вторник, 12 июня 2018 г.

როგორ შეუძლიათ ათეისტებს საღი აზრის დაცვა: 15 მეთოდი

ათეისტებს სჭირდება თვითდამკვიდრება! ეს შეიძლება ასე განხორციელდეს
ჩემში გაკვირვებას იწვევს ის ფაქტი, რომ ტერმინმა „ახალი ათეიზმი“ ასეთი მნიშვნელობა მოიპოვა. მიმაჩნია, რომ სახელი არასწორია. ღმერთის ურწმუნოებაში ახალი არაფერია. ჩვენ ყველანი, გამონაკლისის გარეშე, ვიბადებით და აბსოლუტურად არაფერი არ ვიცით ღმერთისა და ღმერთების შესახებ, ჩვენს შეხედულებებს რელიგიის შესახებ ვიღებთ მხოლოდ სხვა ადამიანებთან კომუნიკაციის გზით, ან უფრო ხშირად, სხვა ადამიანებისგან ინდოქტრინაციის გზით, და ასეთი ინდოქტრინაცია ჩვეულებრივ იწყება დიდი ხნით ადრე, სანამ  დავიწყებთ გონივრულად მსჯელობას. ამრიგად, ჩვენი პირვანდელი მდგომარეობაა ურწმუნოება. ახალმა ათეისტებმა (უპირველეს ყოვლისა, რიჩარდ დოკინზმა (Richard Dawkins), სემ ჰარისმა (Sam Harris) და გარდაცვლილმა კრისტოფერ ჰიტჩენსმა (Christopher Hitchens)), რეალურად არაფერი განსაკუთრებული არ გააკეთეს, გარდა იმისა, რომ გონზე მოგვიყვანეს, დაგვიბრუნეს ცნობიერების სიწმინდე და ბუნებრივი სიცხადე. თუმცა მათმა ძალისხმევამ ბევრი კამათი და დაპირისპირება გამოიწვია. ოპონენტების დიდი რიცხვითი უპირატესობის და პოპულარული მენტალიტეტის გამო, რომელიც მოითხოვს რწმენის მქონე ადამიანების (მათ შორის უმეტესად მამაკაცების) ავტომატურ და უპირობო პატივისცემას - მღვდლების, პასტორების, რაბინების, იმამების და ა.შ., - ახალი ათეისტები, საჭიროებისამებრ, დიდი ენთუზიაზმით განმარტავენ თავის მოსაზრებებს, რაც ხშირად აღიზიანებს მორწმუნეებს, რომლებიც მიეჩვიენ მოკრძალებულ პატივისცემას. გაღიზიანებას და აღშფოთებას ასევე იწვევენ ის ათეისტები, რომლებიც მიიჩნევენ რელიგიას ძალიან მტკივნეულ თემად იმისათვის, რომ ღიად განიხილონ ის.
         ჩვენ, ათეისტები, აუცილებლად უნდა გამოვფხიზლდეთ, წარმოვაჩინოთ საკუთარი საღი აზრი და შევცვალოთ მორწმუნეებთან კომუნიკაციის ბუნება, რომლებიც ყოველდღიურად შეურაცხმყოფელი განცხადებებით გამოდიან (ხშირად გაუცნობიერებლად); ჩვენ უნდა შევცვალოთ დამოკიდებულება უსაფუძვლო ვარაუდების მიმართ, რადგან უკვე დიდი ხანია არსებობს მორწმუნეთათვის უპირატესობის მიცემის და მათ მიმართ დაუმსახურებელი პატივისცემის გამოვლენის ტენდენცია. რელიგია სერიოზული საკითხია, რომელიც სცილდება ინდივიდუალური ცნობიერების ფარგლებს და ზოგჯერ გადადის ღია ძალადობაში, დისკრიმინაციაში სქესობრივი პრინციპით, სექსუალურ ძალადობასა და თავდასხმაში, ასევე სხვადასხვა სამართლებრივ მცდელობაში შეზღუდონ ქალის უფლება აბორტზე და სრულიად აკრძალონ ის, რომ აღარაფერი ვთქვათ ტერორიზმსა და ომის შესახებ. დადგა მოქმედების დრო. გამოკითხვები აჩვენებს, რომ შეერთებული შტატები სულ უფრო და უფრო მიდის უღმერთობის გზით, რომ დღეს ქვეყანაში უფრო მეტია ათეისტი, ვიდრე ოდესმე (რაც, რა თქმა უნდა, ნაწილობრივ ახალი ათეისტების მოღვაწეობის შედეგია). ევროპის დიდი ნაწილი უკვე რამდენიმე ათეული წლის წინ შევიდა პოსტრელიგიურ ეპოქაში. ამერიკელებს სურთ დაეწიონ მას.
        მე ვთავაზობ ათეისტებს ახალ კრედოს: კონკრეტულ პასუხს რწმენის საკითხთან დაკავშირებულ შეურაცხყოფაზე, რელიგიურ ცრურწმენაზე, იმაზე, რასაც ჰიტჩენსმა „კლერიკალური დაშინება“ უწოდა.  (ქვემოთ მე შევჩერდები სამ მონოთეისტურ აბრაამულ რელიგიაზე, მაგრამ რასაც ვგულისხმობ, სხვა სარწმუნოებასაც ეხება). რა თქმა უნდა, მორწმუნეებს აქვთ საკუთარი რწმენის უფლება. მაგრამ მათ არ აქვთ თავდაპირველი უფლება ღიად გამოიტანონ თავისი რწმენა და ამასთან არ გააჩნდეთ კრიტიკის მოლოდინი. რელიგია უნდა გაანალიზდეს საღი აზრისა და რაციონალური შეფასების თვალსაზრისით. უნდა ხდებოდეს მისი ღიად განხილვა, როგორც ჩვენ განვიხილავთ პოლიტიკის, ხელოვნებისა და ამინდის საკითხებს. ჩვენ უნდა გვახსოვდეს, რომ პირველი შესწორება უკრძალავს კონგრესს მიიღოს კანონი სახელმწიფო რელიგიის შესახებ და სიტყვის თავისუფლების შეზღუდვას. მაშინ ჩვენ რატომ უნდა შეგვრცხვეს და რატომ უნდა ავარიდოთ თავი რელიგიის საკითხის ღიად განხილვას? რატომ არის მიჩნეული არაკორექტულად ამ თემასთან დაკავშირებული დებატები, განსაკუთრებით იმ შემთხვევებში, როდესაც მორწმუნე ადამიანები ხშირად საუბრობენ მათი რწმენის შესახებ და ცდილობენ თავს მოახვიონ სხვებს?
         გთავაზობთ რამოდენიმე ზოგად რელიგიურ გამონათქვამს, და როგორ შეიძლება პასუხი გასცენ მათ ათეისტებმა.

1. „ვილოცოთ!“
   მოდით, ნუ გავაკეთებთ ამას. როცა ოჯახში სადილის დროს თქვენ გთავაზობენ ერთმანეთისთვის ხელის ჩაკიდებას, თავის დახრას და ღმერთისათვის  მადლობის თქმას, ასე უპასუხეთ: „არა, მადლობა. მე ათეისტი ვარ. ამიტომ ლოცვას  არ დავიწყებ“. ურწმუნო ადამიანს შეპასუხების სრული უფლება აქვს, როდესაც მას სთავაზობენ მონაწილეობა მიიღოს ცრურწმენასთან დაკავშირებულ რიტუალში. და თუ ეს კეთდება ბავშვების თანდასწრებით, ის მორალურად ვალდებულია გამოხატოს ასეთი პროტესტი. თუ თქვენ თავაზიანად იტყვით უარს ლოცვაზე, ეს იქნება მაგალითი გონივრული და რაციონალური ქცევისა ახალგაზრდა ადამიანისთვის, და შეესაბამება დროის ათეისტურ სულისკვეთებას.

2. „რელიგია თითოეულის პირადი საქმეა. ამ საკითხის წამოჭრა არ არის ზრდილობიანი“
 რელიგია ძირითადად კოლექტიური საქმეა, იგი უხსოვარი დროიდან ემსახურებოდა საზოგადოებას, ხელს უწყობდა მის გაერთიანებას. მაგრამ ეს ასევე ხელს უწყობდა ქსენოფობიის და ძალადობის (განსაკუთრებით „უწესო“ ქალთა და „უწმინდურ“ უმცირესობათა წინააღმდეგ) გაღვივებას, ამასთან ხშირად იღებდა მასშტაბურ ხასიათს. ურწმუნო ადამიანებმა უნდა წინ წასწიონ გონების და რაციონალურობის საქმე, ღიად განიხილონ აღნიშნული საკითხები. ასეთი ქმედებები, მიუხედავად იმისა, რომ შეიძლება ზოგჯერ მოუხერხებელი ჩანდეს, დაეხმარება რწმენის ირგვლივ არსებული წმინდანობის აურის გარღვევაში და ამხელს მის ნამდვილ ხასიათს.

