობას. 
- თვითგაღრმავების მარტივი ფორმები, მედიტაცია, ტრანსი, მართვადი ფანტაზირება, ხუმრობით საუბარი მეგობართან, ძენ-კოანები, იოგა, ყველაფერი კარგია თქვენთვის, პაუზებისა და გადამრთველების შექმნაში ჯობია არსად არ გაიჭედოთ.
- კარგი იქნებოდა რამდენიმე იდენტიფიკაციის არჩევა და წარმოდგენა სახეებში (თუ შესაძლებელია, ერთზე არ მოხდეს ფოკუსირება): სამყაროს ადამიანი, პროფესიონალი რაღაც საქმეში, პატრიოტი (იმ გაგებით, როგორც თქვენ ეს გესმით), რომელიმე საზოგადოების წევრი და ა.შ.
აქ მნიშვნელოვანია არა მხოლოდ „სად ვარ კიდევ“, არამედ „მე არ ვარ მხოლოდ აქ“.
იდეოლოგიურ ფრონტზე ყველას მოეთხოვება სასწრაფოდ გადაწყვიტოს ვისთან არის, რათა მოპირდაპირე მხარე მტრად გამოაცხადონ. პოეზია აკეთებს სხვა არჩევანს - ადამიანურსა და არაადამიანურს, ღიად ანტიჰუმანურის  შორის. პოეზიამ არ იცის როგორ შეაჩეროს ომები, მაგრამ ის ადამიანს ისეთ გაგებასა და თანაგრძნობას ანიჭებს, რომელსაც თანამედროვე სამყაროში სხვაგან ვერსად იპოვის.

https://prosodia.ru/catalog/shtudii/poeziya-kak-polnaya-protivopolozhnost-ideologii/

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Will be revised