3. „თქვენ ათეისტი ხართ? მებრალებით“
გთხოვთ, უბრალოდ სიხარული იგრძენით ჩემს გამო. მე არ მეშინია ჯოჯოხეთის, არ ველოდები იმქვეყნიურ ცხოვრებას სამოთხეში. ნაბოკოვმა შემდეგნაირად შეაჯამა ურწმუნო ადამიანის შეხედულებები სამყაროსა და ჩვენს ადგილზე მასში: „აკვანი ირწევა უფსკრულის პირას. საღი აზრი ახშობს შთაგონებული ცრურწმენის ჩურჩულს და გვეუბნება, რომ ცხოვრება მხოლოდ სუსტი შუქია ჭუჭრუტანაში ორ იდეალურად შავ მარადიულობას შორის“. მე-19 საუკუნის შოტლანდიელი ისტორიკოსი თომას კარლეილი (Thomas Carlyle)  ამის შესახებ ოდნავ განსხვავებულად ლაპარაკობდა: „ერთი სიცოცხლე. დროის მცირე გაელვება ორ მარადიულობას შორის“. მიუხედავად იმისა, რომ ძალიან ბევრი მოგონებები მაქვს, მე ვაფასებ დღევანდელობას, იმ დროს, რომელსაც დედამიწაზე ვატარებ, ვაფასებ ჩემს გარემოცვას. მე მენატრება ისინი, ვინც წავიდა და დაგვტოვა, და მიუხედავად იმისა, რომ მტკივნეულია, ვაღიარებ, რომ მათ აღარ შევხვდები. არსებობს მხოლოდ ის, რაც არის ახლა და აქ, - და მეტი არაფერი. როგორც ორუელმა აღნიშნა, იყო ზრდასრული ნიშნავს გქონდეს „ძალა პირდაპირ უყურო უსიამოვნო ფაქტებს“. ჭეშმარიტი სიმწიფის დასაწყისი სწორედ ამით იწყება - დამამშვიდებელ ფიქრებზე უარის თქმით. არსებობს ნამდვილი გათავისუფლება იმის აღიარებაში, რომ ჩვენ ვართ ძუძუმწოვრები, რომლებიც დედამიწაზე ცხოვრობენ დაახლოებით ოთხმოცი წლის განმავლობაში, და მეტი არა (ისიც, თუ გაუმართლა).
        ათეისტი რომ იყო, საჭიროა გარკვეული თანდაყოლილი გამბედაობა. ათეისტები სიკვდილს პირდაპირ უყურებენ მითების და შელამაზების გარეშე. ამისათვის კი საჭიროა გამბედაობა.

4. „თუ ათეისტი ხართ, ცხოვრებას აზრი არ აქვს“
  აქ მიზანი ყალბ გზავნილს ეფუძნება - რომ ღვთაება მოითხოვს მისი ნებისადმი მორჩილებას. ასეთი მიზანი არ იმსახურებს პატივისცემას. გააზრებული და მიზანმიმართული არსებობის მრავალი მიზეზი და საფუძველი არსებობს, რომელიც დაკავშირებულია განმანათლებლობის ეპოქის მიღწევებთან. უპირველეს ყოვლისა, ეს არის ჩვენი სამყაროს პრობლემების მოგვარება რაციონალური დისკუსიის გზით, და არა რელიგიისა და ტრადიციების მეთოდებით. განმანათლებლობის ეპოქასაც ხომ, როდესაც ათეიზმი დაიბადა და დაიწყო გაძლიერება, ასევე ეწოდება გონების ეპოქა.

5.  „თუ რელიგიaს გავაუქმებთ, ხალხს არაფერი შეაჩერებს მკვლელობის, ძალადობისა და ძარცვისგან“
   ეს ასე არ არის. მკვლელობა, ძალადობა და ძარცვა გავრცელებულია რელიგიურ საზოგადოებებშიც, და ხშირად ისინი ხორციელდება სასულიერო პირების კურთხევით. არსებობს ბარბაროსული სისასტიკის და დანაშაულის გრძელი სია, რომელიც ხორციელდებოდა და ხორციელდება კონკრეტული რწმენის სახელით: ომები, მასობრივი მკვლელობები, ტერორისტული აქტები, ინკვიზიცია, ჯვაროსნული ლაშქრობები, ქურდებისთვის ხელების მოკვეთა, კლიტორის  და დიდი სასქესო ტუჩების მოჭრა, ჯგუფური გაუპატიურების გამოყენება დასჯის მიზნით. ეს ყველაფერი მოწმობს რელიგიის ბარბაროსობისა და სისასტიკისკენ მიდრეკილებაზე, ან მინიმუმ, ამ ქმედებების მიმართ ტოლერანტობაზე. ბიბლია და ყურანი ამართლებენ ამ და სხვა დანაშაულს, რომელიც განსაკუთრებით ქალებსა და ჰომოსექსუალებს აყენებს ზიანს. შემთხვევით არ უწოდებენ შუა საუკუნეებს ევროპაში ობსკურანტიზმის ეპოქას. ეკლესიის ძალაუფლების ათასწლეული, რომელიც დასრულდა მხოლოდ რენესანსის ეპოქის მოსვლასთან ერთად (როდესაც ევროპა ღმერთიდან ადამიანს მიუბრუნდა), სასტიკი და საშინელი დრო იყო.
          მორალი წარმოიშობა უსაფრთხოების, სტაბილურობისა და წესრიგის ჩვენი თავდაპირველი სურვილისგან, რომლის გარეშეც არც ერთ საზოგადოებას არ შეუძლია ცხოვრება და მუშაობა. ფუნდამენტური მორალური პრინციპები (მაგალითად, რომ მკვლელობა და ქურდობა არასწორია) რელიგიამდე გაჩნდა. ისინი, ვინც თავს იკავებენ დანაშაულის ჩადენისგან უზენაესის წინაშე შიშის გამო და არა იმიტომ, რომ ხედავენ განსხვავებას სიკეთესა და ბოროტებას შორის, არ არიან ქება-დიდების ღირსი. მით უმეტეს, ნდობის. თუ რომელი წესები, ქმედებები და ჩვევები უფრო ზნეობრივია მოცემულ დროს, გონივრული დებატების თემა უნდა გახდეს. ბატონისა და მონის იდეალები და ღვთაებრივი პრინციპის სავალდებულო თაყვანისცემა, რომელიც რელიგიას ახასიათებს,  ამგვარი დებატების მიმართ ღრმად მტრულ დამოკიდებულებას გამოხატავენ. ჩვენ უნდა მოვახერხოთ ჩვენი მორალური კურსის შედგენა თანასწორობის საფუძველზე, წინააღმდეგ შემთხვევაში სამართლიანობის შესახებ საუბარს აზრი არ აქვს.

6.  „ვერაფერი შეედრება ღმერთის დიდებას და მის მიერ შექმნილ სამყაროს“
 არ არის აუცილებელი აქ ღმერთის ჩარევა. „სამყარო“ თავისთავად დიდებულია, და ამას ყველა აღიარებს, ვინც აკვირდება გრანდ-კანიონის სიღრმეებს ან ღამის ცას. როდესაც მდინარე კონგოზე ნავით მივცურავდი, ხშირად ვყოფილვარ აღფრთოვანებული, როდესაც ვაკვირდებოდი ირმის ნახტომის ფონზე მკაფიოდ შესამჩნევ კაშკაშა ვარსკვლავებს და პლანეტებს. და ეს არის მხოლოდ ერთ-ერთი იმ დიდი შთაბეჭდილებათაგანი, რომელიც სცილდება ჩვენს ცოდნას, რომელიც მე, ათეისტმა, მივიღე მთელ მსოფლიოში მოგზაურობისას. სამყარო საოცარი და ლამაზია თავისთავად, და ეს არ საჭიროებს რწმენას. ამისათვის საჭიროა მხოლოდ გამძაფრებული გრძნობები.

7. „გონივრული არ არის გჯეროდეს იმის, რომ სამყარო შემოქმედის გარეშე გაჩნდა“
არ არის გონივრული დავასკვნათ, რომ, რაც ჩვენს ირგვლივ არსებობს, შექმნა  უხილავმა და ყოვლისშემძლე უზენაესმა უფალმა. მტკიცების ტვირთი ეკისრება მას, ვინც ზებუნებრივი ძალების არსებობას აცხადებს, რაზეც მუდმივად მიანიშნებენ ახალი ათეისტები. თუმცა ახალ ათეისტებს ახალი არაფერი გამოუგონებიათ. თითქმის 200 წლის წინ, ბრიტანელი პოეტი შელი თავის ტრაქტატში „ათეიზმის საჭიროება“ აღნიშნავდა: „ღმერთი არის ჰიპოთეზა და, როგორც ასეთი, ამას სჭირდება მტკიცებულება: მტკიცების ტვირთი მორწმუნეს ეკისრება“. მისთვის ეს ნათელი იყო უკვე მაშინ, სანამ ჩვენ შევძლებდით ადამიანის გენის გაანგარიშებას, ჰიგსის ბოზონის აღმოჩენას და ტელეგრაფის გამოგონებას.

8. „მე ვილოცებ შენთვის, რათა იხილო სინათლე“
 ეს არ არის საჭირო, მაგრამ მოიქეცი ისე, როგორც შენ გინდა. ავრაამ ლინკოლნმა ამის შესახებ თქვა: „რაც მოსახდენია, მოხდება; თქვენი ლოცვა ამ  ბედისწერას ვერ შეაჩერებს“.

9. „თუ ღმერთთან დაკავშირებით ცდები,  ჯოჯოხეთში ამოყოფ თავს. ამიტომ, უმჯობესია გვჯეროდეს“.
 პასკალის ცნობილი სანაძლეო ცოცხალია იმ ადამიანთა შორისაც კი, ვისაც არასდროს სმენია მე-17 საუკუნის ამ ფრანგი ფილოსოფოსისა და მათემატიკოსის შესახებ. მოდით, თავი დავანებოთ საკითხს იმის თაობაზე, მოეწონება თუ არა მას, ვინც ითხოვს ღმერთის უპირობო სიყვარულს, თქვენი აშკარა მერკანტილიზმი, და ვკითხოთ მას, რომელი ღმერთი გადაგვარჩენს მარადიული ტანჯვისგან. კათოლიკური? ებრაული? მუსლიმური? სამივე აბრაამული რელიგიის სწავლება უკეტავს სამოთხისკენ მიმავალ გზას მათ, ვინც „არასწორ“ რწმენას მისდევს.

10.  „რელიგია მამშვიდებს, განსაკუთრებით მძიმე დანაკარგის დროს. ცუდია, რომ შენ არ გწამს“
მწერალი ჯორჯ ბერნარდ შოუ აღნიშნავდა: „მორწმუნე რომ უფრო ბედნიერია, ვიდრე სკეპტიკოსი, ისევე მართალია, როგორც მთვრალი რომ უფრო ბედნიერია, ვიდრე ფხიზელი ადამიანი. ადვილი რწმენის  ბედნიერება სახიფათო თვისებაა“. რაც შემეხება მე, რამდენიმე სირჩა არაყი არის ის, რაც მჭირდება. საკმაოდ კონკრეტულად და არსებითად.
          ლინკოლნი, რომელსაც სჭირდებოდა ნუგეში ვაჟიშვილის გარდაცვალების შემდეგ, მაინც აცხადებდა: „ჩემი ადრინდელი მოსაზრებები გადარჩენის ქრისტიანული სქემის უსაფუძვლობისა და წმიდა წერილის ადამიანის მიერ შექმნის შესახებ მრავალი წლის  შემდეგაც უფრო მკაფიო და ძლიერია, და მე ვერ ვხედავ მიზეზს, თუ რატომ უნდა შეიცვალოს ისინი“.

10. „როდესაც სიბერე მოვა და სიკვდილს მიუახლოვდები, მაშინ რელიგია შენთვის საჭირო გახდება“
სიბერით გამოწვეული დემენციის დროს, ალბათ, შეიძლება ყველაფერი მოხდეს, მაგრამ მოვლენათა ასე მკვეთრად შეცვლა ნაკლებად სავარაუდოა. სიბერე და სიკვდილის პერსპექტივა არანაირად არ ზრდის წარმოსახვითი ნუგეშის მიმზიდველობას იმის თაობაზე, რომ სამოთხეში აღმოჩნდები, ასევე ბოროტი მითების უტყუარობას ჯოჯოხეთისა და  წყევლის შესახებ. შიში და დემენცია არ შეიძლება ემსახურებოდეს სამყაროსა და ჩვენს, წინასწარ განსაზღვრულ ბედს, ფანტასტიკურ განცხადებებს.
        ის ფაქტი, რომ ადამიანი წლების მანძილზე რელიგიისკენ მიდის, დიდწილად უკავშირდება აღზრდას და, აქედან გამომდინარე, უფრო მნიშვნელოვანია ბავშვებში რწმენის პრეზუმფციის წინააღმდეგ გამოსვლა. ადამიანი მიიჩნევდა ბიბლიურ მოვლენებს (როგორიცაა სპონტანურად აალებული ბუჩქი, ორად გაპობილი ზღვა, უბიწო ჩასახვა, წინასწარმეტყველების აღდგომა და ა.შ.), რომლებიც, სავარაუდოდ, ადასტურებენ ჩვენს საქმეებში ღვთის ჩარევას, ზღაპრად და ფიქციად, რომ არა ის რწმენა, რომლითაც ჩვენ ვეხებით ამ საქმეს და არც კი განვიხილავთ ამგვარი ინტერპრეტაციის ნამდვილობის საკითხს.

11. „შენ არ გაქვს ჩემი რელიგიური შეხედულებების გაკრიტიკების უფლება“
 არასწორია. ასეთი განცხადება მიზნად ისახავს სიტყვისა და დიალოგის თავისუფლების აღკვეთას იმ თემაზე, რომელიც ძალზე მნიშვნელოვანია ჩვენი საზოგადოების არსებობის თითქმის ყველა ასპექტში. არავის არა აქვს დაუსაბუთებელი განცხადებების გაკეთების უფლება ან დაუსაბუთებელი განცხადებების ჭეშმარიტების გარანტირება „წმინდა“ ტექსტების საფუძველზე იმ იმედით, რომ არც ერთი მოაზროვნე ადამიანი არ შეედავება მას.

12.  „იესო მოწყალეა“
თუ იესო არსებობდა (საუკუნოვანი ძებნის შემდეგ ჩვენ ჯერ კიდევ არ გვაქვს მტკიცებულება, რომ არსებობდა), მაშინ ის იყო უგულო წინასწარმეტყველი საბედისწერო დასასრულისა იმ ცოდვილთათვის, ვისაც სავარაუდოდ უყვარდა ის. ის ხომ ეუბნებოდა მათ, ვისაც არ შეეძლო საბრალოთა დამშვიდება და მხარდაჭერა, რომ ისინი წყეული იქნებოდნენ, და მარადიული ცეცხლისა და ტანჯვისათვის გაწირავდნენ თავს.

13. „შენ ვერ დაამტკიცებ, რომ ღმერთი არ არსებობს“
 ყოველ შემთხვევაში, მართებული იქნება, თუ გამოვიყენებთ გნოსეოლოგიის ტერმინოლოგიას. გონივრული ათეისტები, როგორც ახალი, ასევე  ძველი, არ დაიწყებენ ამის შესახებ კამათს. მაგალითად, რიჩარდ დოკინსი თავის მსმენელებს ეუბნებოდა, რომ ნომინალურად ის აგნოსტიკოსი იყო, რადგან შეუძლებელია იმის დადასტურება, რომ რაღაც არ არსებობს. იგი თავს ათეისტს უწოდებდა მხოლოდ იმ გაგებით, რომ მას „სწამს ჯუჯების, ელფების და მარტორქების ისევე, როგორც ღმერთის“. ღმერთის, ელფების და ჯუჯების არსებობის მტკიცებულებები, განაცხადა დოკინსმა, „თანაბრად მცირეა“.

14.  „ჩემი რელიგია ჩემთვის ჭეშმარიტებაა“
 სენტიმენტალური, ვიწრო და მოუმწიფებელი განცხადება, ჰგავს ბოდვას და ეწიბააღმდეგება ქრისტიანობას და ისლამს, რომლებიც არ აღიარებენ ერთმანეთს და გააჩნიათ საკუთარი უნივერსალობის პრეტენზია. თქვენ ვერ მოძებნით მეცნიერს, რომელიც გეტყვით: „კვანტური ფიზიკა ჩემთვის ჭეშმარიტებას წარმოადგენს“. არავინ  დაუჯერებდა პოლიომელიტის ვაქცინის შემქმნელს ჯონას სალკს (Jonas Salk),  თუ განაცხადებდა მისი ვაქცინის ეფექტურობის შესახებ, რომ ის მისთვის ჭეშმარიტებას წარმოადგენს.

15.  „ნუ მიიღებთ ყველაფერს ბიბლიაში ზედმიწევნით“
თუ ბიბლიას ზედმიწევნით არ მივიღებთ (და სხვა, „ზეშთაგონებაზე“ დაფუძნებულ ტექსტებს), მაშინ მკითხველს შეუძლია თავისი შეხედულებისამებრ აირჩიოს მასში ცალკე ნაწილები მისი რწმენისათვის. მაგრამ ამგვარი შერჩევის გზამკვლევი არ არსებობს, ხოლო ურწმუნო ადამიანები ამ ტექსტების მიმართ კრიტიკული დამოკიდებულებისკენ მოუწოდებენ.
         მე არ ვუჭერ მხარს უდიერობას, მაგრამ უნდა გქონდეთ რაციონალური შეხედულებების გამბედაობა - და წინ.  ყველა უკეთესად ვიგრძნობთ თავს.

    ჯეფრი თეილერი „The Atlantic“-ის შტატგარეშე რედაქტორია. ცოტა ხნის წინ გამოვიდა მისი მეშვიდე წიგნი «Topless Jihadis Inside Femen, the World’s Most Provocative Activist Group» („შიშველმკერდიანი ჯიჰადისტი ქალები Femen-იდან, მსოფლიოში ყველაზე პროვოკაციული და მაცდური ორგანიზაციიდან).


თარგმანი
M.F.L  2018
(C)
06.06.18





























































ათეისტი მოკვდა და ღმერთის წინაშე აღმოჩნდა სამსჯავროზე
-ბატონო გიორგი,ქრისტიანობა ქადაგებს-თუ ადამიანი მორწმუნეა ის მოხვდება სამოთხეში და თუ ცოდვილია ის ჯოჯოხეთში ამოყოფს თავსო!-ეს ასეაო?-ეჭვით ეკითხება ათეისტი მამაზეციერს
-დიხას შვილო ასეა!-უპასუხა გიორგიმ მშვიდად
-დაიცა კაცო,აბა ბუდიზმი რომ ქადაგებს თუ ადამიანი კეთილია ის ხელახლა იბადება და ისევ დედამიწაზე მოხვდებაო?-ეშმაკურად ჩაეკიტხა ,,თავხედი"ათეისტი
-კი შვილო,ზუსტად მასეაო!-მშვიდად პასუხობს გიორგი
-რაიო?-გადირია ათეისტი-კიმაგრამ ეგ რანაირადო?
-ძალიან მარტივად შვილო,როცა ქრისტიანია და მორწმუნეა,ის ხვდეა სამოთხეში,ხოლო როცა ბოროტია ჯოჯოხეტში ვამწესებ და თუ ადამიანი ათეისტია ის არც ბოროტია და არც მორწმუნე,ჰოდა სად ტრაკში გავამწესო?-ჰოდა ისევ დედამიწაზე ვაბრუნებ სანამ ,,ქრისტიანი"არ გახდება და რამეს არ მიჰქარავსო!-მიუგო ოდნავ აღშფოთებულმა გიორგიმ!


















































http://www.freemaninstitute.com/

საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება, როგორც სოციალური ფენომენი


საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება, როგორც სოციალური ფენომენი
ნ.გ. ჩერნიშევსკის სახელობის სარატოვის ეროვნული კვლევითი სახელმწიფო უნივერსიტეტი

ისტორიის, თეორიის და გამოყენებითი სოციოლოგიის კათედრა


სოციოლოგიური ფაკულტეტის 39.03.01 - სოციოლოგიის მიმართულების მეოთხე კურსის სტუდენტის მარგარიტა ალექსანდრეს ასული პევცოვას საბაკალავრო ნაშრომის ავტორეფერატი


        შესავალი. საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება ადამიანთა ჯგუფების - კოლექტივების, თემების - ქცევის მართვის ერთ-ერთი მთავარი საშუალებაა კონტროლის პირობების განვითარების გზით. ასეთი ზემოქმედება ძირითადად მიმართულია ადამიანის ფსიქიკურ და სოციალურ სტრუქტურებზე. მანიპულირება ფარულად ხორციელდება და მისი მთავარი ამოცანაა ადამიანის ქცევის კონტროლი, მანიპულირების ობიექტის თავისუფალი არჩევანისთვის ხელის შეშლა, მისი წარმოდგენის, პირადი აზრის, მოტივების და მიზნების სწორი მიმართულებით შეცვლა.
         თემის აქტუალურობა მდგომარეობს იმაში, რომ საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება თანამედროვე საზოგადოების ერთ-ერთი მთავარი და მასშტაბური პრობლემაა. მისი აქტუალურობა და სიმწვავე სოციუმში ტექნოლოგიური მანიპულირების გლობალური შედეგების პროპორციულია, რომელიც გამოიხატება ზოგადად მიღებული ეთიკური და მორალური ნორმების ტრანსფორმაციის გზით.
      კვლევის ობიექტი  – საზოგადოების ცნობიერება.
      კვლევის საგანი – საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება სოციალური რეალობის კონტექსტში.
      მიზანი  – დამტკიცება იმისა, რომ მანიპულირება შეიძლება განიხილებოდეს როგორც სოციალური ფენომენი.
      ამოცანები:
        1. სოციოლოგიის თვალსაზრისით ისეთი ცნებების გაცნობიერება, როგორიცაა „საზოგადოებრივი ცნობიერება“ და „მანიპულირება“.
        2. საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირების ტექნოლოგიებისა და მექანიზმების ანალიზი.
        3. გაირკვეს, თუ რამდენად ახდენს მანიპულირების ძირითადი მექანიზმები გავლენას ადამიანთა ურთიერთქმედებაზე სოციალურ სივრცეში და როგორ გამოიყენება მანიპულირება სოციალური რეალობის პირობებში.
       4. სოციალური ექსპერიმენტის ჩატარება.
      კვლევის მეთოდოლოგიურ საფუძველს წარმოადგენენ შემდეგი შრომები: ე. დიურკგეიმი.  „საზოგადოებრივი შრომის განაწილების შესახებ. სოციოლოგიის მეთოდი“;  ე.ლ. დოცენკო. „მანიპულირება: ფენომენები, მექანიზმები და დაცვა“; ს.გ. კარა-მურზა. „ცნობიერების მანიპულირება“; ა.ა. ვოროშილოვა. „ცნობიერების მანიპულირების სფეროში მეცნიერული კვლევების ანთოლოგია“. მონოგრაფია; გ.ი. კოლესნიკოვა. „პიროვნების ცნობიერების მანიპულირების სოციალური მექანიზმები“ და სხვ.
       კვლევის ემპირიულ საფუძველს წარმოადგენენ ავტორის მიერ 2017 წლის 15 თებერვლიდან 6 აპრილამდე პეტერბურგში ჩატარებული სოციალური ექსპერიმენტის შედეგები კომპანიის "SPBasket"-ის ოფისში მისამართით: ლევაშოვსკის გამზირი 12. ექსპერიმენტი ჩატარდა 26-დან 45 წლამდე ასაკობრივი კატეგორიის მქონე ქალთა შორის, რომლებიც მუშაობდნენ კომპანიის, ცალკე ოფისებად დაყოფილ, სხვადასხვა განყოფილებაში. ჯგუფები შერჩეულ იქნა შემთხვევითობის პრინციპით. ამ ექსპერიმენტის მთავარი მიზანია ჰიპოთეზის დამტკიცება, რომ მანიპულირება შეიძლება ჩაითვალოს სოციალურ ფენომენად.
        ნაშრომის სტრუქტურა: ნაშრომი შედგება შესავალის, 2 ნაწილის (1 ნაწილი: “საზოგადოებრივი ცნობიერების მანიპულირების თეორიული და მეთოდური საფუძვლები“, 2 ნაწილი: „საზოგადოებრივი ცნობიერების მანიპულირება როგორც სოციალური ფენომენი“), დასკვნის, გამოყენებული წყაროების სიისა და დანართისგან.
        ნაშრომის ძირითადი შინაარსი. სოციოლოგიის თვალსაზრისით, საზოგადოების ცნობიერება სხვადასხვა სოციალური პროცესების მიმდინარეობის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი მექანიზმია და დაკავშირებულია ყველა სოციალური მოვლენის წარმოქმნასთან. სოციოლოგიისათვის საზოგადოებრივი ცნობიერების შესწავლაში ტრადიციულია ამ მექანიზმის მოქმედების თავისებურებების და მისი დამოკიდებულების  განსხვავება  სოციუმის ტიპისგან.
       საზოგადოებრივი ცნობიერების სტრუქტურა იყოფა ორ ძირითად დონეზე: ჩვეულებრივ მასობრივ ცნობიერებაზე, რომელიც ეფუძნება ყოველდღიური ცხოვრების პრაქტიკას და სამეცნიერო-თეორიულ დონეს და განსაზღვრავს იდეოლოგიას, როგორც საზოგადოების მთავარი ინტერესების სულიერ გამოხატვას.
        საზოგადოებრივი ცნობიერება დაყოფილია შემდეგი ძირითადი ტიპების მიხედვით: პოლიტიკური ცნობიერება, სამართლებრივი ცნობიერება, ზნეობრივი ცნობიერება, ესთეტიკური ცნობიერება, რელიგიური ცნობიერება, საბუნებისმეტყველო-მეცნიერული ცნობიერება, ეკონომიკური ცნობიერება. საზოგადოებრივი ცნობიერების ყველა ტიპს აერთიანებს ის, რომ ყველა მათგანი განიცდის კორექციას დაინტერესებულ პირთა მხრიდან. საზოგადოების ცნობიერების მოცემულ  ფორმას ეწოდება „მანიპულირება“.
         სოციოლოგიის თვალსაზრისით, მანიპულირება განისაზღვრება, როგორც ძალაუფლების გამოყენების ფორმა, როდესაც ძალაუფლების მქონე გავლენას ახდენს სხვების ქცევაზე ისე, რომ არ ააშკარავებს ქცევის ბუნებას, რომელსაც მათგან მოელის. პიროვნების ურთიერთობა სხვა ადამიანებთან ყოველთვის უკავშირდება სხვა ადამიანთა ცნობიერებას და გარკვეულწილად გავლენას ახდენს მათ საქციელზე. მაგრამ მანიპულირება შეიძლება ჩაითვალოს შეგნებულად იმ შემთხვევაში, როდესაც ადამიანი თავის თავს უყენებს ამოცანას ზემოქმედება მოახდინოს სხვა ადამიანებზე საკუთარი მიზნების განსახორციელებლად.
       საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება შეიძლება განისაზღვროს, როგორც ადამიანთა სულიერ მდგომარეობაზე კონკრეტული პრიორიტეტი. ასეთი კონტროლი წესდება ადამიანებისთვის ქცევის სტერეოტიპების, ახალი დამოკიდებულების, საკუთარი იდეების, გავლენის სუბიექტისთვის ხელსაყრელი მოტივების თავზე მოხვევის გზით.
        გამოყოფილია მანიპულირების სამი ძირითადი დონე. პირველ დონეზე შეიძლება ადამიანების ცნობიერებაში უკვე არსებული მანიპულატორისთვის საჭირო იდეების, ნორმების, შეხედულებების და ფასეულობების გაძლიერება. მეორე დონე პირდაპირ არის დაკავშირებული მიმდინარე მოვლენებზე, პროცესებსა და ფაქტებზე კერძო და მცირე ცვლილებებთან, რაც მნიშვნელოვან ზემოქმედებას ახდენს ადამიანების ემოციურ და პრაქტიკულ დამოკიდებულებაზე კონკრეტული მოვლენების მიმართ. მესამე დონე წარმოადგენს შეხედულებების, ცხოვრებისეული დამოკიდებულებების რადიკალურ ცვლილებას მანიპულირების ობიექტისთვის შეტყობინების გზით.
          თავის ნაშრომში „მანიპულირება: ფენომენი, მექანიზმი, დაცვა“ ევგენი ლეონიდის ძე დოცენკომ განსაზღვრა მანიპულირების ძირითადი ნიშნები. მანიპულირების პირველი ნიშანი ის არის, რომ მანიპულირების პროცესი უნდა მიმდინარეობდეს მისგან ფარულად, ვის მიმართაც არის გამოყენებული ის. მეორე ნიშანია ის, რომ მანიპულატორი უნდა დომინირებდეს მსხვერპლზე. მომდევნო ნიშანია, როდესაც მანიპულატორი ქვეცნობიერად ან მისი შეხედულებისამებრ აკონტროლებს ადამიანს მანიპულირების ტექნოლოგიის გამოყენებით. მეოთხე ნიშანი, დოცენკო აზრით, არის  მანიპულირების მსხვერპლის ინტერესების დარღვევა, გადაწყვეტილებების მიღება მანიპულატორის სასარგებლოდ. მეხუთე ნიშანი ინტერპრეტირებულია, როგორც ის ფაქტი, რომ მანიპულატორი თავის მსხვერპლს ეპყრობა, როგორც უსულო ობიექტს, როგორც საგანს თავისი მიზნების განსახორციელებლად. შემდეგი ნიშნის მიხედვით, მანიპულატორი თამაშობს მხვერპლის გრძნობებსა და სისუსტეებზე. მანიპულირების ბოლო ნიშნად მიჩნეულია მანიპულატორის მცდელობა მიაღწიოს თავის მიზანს არაძალადობრივი გზით.
            ზემოაღნიშნული ნიშნებიდან გამომდინარე შეიძლება იმის განსაზღვრა, რომ მანიპულატორი ზემოქმედებას ახდენს მსხვერპლზე, როდესაც თამაშობს მის სისუსტეებზე სასურველი შედეგების მისაღწევად. მანიპულირება მუშაობს მაშინ, როდესაც მანიპულატორი ნერგავს მსხვერპლის ქვეცნობიერებაში მიზანს, რომელსაც ის უნდა ახორციელებდეს. დასახული ამოცანის მისაღწევად არ უნდა მოხდეს მანიპულატორის მხილება, იგი უნდა ფლობდეს არა მხოლოდ დარწმუნების ხელოვნებას, არამედ ავლენდეს მოხერხებულობას და ოსტატობას.
          არსებობს მანიპულირების მრავალი გზა და მეთოდი, რომელთა უმრავლესობას ნამდვილად შეიძლება ეწოდოს ეფექტური. მანიპულირების ძირითად მეთოდებად ითვლება: „Social proof ან სოციალური მტკიცებულების პრინციპი“, „ჯგუფური გაძლიერების მეთოდი“, „ორმხრივი გაცვლის წესი“, „დახმარების თხოვნა“, „ლოგიკური ჯაჭვის წესი“, „დადებითი გაძლიერების მეთოდი“, „მოტივაცია შიშით“, „აიკიდოს მეთოდი“, „ვერტიკალური პრინციპი“. მიუხედავად მეთოდების მრავალფეროვნებისა, მანიპულატორს დასახული ამოცანის წარმატებით შესასრულებლად სჭირდება არა მხოლოდ მანიპულირების შესაბამისი მეთოდების არჩევა, არამედ საკუთარი სტრატეგიის შემუშავება, რომლის მეშვეობითაც იგი მიუახლოვდება მიზანს, გამოიყენებს ერთ ან რამდენიმე მეთოდს მისთვის საჭირო წესით. თუ მანიპულატორს გააჩნია ადამიანთა გარკვეულ ჯგუფზე ზემოქმედების სურვილი, მან უნდა შეისწავლოს ამ ჯგუფის ინტერესები და მოთხოვნები და თვალი ადევნოს მანიპულაციის მსხვერპლთა ემოციურ მდგომარეობას.
          პიროვნების ცნობიერების მანიპულირების სოციალური მექანიზმი წარმოადგენს  სამი ძირითადი ელემენტის ერთიანობას და ურთიერთქმედებას, რომლებიც ამ მექანიზმის არსს წარმოადგენენ. სოციალური მექანიზმის პირველ ელემენტად მიჩნეულია მანიპულატორის მიერ პიროვნების ცნობიერებაში  ყალბი ან ნახევრად ყალბი იდეებისა და შეხედულებების დანერგვა ცნობიერ და არაცნობიერ დონეზე. ეს დანერგვა, როგორც წესი, ხორციელდება მედიის, სხვადასხვა ლექციების და დისკუსიების საშუალებით და სპეციალიზებული ტექნოლოგიების გამოყენებით, რომლებიც ითვალისწინებენ ცნობიერი და არაცნობიერი დონეების საქმიანობის თავისებურებებს, სოციალური გარემოს სპეციფიკას. მეორე ელემენტს ეკუთვნის იდეების ათვისების და გააზრების პროცესი, რომლებსაც მანიპულატორები უნერგავენ პიროვნებას ცნობიერებაში. მათი მიზანია ცრუ შეხედულებების, როგორც ჭეშმარიტის, წარმოდგენა, ხოლო ნახევრად ცრუ იდეებისა, როგორც დამაკავშირებელი ელემენტისა ცრუ და ჭეშმარიტ იდეებს შორის. მესამე ელემენტად მიჩნეულია პიროვნების მოღვაწეობის პროცესი, როგორც შედეგი წარმატებით ჩატარებული მანიპულაციური ზემოქმედებისა პიროვნების ცნობიერებაზე.
         პიროვნების ცნობიერების მანიპულირების სოციალურ მექანიზმს შემდეგი ფუნქციები აქვს: მმართველობითი, დესკრიფციული, შეფასებითი, პროგნოსტიკული. მმართველობითი ფუნქცია მდგომარეობს პიროვნების ქცევის რეგულირებაში მასზე ზემოქმედების შედეგად. დესკრიფციული ფუნქცია მოიცავს პიროვნების გარე და შიდა კავშირების შესწავლას. შეფასებითი ფუნქცია აყალიბებს მოსაზრებებს პიროვნების თვისებებისა და მახასიათებლების შესახებ მანიპულირების სოციალური მექანიზმის გამოყენების შესაძლებლობის შესაფასებლად. პროგნოსტიკული ფუნქცია მიზნად ისახავს შესაძლო ცოდნის განვითარებას, რომელიც ვარაუდობს მანიპულაციური ზემოქმედების  შესაძლო შედეგებს.
         მანიპულაციური ზემოქმედების შედეგად ადამიანების ქცევის ცვლილების მახასიათებლების განსაზღვრის მიზნით ჩატარდა სოციალური ექსპერიმენტი. კვლევის ჰიპოთეზის სახით გამოითქვა ვარაუდი, რომ საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება სოციალურ ფენომენს წარმოადგენს.
        შემუშავდა ექსპერიმენტული სიტუაცია, რომელიც ეფუძნებოდა კვლევის ჩატარების შესაძლებლობას: ექსპერიმენტის რეალიზაცია შესაძლებელი იყო შპს „SPBasket“-ის ოფისში. კომპანიაში დასაქმებულია 200-ზე მეტი ადამიანი, თანამშრომლები სხვადასხვა ოფისებში მუშაობენ, რამაც მოგვცა ექსპერიმენტული და საკონტროლო ჯგუფების დაკომპლექტების საშუალება, რომლებიც ექსპერიმენტის დროს ერთმანეთს არ გადაეკვეთებინ. გენდერულ და ასაკობრივ მახასიათებლებზე დაყრდნობით: კომპანიის თანამშრომლების უმრავლესობას 23-დან 45 წლამდე ასაკის ქალები წარმოადგენენ, შერჩეული იქნა ინფორმაცია, რომელიც თავისი თემატიკით ქალთა აუდიტორიას დააინტერესებდა. ასეთი ინფორმაცია გახდა მეცნიერების მიერ დაუმტკიცებული ფაქტი მწარე შოკოლადის დადებითი გავლენის შესახებ კანზე, მათ შორის ნაოჭების და კანის კიბოს რისკის შემცირებაზე. ექსპერიმენტის ჩატარების დროს გამოყენებულ იქნა მანიპულირების ზემოქმედების შემდეგი მეთოდები: „სოციალური მტკიცებულების პრინციპი“, „ჯგუფის გაძლიერების მეთოდი“, „პოზიტიური გაძლიერება“, „მეცნიერების ავტორიტეტი“, „ცნობილი პიროვნების აზრი“.
        ექსპერიმენტის შედეგი გვიჩვენებს, რომ ექსპერიმენტული ჯგუფის უმრავლესობის მოსაზრებები ექსპერიმენტის დასაწყისთან შედარებით რადიკალურად შეიცვალა. ექსპერიმენტული ჯგუფის მონაწილეებმა არა მარტო დაიჯერეს ინფორმაცია, არამედ მწარე შოკოლადის რეკომენდაციაც დაიწყეს და ასევე აცხადებდნენ, რომ იგრძნეს შედეგი კანზე მწარე შოკოლადის მოხმარების შედეგად. შედეგების მიხედვით ჩვენ ვხედავთ მნიშვნელოვან განსხვავებას საკონტროლო და ექსპერიმენტულ ჯგუფთა შედეგებს შორის. საკონტროლო ჯგუფში მიღებულმა ინფორმაციამ არ გამოიწვია გამოძახილი ექსპერიმენტში მონაწილეთა მხრიდან. ექსპერიმენტული ჯგუფის შედეგებზე დაყრდნობით, ჩვენ ვხედავთ, რომ მანიპულირების მეთოდები რეალურად მუშაობს.
         დასკვნა. ჩატარებული კვლევა იძლევა შემდეგი დასკვნების გაკეთების საშუალებას. ექსპერიმენტის შედეგები აჩვენებს, რომ ექსპერიმენტული ჯგუფის მონაწილეთა უმრავლესობა რადიკალურად შეიცვალა ექსპერიმენტის დასაწყისთან შედარებით. ექსპერიმენტული ჯგუფის მონაწილეებმა არა მარტო დაიჯერეს ინფორმაცია, არამედ მწარე შოკოლადის რეკომენდაციაც დაიწყეს და ასევე აცხადებდნენ, რომ მათ კანზე იგრძნეს მწარე შოკოლადის მოხმარების შედეგი. შედეგების მიხედვით, ჩვენ ვხედავთ მნიშვნელოვან განსხვავებას საკონტროლო და ექსპერიმენტულ ჯგუფებში მიღებულ შედეგებს შორის. საკონტროლო ჯგუფში მიღებულმა ინფორმაციამ არ გამოიწვია გამოძახილი ექსპერიმენტში მონაწილეთა მხრიდან. ექსპერიმენტული ჯგუფის შედეგებზე დაყრდნობით, ჩვენ ვხედავთ, რომ მანიპულირების მეთოდები რეალურად მუშაობს. მანიპულატორის გავლენის ქვეშ აღმოჩნდა ექსპერიმენტული ჯგუფის ყველა მონაწილე გამონაკლისის გარეშე, რომელიც ადასტურებს ექსპერიმენტის ჰიპოთეზის სიმართლეს, რადგან სოციალური ფენომენის ქვეშ გულისხმობენ ურთიერთობების გამოვლინებას.
           ექსპერიმენტის შედეგად გამოვლინდა მანიპულირების ყველაზე ეფექტური მეთოდები, რომლებმაც მიიღო ყველაზე დიდი გამოძახილი ექსპერიმენტულ ჯგუფში: „ცნობილი ადამიანის აზრი“, „ჯგუფური გაძლიერების მეთოდი“ და „სოციალური მტკიცებულების პრინციპი“.
       ექსპერიმენტის შედეგების მიხედვით ნათელი გახდა, რომ შესაძლებელია თითოეული ადამიანის დარწმუნება ნებისმიერი ინფორმაციის ჭეშმარიტებაში, თუ ადამიანი ინფორმაციის მიღებით არის დაინტერესებული ან თემა ახლოსაა მასთან. თუ დაცულია პირობა, როდესაც ადამიანმა არ ისიც, რომ არის  მანიპულირების ობიექტი.
        საზოგადოების ცნობიერება სამეცნიერო ლიტერატურაში გაგებულია, როგორც სხვადასხვა სოციალური პროცესების მიმდინარეობის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი მექანიზმი, და მიჩნეულია, რომ საზოგადოების ცნობიერება დაკავშირებულია ყველა სოციალური მოვლენის წარმოქმნასთან. გარდა ამისა, შეიძლება ითქვას, რომ საზოგადოებრივი ცნობიერების ყველა ფორმა ერთმანეთთან არის დაკავშირებული და ერთმანეთზე ახდენს გავლენას.
      მანიპულირება, როგორც სოციალური ფენომენი, წარმოადგენს ძალაუფლების გამოყენების ფორმას, როდესაც ძალაუფლების მფლობელი გავლენას ახდენს სხვების ქცევაზე,  რომელსაც მათგან მოელის.
       წინამდებარე ნაშრომში მანიპულირების ძირითადი მეთოდების გაანალიზების შედეგად მივდივართ დასკვნამდე, რომ მანიპულირების ხერხებს იყენებენ საყოველთაოდ, და, ხშირ შემთხვევაში, ზეწოლის განსაზღვრა სხვის მხრიდან თითქმის შეუძლებელია. მანიპულირების მეთოდებს შორის ყველაზე ეფექტურია: „ცნობილი პიროვნების აზრი“, „ჯგუფური გაძლიერების მეთოდი“ და „სოციალური მტკიცებულების პრინციპი“.
       პიროვნების ცნობიერების მანიპულირების მექანიზმის არსი შეიძლება წარმოდგენილი იქნას, როგორც სამი ძირითადი ელემენტის ერთიანობა და ურთიერთქმედება, რომელთა შორის არის შემდეგი პროცესები: ინდივიდების ცნობიერებაში ყალბი იდეების დანერგვის პროცესი, პიროვნების მიერ აღნიშნულ იდეათა ინტეგრაციის პროცესი ცნობიერის და არაცნობიერის დონეზე, მანიპულატორის მიერ მოსალოდნელი პიროვნების აქტივობის პროცესი.

გამოყენებული წყაროების სია:

        1. გ. ანდრეიჩენკო.  საზოგადოებრივი და ინდივიდუალური ცნობიერება, მათი სტრუქტურა და ურთიერთკავშირი. ცნობიერების ფუნქციები [ელექტრონული წყარო] http://www.gumer.info/bogoslov_Buks/Philos/Andr/24.php
       2. ო.პ. ბერიოზკინა.   მედიის სოციალურ-ფსიქოლოგიური გავლენა:  სახელმძღვანელო უმაღლესი სასწავლებლის სტუდენტებისთვის/გამომცემლობა „აკადემია“, 2009.
       3. ა.დ. ვასილიევი. საზოგადოების ცნობიერების ვერბალური მანიპულირება, როგორც უნივერსალური ფენომენი /ენა. ადამიანი. სამყაროს სურათი: სრულიად რუსეთის სამეცნიერო კონფერენცია  [ქ. ომსკი, 2000 წლის 27-29 სექტემბერი: 2 ნაწილად] /ომსკის სახელმწიფო უნივერსიტეტი, 2000.
       4. ა.ა. ვოროშილოვა.  ცნობიერების მანიპულირების სფეროში მეცნიერული კვლევების ანთოლოგია: მონოგრაფია /ციმბირის სახელმწიფო აეროკოსმოსის უნივერსიტეტი, კრასნოიარსკი, 2007.
        5.    ე.დ. დიურკგეიმი. სოციოლოგია. მისი საგანი, მეთოდი, დანიშნულება. გამომცემლობა „კანონი“,  1995.
       6. ე.წ. დოცენკო. მანიპულირება; ფენომენები, მექანიზმები და დაცვა. მე-3 გამოცემა. მოსკოვი: რეჩი,   2016.
      7. ს.ა. ზელინსკი. მასებით მანიპულირება /სამეცნიერო რეცენზენტი: ს.კ. ეიუბი. ს-პეტერბურგი, სკიფია, 2015.
        8. დ. ზიკინი. მანიპულირების ანატომია[ელექტრონული წყარო]
//www.contr-tv.ru/autor/32/
        9.   გ.ი. კოლესნიკოვა. პიროვნების  ცნობიერების მანიპულირების სოციალური მექანიზმი/გ.ი. კოლესნიკოვა. როსტოვი, 2010.
        10.  ს.გ. კარა-მურზა. ცნობიერების მანიპულირება  [ელექტრონული წყარო]
//www.kara-murza.ru/manipul.htm
        11.  ი.ვ. კნიაზევა.  საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება: არსი, ისტორიული ფორმები, ტრანსფორმაცია : სოციალური და ფილოსოფიური ანალიზი. დისერტაცია , 2011.
        12.  ი.ს. პროკოპენკო. სიმართლე ადამიანის ცნობიერების მანიპულირების შესახებ /ეკსმო , 2016.
        13. ნ.პ. რომანოვა. ცნობიერების მანიპულირება. მონოგრაფია/ნ.პ.რომანოვა, მ.ვ. სკრიპკარი. ჩიტა,  2010.
         14. ა.მ. როდჩენკო. საზოგადოების ცნობიერების ენობრივი მანიპულირება. საკანდიდატო დისერტაციის ავტორეფერატი: 09.00.11 /ა.მ. როდჩენკო; [კულტურისა და ხელოვნების კემეროვოს სახელმწიფო უნივერსიტეტი]. - კემეროვო, 2006.
         15. გ. სიმაგინი. მანიპულირების უკუქმედების დეტალები [ელექტრონული წყარო]//www.contr-tv.ru/autor/8/
         16. ო.ბ. სლადკოვა. საზოგადოების ცნობიერების მანიპულირება ინფორმაციულ საზოგადოებაში /კულტურის ობსერვატორია: ჟურნალი-მიმოხილვა.


თარგმანი (C)
M.F.L   06.06.18






(C)
https://en.ppt-online.org/356550






















რას ნიშნავს სრულად გამოღვიძება ან როგორ დავაღწიოთ თავი ჰიპნოზს

რას ნიშნავს  სრულად გამოღვიძება ან როგორ დავაღწიოთ თავი ჰიპნოზს

        „ადამიანს ცხოვრებაში მთავარი ამოცანა აქვს - სიცოცხლე მისცეს თავის თავს, გახდეს ის, რასაც პოტენციურად წარმოადგენს“.
          „დარწმუნებული ვარ, რომ არავის შეუძლია თავისი ახლობელის „გადარჩენა“, თუ მის მაგივრად გააკეთებს არჩევანს. ყველაფერი, რითაც ერთი ადამიანი შეძლებს მეორე ადამიანის დახმარებას, ამცნოს მას ჭეშმარიტად და სიყვარულით, ყოველგვარი ილუზიის გარეშე, ალტერნატივის არსებობის შესახებ შეტყობინებაა“ (ერიხ ფრომი)
        ძილის წინ, როდესაც დღე დასრულდება, უკვე მივეჩვიეთ, რომ რამდენიმე საათის განმავლობაში ჩვენ ვწვეტთ ცხოვრებას რეალურ სამყაროში. ძილი საშუალებას გვაძლევს დავიბრუნოთ ჩვენი ძალა და დავუბრუნდეთ ჩვეულებრივ ცხოვრებას. ამიტომ დილით ჩვენ სიხარულით ვიწყებთ ახალ დღეს. მაგრამ ოდესმე, მას შემდეგ, რაც საწოლიდან ადექით, თუ მიგიქცევიათ ყურადღება თქვენი მღვიძარე მდგომარეობისათვის? ოდესმე დაფიქრებულხართ, გაიღვიძეთ თუ არა ბოლომდე, თუ ცხადში აგრძელებთ ძილს, და „ავტოპილოტით“ ასრულებთ ჩვეულ ქმედებებს? ბევრი ჩვენგანი მიჩვეულია, რომ როდესაც თვალს ახელს, ავტომატურად იღვიძებს და აგრძელებს ცნობიერ ცხოვრებას. მაგრამ ეს ასეა? კითხვა, მართლაც, საინტერესოა.
         ადამიანები უკვე დიდი ხნის განმავლობაში ყურადღებას აქცევდნენ ძილისა და გამოღვიძების მდგომარეობას, რამაც მრავალი თაობის კულტურულ მემკვიდრეობაში ჰპოვა ასახვა. სხვადასხვა ეპოქების ლიტერატურაში შეიძლება მოიძებნოს ისეთი ფაქტები, რომ „ცხოვრება სიზმარია“, ხოლო გამონათქვამები „ფეხზე დგომით ძილი“ და „ადგომით ავდექი, მაგრამ გაღვიძება დამავიწყდა“ ძალიან ზუსტად ასახავს პრობლემის არსს. როგორც ჩანს, სწორედ ამიტომ აღმოსავლეთის და დასავლეთის ფილოსოფოსების მრავალ შრომებში შეიძლება მოიძებნოს სხვადასხვა გამონათქვამი ადამიანისთვის გაღვიძების მნიშვნელობის შესახებ, რომლის მთავარი არსის გადმოცემა შეიძლება შემდეგი სიტყვებით: „ჭეშმარიტად ცხოვრობს ის, ვინც რეალურად გაიღვიძა“. ეს ყველაფერი საშუალებას გვაძლევს დავასკვნათ, რომ ძილისგან სრულიად გაღვიძება მართლაც მნიშვნელოვანია და, როგორც ჩანს, არც ისე მარტივი.
           რა ძილია ასეთი ? რა გვაშლის ხელს გაღვიძებაში?
       როგორც პასუხი, შეგვიძლია ჩვენი დროის მეცნიერის და ფილოსოფოსის  დარიო სალას სომერის სიტყვების ციტირება - გამოღვიძებაში ხელს გვიშლის ჰიპნოზი. დრამატული ჭეშმარიტება ის არის, რომ ჰიპნოზური მდგომარეობა ჩვენი ცხოვრების განუყოფელი ნაწილია დაბადების მომენტიდან.
        გასული საუკუნის ცნობილი პედაგოგი გიორგი გურჯიევი ამბობდა: „პირველ რიგში, უნდა გვესმოდეს, რომ ძილი, რომელშიც მიედინება ადამიანის არსებობა, არ არის ნორმალური, არამედ ჰიპნოზური ძილია. ადამიანი ჩაეფლო ჰიპნოზურ მდგომარეობაში, და ეს მდგომარეობა მუდმივად შენარჩუნებული და გაძლიერებულია მასში. შეიძლება იფიქროთ, რომ არსებობენ ძალები, რომლებისთვის ხელსაყრელი და სასარგებლოა ადამიანის ჰიპნოზურ მდგომარეობაში ჰოფნა, რათა არ მიეცეს საშუალება დაინახოს ჭეშმარიტება და გააცნობიეროს თავისი მდგომარეობა  ... გაღვიძება კი უაღრესად მნიშვნელოვანია, მაგრამ ერთი ადამიანი აქ ვერაფერს გააწყობს, რადგან გამოსაღვიძებლად რამდენიმე ადამიანის ერთობლივი მუშაობაა საჭირო. ამიტომ, მან, ვისაც სურს გაღვიძება, უნდა ეძებოს სხვა ადამიანები, რომლებსაც ასევე სურთ გაღვიძება, და მათთან ერთად იმუშაოს“.
        ამ მოვლენას, თავის მხრივ, ძალიან კარგი ახსნა მისცა დარიო სალას სომერმა, რომელმაც ჰიპნოზი განსაზღვრა, როგორც ცნობიერების დონის მკვეთრი ვარდნა, რაც გამოწვეულია  ადამიანის ყურადღების ეუცარი ან ეტაპობრივი შთანთქმით. თავის წიგნში „ჰიპსოცნობიერება“, რომლის აუდიოვერსიას საკმაოდ გამომხატველი სახელწოდება აქვს: „ცნობიერების დონის ამაღლების პრაქტიკა“, იგი განმარტავს, რომ ჰიპნოზი - ეს არის მდგომარეობა, როდესაც ადამიანის გონება თითქოს მოჯადოებულია, რადგან მისი ყურადღება მთლიანად შთანთქტს მუდმივმა ან ცვალებადმა სტიმულებმა. ჰიპნოზში მყოფი ადამიანის მდგომარეობა ძალიან ახლოს დგას გაუცნობიერებელ აზროვნებასთან და ამ მდგომარეობიდან გამოსასვლელად და მთლიანად გამოსაღვიძებლად აუცილებელია საკუთარი ცნობიერების დონის ამაღლემაზე მიმართული რეგულარული ძალისხმევა.
         რა თქმა უნდა, ამ მიზნის მისაღწევად აუცილებელია საკუთარი ფსიქოლოგიური კომფორტის მსხვერპლად შეწირვა, რაც შეიძლება შევადაროთ სიტუაციას, როდესაც ადამიანი მიეჩვია დიდხანს ტკბილ ძილს, თხოვს, რომ გააღვიძონ, მაგრამ არ სურს გაღვიძება. აქ გარკვეული დახმარება შეიძლება წარმოადგენდეს ადამიანის მიერ ყველა პრობლემის ღრმა გააზრება, რომელიც დაკავშირებულია ძილ-ღვიძილის მდგომარეობასთან, და მისი მტკიცე განზრახვა თავი დააღწიოს ნაცნობი სამყაროს ჰიპნოზურ ქსელს. ამავე დროს, დღის სინათლესთან ბრძოლა უფრო ადვილი იქნება იმ ადამიანისთვის, რომელიც მზადაა გამოღვიძების  პროცესთან დაკავშირებული სირთულეების დასაძლევად. თუ ასეთი ადამიანი მიიღებს გადაწყვეტილებას, მას მართლაც შეუძლია ინდივიდუალური განვითარების გზით წასვლა, როგორც ეს თავის წიგნში „ჯონათან ლივინგსტონის თოლია“ რიჩარდ ბახმა აღნიშნა.
        რა თქმა უნდა, ეს არ არის მარტივი გზა. ჩვენი ცივილიზაცია ისეთია, რომ მუდმივად ახდენს ჩვენზე ძლიერ ჰიპნოზურ ზემოქმედებას. მაგრამ რამდენად ღრმად გვესმის ჩვენ ეს ფაქტი?
        დარიო სალასი წერს: „ცხოვრებაში ამაღელვებელი და სტაბილიზირებული ემოციური მდგომარეობები მუდმივად ცვლის ერთმანეთს. ეს ცხადყოფს, რომ ჰიპნოზური მდგომარეობა არის ადამიანის ყოველდღიური ცხოვრების განუყოფელი ნაწილი. აქ ადგილი აქვს ქვეცნობიერ აზროვნებას, რომლისთვისაც დამახასიათებელია ემოციური მდგომარეობის დომინირება ინტელექტის უმაღლეს ფუნქციებზე.
               თანამედროვე სამყაროში ადამიანისთვის თითქმის შეუძლებელია ჰიპნოზის მდგომარეობისათვის თავის არიდება და ანტიინდივიდიდან ინდივიდად გარდაქმნა. ეს, პირველ რიგში, განპირობებულია საზოგადოების გადაულახავი კულტურული და ემოციური ზემოქმედებით და ტექნიკური პროგრესის ზოგიერთი ასპექტით. ბრბო შთანთქავს ინდივიდს, აჰიპნოზებს მას და თავისი მუდმივი ემოციური ზემოქმედების ქვეშ ჰყავს.
      ანატოლი მილეხნინი ამტკიცებს, რომ „ადამიანების ფსიქოფიზიკური ქცევები, რომლებიც ბრბოს ქმნიან, არსებითად არ განსხვავდება ადამიანის მდგომარეობიდან, ვინც ნებაყოფლობით გადის ჰიპნოზის სეანსს“.
       ჩვენ ბრბოს ეპოქაში ვცხოვრობთ. ყველაფერი ორგანიზებულია ჯგუფების პრინციპის მიხედვით: პოლიტიკური, ეკონომიკური, ფილოსოფიური ან რელიგიური, ამასთან ადამიანს არ შეუძლია თავი დააღწიოს მათ გავლენას.
         წიგნში „ბრბოს ფსიქოლოგია“ გუსტავ ლე ბონი საუბრობს „ბრბოს მენტალური ერთობის შესახებ“. იგი წარმოადგენს საინტერესო იდეებს, რომლებიც მჭიდროდაა დაკავშირებული ჩვენს თემასთან: „... არსებობს ბრბოს მენტალური ერთობის ფსიქოლოგიური კანონი. ბრბოს ფსიქოლოგიის ყველაზე საოცარი ფაქტი ის არის, რომ მიუხედავად იმისა, თუ როგორი ადამიანები შეადგენენ ბრბოს, მიუხედავად მათი ცხოვრების წესის, პროფესიის, ხასიათის და ინტელექტისა, მხოლოდ იმის გამო, რომ ისინი ბრბოდ იქცნენ, მათ გააჩნიათ ერთგვარი კოლექტიური სული. ეს სული აიძულებს მათ, რომ ფიქრობდნენ, გრძნობდნენ და მოქმედებედნენ, მაგრამ ისე არა, როგორც თითოეული მათგანი ფიქრობდა, გრძნობდა და მოქმედებდა ცალ-ცალკე ... გაუჩინარებული ცნობიერება, გაუცნობიერებელი პიროვნების სიჭარბე, მანიპულირების მიმართ მგრძნობელობა ბრბოს მხრიდან შთაგონების და გრძნობებითა და იდეებით დასენიანების გზით, შთაგონებული აზრების დაუყოვნებლივ განახორციელების ტენდენცია - ასეთია ადამიანის ძირითადი მახასიათებლები, რომელიც ბრბოს ეკუთვნის. ის უკვე აღარ არის ინდივიდი, არამედ საკუთარი ნებაწართმეული ავტომატია“.
        მასის ქცევა, როგორც ეს ლე ბონმა აღწერა, აიხსნება ცნობიერების დაბალი დონით, ჰიპნოტური მდგომარეობით, რომელიც ართმევს ადამიანს კრიტიკულად აზროვნების, შეფასების და ანალიზის უნარს. ამდენად, ადამიანის ინტელექტის დონე არ აძლევს მას საშუალებას განთავისუფლდეს ჯგუფის ჰიპნოტური გავლენისგან, თუ მას არ აქვს ინტელექტი, რომელიც შეესაბამება გაცნობიერებულად თუ სპონტანურად შეძენილი ცნობიერების მაღალ დონეს. ჯგუფები, განსაკუთრებით პოლიტიკური და რელიგიური, არ აძლევენ თავიანთ წევრებს დამოუკიდებლად აზროვნების შესაძლებლობას. გარდა ამისა, ზოგიერთი ადამიანი იმყოფება მთელი კაცობრიობის ძლიერი და გლობალური გავლენის ქვეშ.
         აქედან გამომდინარე, შეგვიძლია ვთქვათ, რომ ჰიპნოზი წარმოადგენს ადამიანის „ნორმალურ“ მდგომარეობას. მხოლოდ ისინი, ვისი საქციელიც გახდა გაცნობიერებული და ვინც შეძლო ინდივიდი გამხდარიყო, შეიძლება ჩაითვალოს ჭეშმარიტ ადამიანად“.
       წიგნში „XXI საუკუნის მორალი“ დარიო სალას სომერი წერს: „ტელევიზია არის დიდი ძალა, რომელიც უნიფიცირებს და აერთიანებს ხალხს ბრბოში. ყველა ტელემაყურებელი ქმნის გარკვეული სახის სუბკულტურას, რომელიც შექმნილია ტელესერიალების, საინფორმაციო გამოშვებების, გასართობი პროგრამების და კინოფილმების საშუალებით. ტელემაყურებლები ერთმანეთისგან დაშორებულნი არიან, მაგრამ იმის გამო, რომ ისინი იღებენ მსგავს ინფორმაციას, მათ უჩნდებათ ერთგვარი მენტალური ერთობა და მცირდება აზროვნების უნარი. ნუ დაგვავიწყდება, რომ სატელევიზიო და კომპიუტერის ეკრანი საუკეთესო ჰიპნოტიზიორია, ამიტომ ბავშვს, ვინც მისი გავლენის ქვეშ მოექცა, უძნელდება ამ ჰიპნოზისა და კონტროლისგან განთავისუფლება“.
         ეს სიტუაცია ძალიან ჰგავს ფილმის „მატრიცას“ სიუჟეტს. ადამიანები მიეჩვივნენ მენტალურ მწუხრში ცხოვრებას და აღარ შეუძლიათ იმის გაცნობიერება, რაც ხდება. თანამედროვე ცხოვრების სწრაფი რიტმის და მრავალფეროვანი ჰიპნოზური ზემოქმედების გამო, ადამიანის ტვინი გადატვირთულია უზარმაზარი რაოდენობის გაუცბენობიერებული და უაზრო ინფორმაციით,  და ამ მხრივ მნიშვნელოვან როლს ასრულებენ ტელევიზია, რადიო, ინტერნეტი, პრესა და კინო. ყოველივე ეს ამყოფებს ადამიანებს მთვარეულის მდგომარეობაში და, როგორც ჩანს, ყველა ამას მიეჩვია. მაგრამ თუ ვინმემ მიიღო გაღვიძების გადაწყვეტილება, დაიწყო ამაზე მუშაობა და თანდათანობით უკეთესაც გააცნობიერა მის გარშემო არსებული სამყარო და საკუთარი თავი, მას შეუძლია დაინახოს, რომ სინამდვილეში მას თითქმის არაფერი აქვს საკუთარი შემორჩენილი, და მრავალი შეხედულება, რწმენა, ჩვევები და ნაკლოვანებებიც კი, რომელიც მას ადრე მიაჩნდა, როგორც საკუთარი, რეალურად არ ეკუთვნის მის უმაღლეს მე-ს, არამედ ჩამოყალიბდა მის პიროვნებაში მიბაძვის წყალობით ან საიდანღაც ნასესხები აქვს უკვე მზა სახით. ასეთმა ადამიანმა შეიძლება დაიწყოს იმის გააზრება, რომ მისი ტვინი სხვადასხვა საინფორმაციო იმპლანტანტებით არის ოკუპირებული და, მისი გამოღვიძების მიხედვით ის მიიღებს უამრავ დასტურს იმისა, რომ ინფორმაცია მისი ნების და თანხმობის გარეშე თავად აყალიბებს გონებაში მენტალურ სურათს, რაც მას უფრო მეტად ამგავსებს ბიოლოგიურ რობოტს, ვიდრე გონიერ ადამიანს. ადამიანთა  უმრავლესობა ასე ცხოვრობს.
        მაგრამ ამგვარი ცხოვრების გადატანა არ არის აუცილებელი. იგივე დარიო სალასი ამბობს: „არსებობს გამოღვიძების კიდევ ერთი სიღრმისეული მდგომარეობა, გარეგნულად შეუმჩნეველი და ტვინის აქტივობასთან დაკავშირებული. ამ უკანასკნელ მდგომარეობას ჩვენ ვუწოდებთ ჭეშმარიტ გაღვიძებას ან გამოღვიძებას, რათა განვასხვავოთ ფიზიოლოგიური გაღვიძებისგან, რომელსაც ვუწოდებთ მოჩვენებით გამოღვიძებას“.

            ამდენად, გამოღვიძება არ არის ის მომენტი, როდესაც „ფიზიკური“ ძილის შემდეგ ჩვენ თვალს ვახელთ, არამედ ის მდგომარეობაა, როდესაც ჩვენი ცნობიერება იღვიძებს. ამ თვალსაზრისით, ადამიანს შეიძლება გამოღვიძებული ეწოდოს სწორედ მაშინ, როდესაც ის ახსენებს საკუთარ თავს და ყველაფერს, რაც მოცემულ მომენტში მის თავს დება. თუ ის აპირებს თავისი ცხოვრება უკეთესობისკენ წარმართოს,  შეიძლება ვურჩიოთ ამას ყურადღება მიაქციოს. ჩვენს ცხოვრებაში გაღვიძების მდგომარეობას მართლაც აქვს გადამწყვეტი მნიშვნელობა. ამ თემაში უკეთესია გარკვევა საკუთარი გამოცდილებიდან გამომდინარე და, სავარაუდოდ, მხოლოდ ამ სტატიის წაკითხვა, რომელშიც მხოლოდ ციტატები და მოსაზრებებია მოყვანილი დარიო სალა სემერის წიგნების წაკითხვის შემდეგ, ვინმესთვის არასაკმარისი იქნება. ჭეშმარიტებისა რეალობის გააზრებისკენ ინდივიდუალური სწრაფვა  გულისხმობს დამოუკიდებლად ფიქრის აუცილებლობას, და ეს წიგნები თავად რომ წაიკითხოთ უკეთესი იქნება საკუთარი დასკვნების გამოსატანად.
           ალბათ ამის შემდეგ თქვენც ასევე მოგინდებათ თავი დააღწიოთ ძილის ტყვეობას. რა თქმა უნდა, ეს გზა მოითხოვს ძალისხმევას, თვითკონტროლს და გარკვეულწილად გადაილახება კუს სიჩქარით, მაგრამ თუ დაინტერესებული ხართ, რომ გაიღვიძოთ და გრძნობთ ამის აუცილებლობას, დაიწყეთ - კუ მოძრაობს წინ მხოლოდ მაშინ, თუ თავი გარეთ აქვს გამოყოფილი.
ვ.ი. აზაროვი

თარგმანი
M.F.L (C)
06.06.18






Я убежден, что никто не может «спасти» своего ближнего, сделав за него выбор. Все, чем может помочь один человек другому — это раскрыть перед ним правдиво и с любовью, но без сантиментов и иллюзий, существование альтернативы.”
Эрих Фромм




https://ria.ru/religion/20171028/1507709530.html

https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-gipnoza-v-missionerskoy-praktike-iezuitov-vo-vietname-xvii-veka-chast-1

https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-gipnoza-v-missionerskoy-praktike-iezuitov-vo-vietname-xvii-veka-chast-3

http://bib.social/plasticheskaya-hirurgiya-hirurgiya/autentichnoe-dvijenie-kak-meditativnaya-58918.html
https://avernus.ru/psichovirusi/dezinfektsiya-kak-izbavitsya-ot-psichicheskich-virusov

http://www.kcnlp.com.ua/pages/obuchenie-gipnozu/samye-populiarnye-video-pro-mozg-son-pamiat-i-vliianie-genov-na-intellekt/

https://upsihologa.com.ua/ask/ask.php?id=4913

http://newgoal.ru/chto-znachit-polnostyu-prosnutsya-ili-kak-izbavitsya-ot-gipnoza/


https://avernus.ru/psichovirusi/dezinfektsiya-kak-izbavitsya-ot-psichicheskich-virusov




ДЕЗИНФЕКЦИЯ. КАК ИЗБАВИТЬСЯ ОТ ПСИХИЧЕСКИХ ВИРУСОВ